Onko mansikka allerginen jos tulee pienestäkin määrästä ripuli?
Kommentit (19)
Olenko siis allerginen mansikoille?
Vierailija kirjoitti:
Olenko siis allerginen mansikoille?
Et ole, jotain muuta vaivaa.
Tämä kävisi oppikirjaesimerkiksi siitä, miksi yhdyssanat täytyy osata kirjoittaa oikein.
Kuvittelen koko pellollisen ripuloivia, allergisia mansikoita. Yäk.
Vierailija kirjoitti:
En syö mansikkahilloa enää koskaan.
Ap, mansikat aiheuttaa kaikilla ripulia.
Jos olisit allerginen tulisi ihottumaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö mansikkahilloa enää koskaan.
Oliko pakko assosioida mansikkahillo mansikkaripuliin? Mansikat menivät pilalle jo kerran siksi, että lapsena haukkaamassani jättimansikassa kiemurteli puolikas lihava valkoinen toukka. Kesti kymmeniä vuosia palata mansikoiden ääreen ja lähinnä hillona sitä olen voinut syödä. Nyt taisi mennä lopullisesti sekin.
Myrkyt mansikassa on yleensä se syy miksi mansikat aiheuttaa ripulin.
Omista luomumansikoista ei koskaan mene vatsa kuralle, mutta ostetut aiheuttaa helposti ruikulia eli katsokaa mitä syötte
Joskus pari vuosikymmentä sitten sain kasvoihin punaista ihottumaa, kun olin syönyt mansikoilla täytettyä kakkua. Olen joillekin marjoille ja hedelmille allerginen, joten kuvittelin, että taas on uusi allergia puhjennut. Olin pari vuotta kokonaan syömättä mansikoita, mutta sitten aloin varovasti taas maistella niitä. Iho-ongelmia eikä muitakaan ilmennyt. Pohdin, mistä silloin aikanaan oli ollut kysymys. Ainut mahdollinen syy tuntui olevan torjunta-aineet. Tiedän, että marjat olivat suurtilalta, jossa käytetään muutenkin torjunta-aineita. Olen siitä lähtien karttanut suurtilojen mansikoita ja maksanut ihan mielelläni hieman korkeampaa hintaa luomutilan marjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä??
Se on diureetti.
Ei ehkä kourallinen.
Joidenkin vatsa ei vaan kestä mansikoita, se ei tarkoita allergiaa.
Eikä kysymys ole mansikoissa olevasta torjunta-aineista. Jotkut eivät pysty juomaan karpalomehua, vaan heille tulee aina ripuli siitä.
Joillekin ripuli tulee etikkapitoisista säilykkeistä ja salaateista. On monia muitakin ruokia joita kaikki eivät pysty syömään. Voi verrata vaikkapa närästykseen.
Siis toiset ovat vaan herkkävatsaisempia kuin toiset, se ei ole allergiaa, vaan jostain syystä joko vatsalaukku tai suolisto ei hyväksy noita aineita.
Mansikan homeruiskutus aiheuttaa monilla erilaisia oireita. Jos siis olet syönyt ihan mansikkaa eli ei jalostetta. Kannattaa ostaa mansikat suoraan viljelijältä, joka ei homeruiskuta marjoja. Luomu ei ole tae ruiskuttamattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä??
Se on diureetti.
Ei ehkä kourallinen.
Ei minulle ole koskaan tullut mitään ripulia, vaikka söisin litrankin mansikoita kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kävisi oppikirjaesimerkiksi siitä, miksi yhdyssanat täytyy osata kirjoittaa oikein.
Just sanoin samaa täällä kotona, kun luin aloituksen miehelle ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Mansikoilla harvemmin on ripulia.[/quote
Joo, eikä niillä tietääkseni ole allergioitakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just sanoin samaa täällä kotona, kun luin aloituksen miehelle ääneen.
Toinen esimerkki oli tori.fi:ssä myynnissä ollut lasten päästä vedettävä sänky.
Mansikat eivät kärsi allergioista.