Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainajan velkojen periytyminen?

Vierailija
15.10.2019 |

Hei. Haluaisin keskustella vainajan velkojen periytymisestä.

Isäni on sairas, eikä elinaikaa kauan ole. Isällä on kuitenkin ulosottokelpoisia konkurssivelkoja – tarkkaa suuruutta en itse edes tiedä. Kun isän poislähtö alkaa olla lähempänä ja lähempänä mietin, miten nuo velkojen periytymiset menevät? En tiedä isän veloista sen tarkemmin, täytynee kysäistä minkä suuruisia ja mitä laatua ne ovat. Käsitin kuitenkin, että MIKÄLI en ota vastaan minkäänlaista perintöä, en myöskään velkoja voi osakseni saada?

Isällä on myös auto (450e räppänä, joku kuitenkin kysyy miten uo-kelpoisella on varaa autoon), jonka hän haluaisi siirtää nimiini jo ennen kuolemaansa, ns. ”viimeisinä päivinä”. Voiko tästä joku saattaa minut ikävään asemaan ja vastuuseen, olkoonkin että auto siirrettäisiin nimiini isän jo eläessä eikä kuoleman jälkeen? Voidaanko tämä kuitenkin nähdä ”ennakkoperintönä”?

Soitan kyllä lakipuhelimeen mutta ajattelin kokeilla, josko täältä pääsisi alkuun kärryille.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan isäsi 'myydä' auton ja kauppakirjassa kirjataan maksu käteisellä suoritetuksi.

Isäsi velkoja sinun ei tarvitse ruveta maksamaan.

Vierailija
2/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan velat ei periydy perillisille. Auton hinta niin halpa, että voit pitää sen ilman kustannuksia lahjasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan isäsi 'myydä' auton ja kauppakirjassa kirjataan maksu käteisellä suoritetuksi.

Isäsi velkoja sinun ei tarvitse ruveta maksamaan.

Tämä olikin hyvä huomio. Täytyykin tehdä autosta siis ihan virallinen kauppakirja, nyt ollaan vain valmisteltu luovutustodistus ja mietitään, koska siirrettäisiin auto mun nimiin.

-ap

Vierailija
4/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainajan velat ei periydy perillisille. Auton hinta niin halpa, että voit pitää sen ilman kustannuksia lahjasta.

What? Mistä lähtien? Itsekin ymmärtänyt saman kuin ap, että jos ottaa perinnön vastaan, se on sitten kaikki tai ei mitään. Niin velat kuin ne kivatkin jutut.

Itsekin olen ajatellut, etten ota aikanaan isän perintöä vastaan, kun on niin velkainen ihminen.

Vierailija
5/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isältäsi jää perintöä, niin tuosta perinnöstä otetaan velat päältä pois, ja vasta sen jälkeen jäävä osa on perittävää.

Jos isäsi on ulosotossa, niin kaikki tulo mikä hänelle tulee, saattaa  olla ulosottokelpoista, joten tuo autosta tehtävä kauppakirja ja suoritussummakin, voi olla ulosottoon menevää, isäsi tuloa.

Mutta tarkista kaikki tiedot lakiasiantuntijalta.

Vierailija
6/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What? Mistä lähtien? Itsekin ymmärtänyt saman kuin ap, että jos ottaa perinnön vastaan, se on sitten kaikki tai ei mitään. Niin velat kuin ne kivatkin jutut.

Itsekin olen ajatellut, etten ota aikanaan isän perintöä vastaan, kun on niin velkainen ihminen.

Ei ole koskaan ollutkaan noin. Tuo on joku ihme urbaanilegenda, jota tälläkin palstalla toistellaan jatkuvasti, vaikka mitään totuuspohjaa sillä ei ole.

Katsokaa googlesta, tämä palsta on viimeinen paikka, mistä kannattaa lainopillisia neuvoja kysyä.

Vierailija
7/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat eivät periydy. Lapset eivät ole velvollisia maksamaan velkoja.

Mutta tosiaan jos perintöä on, niin perinnöstä suoritetaan ensin kaikki velanmaksut ja vasta sitten saa perintöä, jos sitä velanmaksujen jälkeen enää mitään jää.

Vierailija
8/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset voi olla näin tietämättömiä asioista, jotka selviää ihan googlettamallakin? Velat eivät periydy, eivätkä ole koskaan periytynytkään. Kuolinpesästä kuitataan omaisuutta velkojen maksuun ja jos jotain jää, se sitten peritään. Jos jää velkaa, niin ne jää velkojan tappioksi.

Vierailija
9/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöstä voi/pitää kieltäytyä, muuten on osakkaana kuolinpesään ja voi olla vastuullisena sen velvoitteista. Velkainen kuolinpesä päätyy konkurssiin. Jos isäsi siirtää sinulle merkittäviä omaisuusmääriä lähellä kuolemaansa voidaan kai jossain tapauksessa ottaa takaisin kuolinpesään. Perunkirjoitus pitää tehdä.

https://www.minilex.fi/a/kuolinpes%C3%A4-velkainen

Vierailija
10/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan ollutkaan noin. Tuo on joku ihme urbaanilegenda, jota tälläkin palstalla toistellaan jatkuvasti, vaikka mitään totuuspohjaa sillä ei ole.

Katsokaa googlesta, tämä palsta on viimeinen paikka, mistä kannattaa lainopillisia neuvoja kysyä.

Mä en ole koskaan asiaa edes googlannut, vaan tuo tieto on peräisin yläasteelta yhteiskuntaopin tunneilta. Enpä ole älynnyt kyseenalaistaa opettajaa tuolloin 13-15 kesäisenä.

Vierailija
11/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on tehdä perunkirjoitus ajallaan, jossa pesän ylivelkaisuus todetaan. Kotiirtaimistolla ei lähtökohtaisesti ole arvoa, eli sen saa/joutuu vapaasti pitää. Auton voi etukäteen myydä halvalla.

Vierailija
12/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on tehdä perunkirjoitus ajallaan, jossa pesän ylivelkaisuus todetaan. Kotiirtaimistolla ei lähtökohtaisesti ole arvoa, eli sen saa/joutuu vapaasti pitää. Auton voi etukäteen myydä halvalla.

Jotenkin tuntuu raskaalta opiskella näitä asioita yksin. Olen 25v, isän syöpädiagnoosi tuli äkillisesti ja enhän mä ole aiemmin edes joutunut miettimään, miten joku perunkirjoituskin tehdään. Tähän mennessä isän kanssa on vain puhuttu, että auto siirretään mun nimiin, ja kuoleman jälkeen saan hakea isän kotoa jotain käyttöesineitä yms muistoja, jos haluan?

Mietin vain, voiko juuri sen kodin irtaimiston hakemisesta tulla jotain seurauksia, kun nyt tuota velkaa mietitään.

Tämä, etteivät velat periydykään, oli mullekin uusi tieto. Lueskelinkin jo aiemmin kyllä tuota, että perinnöstä maksetaan ensin velat (luonnollisesti) ja mahdollinen jäljelle jäävä osuus päätyy perinnöksi. Olen ollut vain jotenkin niin tiukasti väärässä uskossa, etten jotenkin sisäistänyt lukemaani.

Vierailija
13/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan asiaa edes googlannut, vaan tuo tieto on peräisin yläasteelta yhteiskuntaopin tunneilta. Enpä ole älynnyt kyseenalaistaa opettajaa tuolloin 13-15 kesäisenä.

Luultavasti olet sitten aikanaan ymmärtänyt jotain väärin.

Vierailija
14/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset voi olla näin tietämättömiä asioista, jotka selviää ihan googlettamallakin? Velat eivät periydy, eivätkä ole koskaan periytynytkään. Kuolinpesästä kuitataan omaisuutta velkojen maksuun ja jos jotain jää, se sitten peritään. Jos jää velkaa, niin ne jää velkojan tappioksi.

Eli jäljelle jääneestä maallisesta omaisuudesta velkojat, tässä tapauksessa ilmeisesti siis ulosotto, vie suoraan oman siivunsa. Jos jotain jää, se on "normaalia perintöä". Jos taas omaisuus ei riitä velkojen kuittaamiseen, velkojat jäävät nuolemaan näppejään mutta velka ei tule perilliselle maksuun?

Mitä tarkoitat tuolla " Jos jotain jää, se sitten peritään"?

Vierailija
15/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille yhteiskuntaopin tunnilla kerrottiin, että velat kuitataan kuolinpesästä.

Vierailija
16/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju todistaa sen, että täällä palstailee aivan typeriä ihmisiä. Kun joskus saa aivan naurettavia kommentteja viesteihinsä, täytyy muistaa, että vauvapalstalla käy kaikki idiootitkin kommentoimassa.

Vierailija
17/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jäljelle jääneestä maallisesta omaisuudesta velkojat, tässä tapauksessa ilmeisesti siis ulosotto, vie suoraan oman siivunsa. Jos jotain jää, se on "normaalia perintöä". Jos taas omaisuus ei riitä velkojen kuittaamiseen, velkojat jäävät nuolemaan näppejään mutta velka ei tule perilliselle maksuun?

Mitä tarkoitat tuolla " Jos jotain jää, se sitten peritään"?

No varmaan sitä, että jos kuolinpesän arvo on suurempi kuin velkojen määrä, erotus jää sitten perinnöksi?

Vierailija
18/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainaja haetaan konkurssiin jos kuolinpesän velkoja ei saa kuolinpesästä maksettua. Velat ei periydy.

Vierailija
19/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha ap olet? Olen käynyt peruskoulun jo lähes 40 vuotta sitten. Perinnönjako opetettiin yhteiskuntaopin tunnilla jo minulle aikoinaan. Se ei ole muuttunut mihinkään niistä ajoista. Ja opetettiin tiedonhakuakin, vaikka internettiä ei ollut keksittykään. Osaat palstailla, mutta et googlettaa? Miten selviät arkielämässäsi, jos tiedonlähteesi on aihe vapaa?

Vierailija
20/45 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainaja haetaan konkurssiin jos kuolinpesän velkoja ei saa kuolinpesästä maksettua. Velat ei periydy.

Niin se vainaja ei ole konkurssissa vaan kuolinpesä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi