Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua. Olisiko ollut pakko hakea sairauspäivärahaa?

Vierailija
15.10.2019 |

Sain sairaslomaa 4 kuukauden ajaksi kesällä. En hakenut sairauspäivärahaa vaan työttömyyspäivärahaa tältä ajalta. Puhuin kelan työntekijän kanssa pari kertaa ja en saanut vastausta, onko sairauspäivärahaa "pakko" hakea. Voiko tästä nyt seurata jotain pahaa? En voi kai enää takautuvastikaan hakea, kun pitäisi hakea 2 kk sairastumisesta. Mitä teen?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://duunitori.fi/tyoelama/kun-tyoton-sairastuu-sairauspaivaraha

Sairauspäivärahan hakeminen on tärkeää, sillä se ei kuluta peruspäivärahan tai ansiosidonnaisen päivärahan enimmäisaikaa. Sairaana et voisi vastaanottaa työtä, joten virallisesti sairaana oleminen turvaa myös selustasi tukibyrokratian rattaissa.

Vierailija
2/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteen ei mahda enää mitään. Älä vaan mainitse kenellekään ettei etuuksia peritä takaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä,

Sairauspäivärahaa haetaan, kun ollaan sairaana. Jos olet ollut jo valmiiksi työttömänä, niin ei varmaankaan ”pakko” hakea, mutta hölmöyttä kuluttaa ns. liiton päiviä. Jos olet ollut ns. peruspäivärahalla, niin Sillä ei varmaan mitään merkitystä. Toki jos sinulle tarjottu töitä, ja et niitä ole ottanut sairauden takia vastaan, niin siinä vaiheessa varmaan olet ongelmissa. Kelata voi pyytää uutta käsittelyä, perusteluilla.. joku tuttu joskus saanut uuden päätöksen 6kk takautuvasti..

Vierailija
4/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pitää hakea sairasrahaa jos on sairas. Et voi olla samaan aikaan työkuntoinen työtön työnhakija ja sairas. Työttömyyskorvausta maksetaan työnhakijoille.

Teet itsellesi karhunpalveluksen tuolla tyylillä täysin. Miksi ihmeessä et ilmoittanut työkköriin itseäsi sairaaksi ja siirtynyt sille rahalle,joka sulle kuuluu??

Aina pitää selittää samasta asiasta työttömille.

Jos sairastat usein ja samasta diagnoosista ja haet sitten vuosien kuluttua itsellesi sairaseläkettä, koska et sairautesi takia pysty enää töihin. Aletaan katsomaan sairaushistoriaa: ja kas, katkeamaton työttömyysjakso takana,ilman että olis yhtään sairaslomaa ilmoitettu mihinkään!

No sillähän ei sitten työkyvyttömyyseläkettä irtoa. Kun työtön ei ole ikinä viitsinyt dokumentoida sairastumistaan

Kela ei nimittäin usko ,kun potilas itse kertoo että olen ollut tosi paljon kipeenä . Kun ei näy sairastamista missään tiedoissa, vaan pelkästään työttömänä haettu korvauksia, nii ei sitten käsitellä koko sairaseläkeasiaa mitenkään.

Että ihsn itsesi kannalta tosiaan ,hoida asiat oikein.

Vierailija
5/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko kela hoitanut asiat oikein? Olen ollut sairas pitkään, välillä työkyvyttömyyseläkkeellä. Sitten en enää kelvannut työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka en ollut parantunut. Sitten pääsin takaisin sairaslomalle, mutta vaan vähäksi aikaa, ja kysyin kelalta että haenko nyt sairauspäivärahaa vai mitä, saan vastaukseksi että jaa jaa, en tiedä. En sitten hakenut,koska ajattelin välttäväni mahdolliset omavastuu ajat. Sitä nyt en enää pysty todistamaan, että kelalta on neuvottu väärin. Ap

Vierailija
6/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritänkö nyt hakea sairauspäivärahaa takautuvasti ja selittää, että en ollut perillä asiasta enkä saanut kunnon ohjeita ja toivon sitten parasta? Voi olla, että en pysty sitä sivuuttamaan että olen tämän sairausloman pätkän saanut. Sairausloman myöntämisestä on noin viisi kuukautta ja sen päättymisestä 2 kuukautta. Ap

Vierailija
7/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet nyt sairaspäivärahaa, menetät tietenkin sen työttömyyspäivärahan, joka sinulle on maksettu sairaslomasi aikana. Joudut maksamaan sen takaisin, jos sairaspäiväraha sinulle myönnettäisiin takautuvasti.

Lienee parasta nyt unohtaa koko juttu, mutta olla seuraavalla kerralla viisaampi.

On se kummallista, etteivät Kelassa koulutetut ihmiset osaa neuvoa tuon paremmin asiakkaita.

Kyllä Kelan toimistossa pitää tietää tuollaiset asiat. Ole ensi kerralla tiukempi ja vaadi kunnollista palvelua.

Kelassa ei tarvitse nöyristellä ja pelätä, ne tekevät siellä vaan työtää, meidän kaikkien veronmaksajien palkkaamina.

Vierailija
9/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot on nyt hakea takautuvasti sitä tai yrittää olla mainitsematta sitä kelalle. Minulla on kuitenkin tapaaminen työkkäriin pian ja sinne pyydettiin ottamaan mukaan myös lääkärinlausuntoja. Voin tietysti ottaa vain viimeisimmän, mutta siinä taas minua ei todeta työkyvyttömäksi koska se on pelkkä psykiatrin lausunto, missä ei oteta kantaa fyysisiin sairauksiin. Joten sen perusteella työvoimatoimisto saattaa yrittää laittaa minua johonkin missä en fyysisesti pärjää. Ap

Vierailija
10/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tässä vielä mietin, että ei kai työkkärissä ole pakko näyttää henkilökohtaisia lausuntojaan? Siis voihan ne ottaa mukaan, mutta ei niitä täydy antaa luettavaksi toisille jos ei itse halua.

Asiahan korjaantuisi, jos joku lääkäri tekisi uuden arvion siitä työkyvystäni ja voitaisiin pysyvämmin todeta "mikä" olen. Sairasloman kirjoittanuthan tavallaan otti kantaa vain sen 3kkn ajaksi. Ehkä voin työkkärissä pyytää, että haluaisin lääkärin arvioon koska viimeksi tehdyssä lausonnossa on otettu vain psyykkinen kunto huomioon. Ap

Vierailija
11/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haet nyt sairaspäivärahaa, menetät tietenkin sen työttömyyspäivärahan, joka sinulle on maksettu sairaslomasi aikana. Joudut maksamaan sen takaisin, jos sairaspäiväraha sinulle myönnettäisiin takautuvasti.

Lienee parasta nyt unohtaa koko juttu, mutta olla seuraavalla kerralla viisaampi.

On se kummallista, etteivät Kelassa koulutetut ihmiset osaa neuvoa tuon paremmin asiakkaita.

Kyllä Kelan toimistossa pitää tietää tuollaiset asiat. Ole ensi kerralla tiukempi ja vaadi kunnollista palvelua.

Kelassa ei tarvitse nöyristellä ja pelätä, ne tekevät siellä vaan työtää, meidän kaikkien veronmaksajien palkkaamina.

Mutta jos en edes nyt hae sairauspäivärahaa ja todetaan tuo 3 kuukauden työttömyyskorvaus aiheettomaksi, niin sitten riskeeraan että en saa mitään rahaa siltä ajalta, vain takaisin maksun. Se on totta että kelan olisi pitänyt minua neuvoa paremmin, mutta mun piikkiinhän se nyt menee. Muistan naamalta sen virkailijan joka ei kysyttäessä neuvonut, että pitää hakea sairauspäivärahaa, mutta ei hän varmaan sitä enää myönnä että on virheen tehnyt. Keskustelu käytiin suullisesti paikan päällä niin että mitään todisteita ei ole. Ap

Vierailija
12/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, juuri niin selität, että sait väärät ohjeet ja siksi et ole hakenut aikaisemmin. Tutulla tosiaan oli sama tilanne alku vuonna, ja 6 kk takautuvasti hyväksyttiin 4 kk sairausloma. Heti huomenna hoida asia..

Vierailija
13/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

?? kirjoitti:

Kyllä, juuri niin selität, että sait väärät ohjeet ja siksi et ole hakenut aikaisemmin. Tutulla tosiaan oli sama tilanne alku vuonna, ja 6 kk takautuvasti hyväksyttiin 4 kk sairausloma. Heti huomenna hoida asia..

Voi ei... Pelottaa mitä tästä seuraa. Ei ne usko kumminkaan. Ap

Vierailija
14/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

?? kirjoitti:

Höpö höpö kaikkea taas. Jos aloittaja on saanut sairausloman ajalta työttömyyskorvausta Kelasta, niin jos sairauspäiväraha myönnettäisiin takautuen (mitä tässä tilanteessa ei tapahtuisi), perittäisiin sairauspäivärahasta jo maksetut työttömyysetuudet. Eli menisi lähes plus miinus nolla. Ei järkeä. Mutta takautuva hakuaika on jo mennyt eikä aloittajan kannata enää hakea.

Enää asiasta ei voi tulla mitään seuraamuksia. Pahin, mitä olisi voinut käydä, on se että työkkäri olisi tarjonnut sinulle työtä, jota ei sairaana voi vastaanottaa, joten sinulle olisi pamahtanut karenssi, koska et ole ilmoittanut työkyvyttömyydestä. Tämän vuoksi ainakin pidempien sairauslomien ajalle kannattaa hakea sairauspäiväraha. Ihan lyhyille siinä ei välttämättä ole järkeä siinä mielessä, että saattaa joutua olemaan pidempään ilman rahaa, kun aina tuet katkeaa ja pitää odottaa uusi päätös. Mutta siis aloittaja, anna asian olla. T. Kelassa töissä oleva

Vierailija
15/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitää hakea sairasrahaa jos on sairas. Et voi olla samaan aikaan työkuntoinen työtön työnhakija ja sairas. Työttömyyskorvausta maksetaan työnhakijoille.

Teet itsellesi karhunpalveluksen tuolla tyylillä täysin. Miksi ihmeessä et ilmoittanut työkköriin itseäsi sairaaksi ja siirtynyt sille rahalle,joka sulle kuuluu??

Jos sairastat usein ja samasta diagnoosista ja haet sitten vuosien kuluttua itsellesi sairaseläkettä, koska et sairautesi takia pysty enää töihin. Aletaan katsomaan sairaushistoriaa: ja kas, katkeamaton työttömyysjakso takana,ilman että olis yhtään sairaslomaa ilmoitettu mihinkään!

No sillähän ei sitten työkyvyttömyyseläkettä irtoa. Kun työtön ei ole ikinä viitsinyt dokumentoida sairastumistaan

Kela ei nimittäin usko ,kun potilas itse kertoo että olen ollut tosi paljon kipeenä . Kun ei näy sairastamista missään tiedoissa, vaan pelkästään työttömänä haettu korvauksia, nii ei sitten käsitellä koko sairaseläkeasiaa mitenkään.

Tuossa syy miksi kannattaa hakea sairaspäivärahaa. Muuten ei niin väliä. T: työ- ja toimintakyvyn arviointia tekevä sossu

Vierailija
16/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siitä dokumenttina ne lääkärinlausunnot. Mutta joo, käytäntö on varmaan ymmärrettävästi tuo. Ei se Kelan asiakkaallekaan herkkua ole. Esimerkiksi minun olisi tässä pitänyt hakea sairaspäivärahaa pienelle ajalle ja kärsiä päätöksen odottelut ja omavastuuajat, ilman että sairaslomalla olosta on mitään hyötyä, paitsi se ettei työllistämistoimia lykätä sille ajalle. Sitten samassa kunnossa olenkin taas sama "työtön työnhakija" hetken päästä. Eikä sitä eläkettä välttämättä saa vaikka olisi paljon niitä sairaslomia ollut ja kunnon näyttö. Asiakas taitaa hävitä melko varmasti joka tapauksessa. Ap

Vierailija
17/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, työkkärin tätikin lisää oman osuuden:

Emme tee maksajalle uutta lausuntoa saikusta. Vain siinä tapauksessa, jos asiakas ilmoittaa saikusta eikä halua/kykene vastaanottamaan työkykyä vastaavaa työtä.

Sama ohje, unohda mennyt eikä tarvita sairaslomatodistustasi. B-lausunto kyllä olisi kiva, mutta pakko sitäkään ei ole näyttää. Vaarana voi siinä tapauksessa olla työtarjoukset sinulle sopimattomaan työhön.

Vierailija
18/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku kannattaa pitää voimassa omavastuun ajan ja varuiksi siihen asti, että saat myönteisen sairaspäivärahapäätöksen.

17

Vierailija
19/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on neuvomassa sossu, kela ja työkkäri - palkatta. Kiitos!

Vierailija
20/32 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuömarkkinatukea makseta sen aikaa kun sairaspäivörahasta on omavastuu??? Näin minä olen luullut. Ei kait köyhimmät ja pienimmän tuen saajat jää ilman tukea omavastuupäuvuen ajaksi. Luulis ettei tämmöistä aukkoa perusturvasta voisi olla missään nimessä. Tietääkö joku?