Miten olet jättänyt lihan pois?
Minua on alkanut etomaan liha. Lihaosastolla kaupassa tulee jotenkin paha olo fyysisesti. Myös se on inhottavaa, kun avaa kanapaketin ja alkaa paistaa sitä. Olen eläinrakas ja ilmastoahdistunut. Mies on vannoutunut lihansyöjä ja salimies. Lapsiakin on alle kouluikäisiä. Mietin, että jos alan itse kasvissyöjäksi, niin miten saan kaikki tärkeät aineet, mitä lihasta saa? Munia ja maitotuotteita aion toistaiseksi jatkaa. Yksi asia kerrallaan. Miehelle ja lapsille täytyy kai tehdä liharuokia jatkossakin.. Kertokaa kokemuksia, miten olette jättäneet lihan pois😊
Kommentit (30)
Suosittelen käyntiä mielenterveyden ammattilaisen puheilla.
Ehkä sieltä löytyy apua sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa välttämättömät aminohapot, joita on vain lihassa? Uteliaisuuttani kysyn, kun en tiedä.
Ruoka-aineita, jotka sisältävät kaikki välttämättömät aminohapot, ovat muun muassa soija, kvinoa, kikherneet, mustapavut, kurpitsansiemenet, cashew- ja pistaasipähkinät sekä mustasilmäpavut.
http://puolikiloa.fi/huomioitavat-ravintoaineet-kasvisruokavaliossa/
Miksei veget koskaan kerro, että noita pitää syödä kerralla ihan älyttömiä määriä, jotta saa ne kaikki välttämättömät aminohapot? Samalla saa koko viikon kalorit eli käytännössä on mahdotonta täyttää proteiinintarvettaan jollain kurpitsansiemenillä.
Oletkohan jäänyt 1960-luvulle vegekritiikkisi kanssa?
Luomutuotetussa ruoassa raskasmetallijäämät ovat yleensä pienemmät.
"Soija tuhoaa ilmastoa reippaammin kuin liha"
Suurin osa soijasta tuotetaan lihakarjan ruoaksi, siis ei ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa välttämättömät aminohapot, joita on vain lihassa? Uteliaisuuttani kysyn, kun en tiedä.
Ruoka-aineita, jotka sisältävät kaikki välttämättömät aminohapot, ovat muun muassa soija, kvinoa, kikherneet, mustapavut, kurpitsansiemenet, cashew- ja pistaasipähkinät sekä mustasilmäpavut.
Miksei veget koskaan kerro, että noita pitää syödä kerralla ihan älyttömiä määriä, jotta saa ne kaikki välttämättömät aminohapot? Samalla saa koko viikon kalorit eli käytännössä on mahdotonta täyttää proteiinintarvettaan jollain kurpitsansiemenillä.
250g kurpitsansiemeniä antaisi minulle tarvitsemani proteiinin ja vielä jäisi vajaa 1000 kilokaloria syötäväksi. Eli on se mahdollista mutta varmaan kasvaisi siivet jos alkaisin syömään noin paljon siemeniä.
Raskasmetallimyrkytyksen vaaran vuoksi siemenien vuorokausiannokseksi suositellaan 15g.
siinä meni sitten sekin mahdollisuus
Vierailija kirjoitti:
Se on totta mutta ei pidä myöskään niputtaa suomen lihakarjaa muuhun maailmaan. Täällä kun käytetään suojaa vähemmän rehussa kuin edes muualla euroopassa, saati sitten esim. yhdysvalloissa. Suomalainen liha on ekoteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250g kurpitsansiemeniä antaisi minulle tarvitsemani proteiinin ja vielä jäisi vajaa 1000 kilokaloria syötäväksi. Eli on se mahdollista mutta varmaan kasvaisi siivet jos alkaisin syömään noin paljon siemeniä.
Raskasmetallimyrkytyksen vaaran vuoksi siemenien vuorokausiannokseksi suositellaan 15g.
siinä meni sitten sekin mahdollisuus
Keskuudessamme kulkee aminohappojen saannin takia kuolleita kasvissyöjiä jo ties kuinka monetta tuhannetta vuotta.
Jätin lihan pois niin, että yksi päivä päätin kokeilla kasvisruokavaliota. Vuosi oli 1996.
Sillä tiellä olen edelleen. Olen siis ovo-lakto- vegetaristi. Tämä sopii mulle, ei aikomusta muuttaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Soijaa viljellään sen sisältämän öljyn vuoksi, se on sen rahallisesti arvokkain osa. Siitä tehdään ekologista biodieseliä ja työnnetään einesteollisuuteen. Öljyn puristusjätteet myydään eläinrehuksi ja rouheeksi ihmisille. Minun nähdäkseni soijaa viljellään juurikin ihmisille.
Alkoi inhottaa liikaa se raa'an lihan käsittely.
Kun ajattelin, että se on leikattu kuolleen eläimen ruhosta, teki pahaa.
Kasvoin maatilalla ja tuntui hirveältä, kun lehmä myytiin teurastamolle ja miten se vastusteli ja pelkäsi, kun sitä väkisin talutettiin teurastamon autoon, jossa jo ennestään ammui lehmiä surkeasti.
Ei kiitos, en halunnut olla osallinen siinä. Lopetin lihan syönnin kun aikuistuin ja aloin itse vastata ruokataloudestani ja tajusin, ettei lihan syönti ole mikään elinehto (n. 40 v. sitten).
Ainekirjoituksessa aiheen ohi kirjoitttamisesta saa aina nelosen, niin kuin sinä teit öyhöttäessäsi.