Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olet jättänyt lihan pois?

15.10.2019 |

Minua on alkanut etomaan liha. Lihaosastolla kaupassa tulee jotenkin paha olo fyysisesti. Myös se on inhottavaa, kun avaa kanapaketin ja alkaa paistaa sitä. Olen eläinrakas ja ilmastoahdistunut. Mies on vannoutunut lihansyöjä ja salimies. Lapsiakin on alle kouluikäisiä. Mietin, että jos alan itse kasvissyöjäksi, niin miten saan kaikki tärkeät aineet, mitä lihasta saa? Munia ja maitotuotteita aion toistaiseksi jatkaa. Yksi asia kerrallaan. Miehelle ja lapsille täytyy kai tehdä liharuokia jatkossakin.. Kertokaa kokemuksia, miten olette jättäneet lihan pois😊

Kommentit (30)

1/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisättäköön, että olen kokeillut monesti jo nyhtikset ja härkikset. Kasvissosekeitoista pidän ja linssikeitosta. Mieskin syö näitä kyllä, mutta lapset ei tykkää.. Ruuhkavuosissa on niin helppo ottaa se jauheliha ja tehdä esim makaroniloota. Lihankorvikkeilla se ei oikein maistu..ehkä maustamisessa vikaa. Uunikasvikset on mun lemppareita, mutta mitä siihen kaveriks🤔

Vierailija
2/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänä päivänä yli 20 vuotta sitten päätin, että ei enää lihaa. Lapselle tein edelleen liharuokia ja nykyisin teen puolisolleni, mutta itse en voisi kuvitellakaan syöväni lihaa. Alkuun käytin munia ja maitotuotteita (etenkin juustoa) ja jopa kalaa, joten ei tarvinnut heti opetella muita proteiinin lähteitä, vuosien varrella olen sitten niihin perehtynyt ja nyt en käytä kotona ollenkaan eläinperäisiä tuotteita hunajaa lukuun ottamatta (flunssassa). Matkoilla syön hätätilanteessa ruokia, joissa on kananmunaa tai maitotuotteita, mutta kotona en niitä itselleni valmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta😊 Itseki ajattelin edelleen kalaa syödä. Ja kylässä kai liharuokaa jos tarjotaan🤔 Varmasti noi pienin askelin onnistuu paremmin ja on aikaa totutella👍

Vierailija
4/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jättänyt lihaa pois enkä jätä. Jos lihan hintaa nostetaan syön vähemmän vihanneksia.

Vierailija
5/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija tuhoaa ilmastoa reippaammin kuin liha ja lisäksi karjankasvatus on elintärkeä asia peltojen multaisuuden kannalta. Ilmastoahdistuksen vuoksi olen lisännyt lihansyöntiä, koska en halua, että Suomessa pellot muuttuvat tuottamattomiksi.

Vierailija
6/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole jättämässä lihaa pois, mutta olen vähentänyt sen käyttöä. Haaveena olisi, jos voisin syödä lautasella kotimaista riistaa (vapaana elänyt ja maku huomattavasti parempi, lisäksi riistanmetsästys on turvallisuus ja ekoteko) ja myös kalaa. Tai no kasvisruokien lisäämisellä olen saanut myös lisättyä kalankäyttöä huomattavasti useammin, mutta sekin on yleensä lohta tai silakoita tarjouksessa.

En välitä yhtään noista prosessoiduista kasvisproteiinijutuista. Tofu on ainoa, mistä olen hetki sitten oppinut pitämään ruuassani. Teen ennemmin pavuista, linsseistä ja herneistä ruokaa. Netistä etsin aina ohjeita, koska kasvisruuassa kaiken a ja o on hyvät mausteet. Suuntaan katseeni siis itämaisiin resepteihin. Aloitan pikkuhiljaa, toistaiseksi meillä on yhtenä, kahtena päivänä viikossa kasvisruokaa.

Meillä taas niin päin, että lapselle kyllä maistuu (on alusta saakka oppinut syömään) ja miehellä on totuttelemista kasvisruokien ja kasvisten osalta. On onneksi aika hyvin oppinutkin, tosin en ole vielä valmis lisäämään yhtä päivää lisää kasvisruokaa, koska ovat aika suuritöisiä ruokia.

Mutta lapset kyllä oppivat pitämään ruuasta tai ainakin syövät nälkäänsä ajan saatossa. Niinkuin aikuisetkin. Se vaan vaatii ajattelumuutosta kaikilta.

Vierailija
7/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soija tuhoaa ilmastoa reippaammin kuin liha ja lisäksi karjankasvatus on elintärkeä asia peltojen multaisuuden kannalta. Ilmastoahdistuksen vuoksi olen lisännyt lihansyöntiä, koska en halua, että Suomessa pellot muuttuvat tuottamattomiksi.

Kannattaisi ottaa asioista selvää. Vaihtoehtoja löytyy peltojen käyttöön esim. hamppu.

Vierailija
8/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampun pössyttelyltä jaa ne loputkin työt tekemättä.

Vierailija
9/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla riitti, kun aloin syödä aamiaisella tahinia ja maapähkinävoita, joissa on molemmissa paljon proteiinia. Teen kaksi ruisleipää joissa on tahinia, salaattia ja tomaattia (myös joku halloumijuusto käy tuohon lisäksi, jos haluat tujumman aamiaisen), ja yhden paahtoleivän jossa on sokeroimatonta maapähkinävoita ja hilloa. Hemmetin hyvää, ja iso osa päivän proteiinitarpeesta tulee jo tuosta. Lisää saisin syömällä kananmunan tai pari, jos tarvitsisi. Aloin myös syödä omega 3 -kalaöljykapseleita. B-vitamiinilisä olisi ilmeisesti sekin hyvä idea. Sitä en ole vielä aloittanut mutta varmaan kannattaisi.

Illalla syön jogurttia tai rahkaa, jossa on tuoreita hedelmiä tai marjoja ja pähkinöitä. Pähkinöitä saatan napostella myös päivän mittaan, jos pieni nälkä yllättää. Niissä on hyviä rasvoja ja proteiinia, ja pitävät nälkää hyvin.

En laita tällä hetkellä ollenkaan ruokaa (olen kiireinen sinkku), vaan syön paljon pakastettuja valmisaterioita ja sitten välillä syön ravintoloissa. Näissäkin on nykyään jo oikein hyvin kasvisvaihtoehtoja tarjolla. Joku muu saa neuvoa kotona onnistuvia kasvisruokareseptejä.

Vierailija
10/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vöhitellen jätin,syön toki kalaa,mutta nyt on alkanut sekin inhottaa.

Mm kaurasta on tehty semmosta kauramurua. Just tein sellasta texmextyyppistä "kastiketta" ja luulen että lapset juuri saattas tykätä jos ei liikaa mausta.

En syö soijaa.

Paljon kasvisruokia,mm kiinalaisia ja muita orientteja,netti pullollaan ohjeita.

JA esim kasvispihvit ja -pyörykät ok.

Ainiin...kalasta,järvikalasta on alettu tekemään aterioita,ovat olleet ok. JA kasvipuikkopja,ikäänkuin kalapuikkoja mutta parempia. Falafelpyöryköitä,ovat ok-

JA sekasyöjänä kuitenkin voit käyttää maitotuotteita.

VEGAANIUS on sitten oma juttunsa ja vaatii parempaa perehtymistä.

https://www.kasvikset.fi/images/ravitsemus/ravitsemus-artikkelit/Lakto-…

http://www.saunalahti.fi/meriam1/puutteenpera/kasvisruoka.html

Vierailija
11/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija on ongelma, jos syöt sikaa tai kanaa jotka kasvaneet soijaravinnolla.

Vierailija
12/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin jo 13-vuotiaana. Vanhempani ei todellakaan hyväksyneet kasvissyöntiäni, joten elin sitten täysi-ikäiseksi asti lähinnä leivällä, banaaneilla ja jollain raasteilla ja salaateilla. Kun äiti kieltäytyi tekemästä eri ruokia tai ostamasta aineksia kasvisruokaan uskoen että "hömpötys" menee ohi. No, nyt olen 45 ja edelleen kasvissyöjä (lakto-ovo, vegaaniutta ei mahani kestä koska siinä pitäisi syödä paljon papuja). 

Jos tosiaan syöt munia ja maitotuotteita edelleen, sinun ei tarvitse ottaa mitään erityistä huomioon ravinteiden saannin suhteen. B12:han on ainoa, mitä vegaanien on otettava purkista, mutta sinä saat sen munista ja maitotuotteista. Se mihin kannattaa kiinnittää huomiota on proteiinien saanti. Osa ihmisistä valittaa, ettei kasvisruoka pidä nälkää, mutta usein on kyse siitä, että tehdään kasvisruokia, joissa on todella vähän proteiinia. 

Vierailija
13/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa välttämättömät aminohapot, joita on vain lihassa? Uteliaisuuttani kysyn, kun en tiedä.

Vierailija
14/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa välttämättömät aminohapot, joita on vain lihassa? Uteliaisuuttani kysyn, kun en tiedä.

Ruoka-aineita, jotka sisältävät kaikki välttämättömät aminohapot, ovat muun muassa soija, kvinoa, kikherneet, mustapavut, kurpitsansiemenet, cashew- ja pistaasipähkinät sekä mustasilmäpavut.

http://puolikiloa.fi/huomioitavat-ravintoaineet-kasvisruokavaliossa/

15/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret kiitokset kaikille vastanneille😘 Hyviä neuvoja tuli ja lihan poisjättäminen tuntuu jo ihan helpolta. Onneksi nykyään on myös monia puolivalmisteita, joilla saa lapsillekin tehtyä tuttuja ruokia👍 Aion tehdä perheelle myös ainakin kerran viikossa maittavaa kasvisruokaa ja itselleni sitten muina päivinä. Lapsetkaan ei onneksi ihan kauheasti lihasta välitä sellaisenaan, mutta esim jauhelihakastike tai makaronilaatikko on lempparia. Ongelmana on maustaminen, koska eivät pidä mausteisesta ruoasta ja näinollen lihankorvikkeet maistuvat liikaa läpi omana itsenään. Myös ilmavaivoja aiheuttavat esim härkäpapu ja soija, koko perheelle. Mutta hiljaa hyvä tulee👍

Vierailija
16/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-aineita, jotka sisältävät kaikki välttämättömät aminohapot, ovat muun muassa soija, kvinoa, kikherneet, mustapavut, kurpitsansiemenet, cashew- ja pistaasipähkinät sekä mustasilmäpavut.

Oikein perisuomalaisia ruokia ja ehkä jotain voi jopa kasvattaa suomen olosuhteissa ainakin kasvihuoneissa. EKOTEKO.

Vierailija
17/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei veget koskaan kerro, että noita pitää syödä kerralla ihan älyttömiä määriä, jotta saa ne kaikki välttämättömät aminohapot? Samalla saa koko viikon kalorit eli käytännössä on mahdotonta täyttää proteiinintarvettaan jollain kurpitsansiemenillä.

Vierailija
18/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin ensin pois lihan. Söin vielä kalaa, munia ja maitotuotteita. Kului useita vuosia näin.

Sitten jätin kalan pois. Melko pian sen jälkeen ajattelin kokeilla vegaanista ruokavaliota. Aluksi päätin vain korvata kaikki ne tuotteet vegaanisilla jotka helposti voin, eli valita aina ko. tuoteryhmästä vegaanisen. Esim vegaaniset keksit, vegaaniset jogurtit jne. Se oli yllättävän helppoa. Apuna käytin vegaanituotteet.net sivustoa. Parin kuukauden päästä kokeilun aloittamisesta lakkasin käyttämästä epävegaanisia tuotteita kokonaan. Olen nyt ollut vegaani yli 5 vuotta.

Vierailija
19/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei veget koskaan kerro, että noita pitää syödä kerralla ihan älyttömiä määriä, jotta saa ne kaikki välttämättömät aminohapot? Samalla saa koko viikon kalorit eli käytännössä on mahdotonta täyttää proteiinintarvettaan jollain kurpitsansiemenillä.

250g kurpitsansiemeniä antaisi minulle tarvitsemani proteiinin ja vielä jäisi vajaa 1000 kilokaloria syötäväksi. Eli on se mahdollista mutta varmaan kasvaisi siivet jos alkaisin syömään noin paljon siemeniä.

Vierailija
20/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

250g kurpitsansiemeniä antaisi minulle tarvitsemani proteiinin ja vielä jäisi vajaa 1000 kilokaloria syötäväksi. Eli on se mahdollista mutta varmaan kasvaisi siivet jos alkaisin syömään noin paljon siemeniä.

Raskasmetallimyrkytyksen vaaran vuoksi siemenien vuorokausiannokseksi suositellaan 15g.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme