Miksi minun piti ottaa se kaikki kiusaaminen vastaan?
Miten tästä pitäisi muka selvitä? Tajuatteko millaiset jäljet se jättää? Ja kaikki tietävät! Kiusaajat nauravat ja katsovat vieläkin alaspäin. Mitä minä tein ansaitakseni sen? Minä olin hyvä lapsi. En halunnut kenellekään mitään pahaa. Tein mitä piti. Silti minut piti rikkoa lopullisesti. Minkä ihmeen takia?
Kommentit (13)
Näytä pyllyä niille. Vika ei oo suussa. Tai vaik oiskin niin kiusaajista on pahempi vika.
Muakin hakattiin se 9 vuotta koulussa mitä julmimmilla tavoilla ja lähes päivittäin. Lisäks matkittiin kaikkea puhumista ja tekoja, eristettiin, haukuttiin, pilkattiin, tavarat heitettiin ulos vesilätäkköön tai hajotettiin. Uusille oppilaille sanottiin että olen saastainen eikä mulle saa puhua tai edes koskea. Opettajat sanoivat vain että mitä olen niille tehnyt kun eihän se voi olla vaan niiden syy, mitenkään eivät puuttuneet. Yksi opettaja haukkui kaikkien edessä aivovammaiseksi.
Nyt vuosien ja vuosien jälkeen kärsin asiasta jatkuvasti ja olen täysin yksinäinen. :/
Mitäs oot niin heikko ettet osannu itseäsi puolustaa.
Ehkä kiusaajasi on sitä mieltä, että hänen käytöksensä on täysin ”normaalia” - et vain osaa suhtautua siihen? Maailma vastaan sinä. Tällä konstin tässä maassa ajetaan heikompia alas. Hienoja ihmisiä nämä.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen ei vaan tapahdu, vaan teoilla on aina tekijä. Syy on aina vaan kiusaajissa ja niissä hännystelijöissä.
Vain kiusaajat on viallisia.
Kiusaajat ei voi muuttua, he ovat lähtökohtaisesti jo tuhoutuneita.
Kiltit kiusatut sensijaan voi oppia pitämään puoliaan. Tsemppiä kohtalotovereille.
Vierailija kirjoitti:
Tule tänne niin näytän, miten puolustan itseäni! Mutta kun et uskalla niin. Kuka on se heikko, kuka?
Vierailija kirjoitti:
Säryit,
Mutta sinusta tuli vahva.
Olen kyyneleet silmissä vauvapalstalla etsimässä edes jotain toivonkipinää. Jos tämä on jotain vahvuutta niin millainen sitten ihminen on heikoimmillaan? Nyt tuntuu, että paljon huonommin ei voisi mennä.
Ihmiset ovat vapaita valitsemaan, ja kiusaajasi valitsivat kiusata sinua eli valitsivat tehdä väärin. Et sinä sitä ansainnut. Ja jos he vieläkin katsovat alaspäin, niin eivät näköjään ole edes katuneet tekojaan, ymmärtäneet tehneensä väärin. Se on todellisuudessa paljon huonompi tila kuin se, että kärsii jouduttuaan vääryyden kohteeksi, vaikka saattaisi vaikuttaa, että on toisinpäin.
Minuakin on koulukiusattu. Olen antanut sen anteeksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minua kiusattiin koko peruskoulun ajan ja opettajat eivät olleet moksiskaan. Itse asiassa yläasteella joka päivä kiusaajat jaksoivat arvuutella teenkö seuraavaksi päiväksi It sa rin. No, en tehnyt! Onneksi lukiossa oli rauhallisempaa, mutta olin todella sulkeutunut oppilas eli sieltäkään ei matkan varrelta pysyvämpiä ystäviä jäänyt.
En ole käynyt luokkakokouksessa. Saan kuitenkin tietää kaverini kautta kiusaajieni kuulumisia ja mukaan mahtuu ihan nuorena kuolemisesta alkoholismin aiheuttamana vaippahousuisena dementikkona kulkemisen ja lievimmässä tapauksessa avioeroihin saakka kohtaloita. Se on oikein erityisen merkillistä, ettei yhdenkään kiusaajan liitto ole kestänyt ja lapset ovat joutuneet päätyä jo pieninä sijoitetuiksi. Yhdestä kiusaajasta on tullut opettaja ja hänen oppilaitaan säälin kyllä täydestä sydämestäni!
Kiusaamiskokemuksia ei kannata ajatella liikaa. Minä nostin kytkintä heti kun pääsin ylioppilaaksi ja olen sillä tiellä vieläkin. En tosin pysty käymään vieläkään synnyinseudullani. Vanhempia ei ole tullut ikävä koska hekään eivät ottaneet hätääni tosissaan. Toki ovat valittaneet kun eivät ole nähneet puolisoani tai lapsiamme.
Ihme kyllä kaikki maailmalla, jatko-opinnoissa ja työelämässä kohtaamani ihmiset ovat käyttäytyneet enemmän tai vähemmän ihmisiksi! Maailma ei olekaan niin paha kuin nuorena kuvittelin. Kaikkien kiusattujen kannattaa kyllä aloittaa elämänsä tavallaan puhtaalta pöydältä. Ainoa kerta, jolloin on tullut jonkinlaista syrjivää käytöstä oli äitiyslomalla tapaamani mammajengin parissa, koska en jaksanut panostaa niin älyttömästi merkkitavaroihin kun kerran kirpputorilta löysi ihan siistejä vauvantarvikkeita edullisemminkin. Se sopi hyvin asuntovelallisille eli meidän perheellemme.
Toivottavasti tästä vähän lohtua ketjun avaajalle:
Robin Williams elokuvassa Good Will Hunting: It´s not your fault (Se ei ollut/ole sinun syytäsi...)
Missä kaikki ovat nyt? Ettekö voi vastata? Muuten olette aina äänessä. Valmiina painamaan minua maanrakoon.