Hug-a-bub-kantoliinoista
Hei,
Harkitsen kantoliinan ostamista ja olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksianne etenkin Hug-a-bub-liinasta.
Onko se todella niin kätevä kuin miltä nettimainoksen mukaan näyttää? Minkäikäiset/kokoiset vauvat siinä viihtyvät/voi kantaa?
Meidän vauva on kooltaan aika iso (2 kk, 58 cm, 6200 g) ja itse olen taas aika pieni (160 cm), joten mietin, miten vauva mahtuu siinä olemaan, varsinkin kun tietysti kokoajan kasvaa hurjaa vauhtia...
Eikö liinassa tule kesällä hiki (sekä kantajalle että kannettavalle)?
(Tai ehkä Suomen suvessa ei paljon tätä pelkoa ole... ;-) )
Säilyykö Hug-a-bub hyvänä myös pesujen jälkeen?
Kiitos jos viitsit vastata!
Kommentit (14)
Tuleeko liinaa todella käytettyä? Onko se käytännöllinen esim. ostosreissulla, kun vauva on jokatapauksessa automatkan ajan turvaistuimessa (=saako sen parkkiksella päälle)?
Millaisissa tilanteissa käytätte liinaa?
Mitä vauvalle päälle liinan kanssa, varsinkin kun menee ulos?
Minulle kävi niin että tilasin " hurmiossa" kyseisen liinan netin kautta ja kuvittelin suuria! Hintakin oli päätähuimaava 80¿.. Sitten sain liinan kotiin ja sovitin siinä poikaa, joka silloin painoa noin 9kg ja taisi olla reilu 6kk.. Mielestäni sidoin ihan oikein ja tukevasti. Laittelin pyykkiä kuivumaan poika liinassa ja minua rupesi heti hartioihin koskemaan vaikka en edes kauaa sitä kokeillut. Tuntui muutenkin sillä ettei liinailu ole oma juttuni, jotenkin ahdistavaa olla nalkissa ja kun vielä lapsi aika painava.
Tietysti liinailu voi olla ihanaakin kevyen pikkuvauvan kanssa. Mutta se liinan sitominen ja muu touhu ei sopinut mulle. Huomaat itsekin että kohta lapsesi jo konttaa ja kävelee, niin mihin tuota liina enää tavitsee muutenkaan.. Onneksi sain takaisin koko summan kun tein asiakaspalautuksen! Mutta voihan se silti olla " sun juttusi" vaikkei kaikille sovikaan! Mutta kyllä ainakin meille on rattaat riittänyt hyvin ja tosiaan auton turvakaukalo on myös ollut monessa mukana, joten saa kädet vapaaksi ilman liinaakin. Se nyt on vaan aikamoinen muoti-ilmiö kanneskella ipanaa kantoliinassa..
Että on itselläni vielä vauva-lehden tilaajalahjana saatu kantoliina eikä sitäkään ole tullut käytettyä. Jos liinailu kiinnostaa, niin osta joku edullinen ja käytetty kantoliina, niin näet että onko sille käyttöä, ettei tarvitse harmitella että tulipa hankittua kallis liina turhaan. Vaikka ainahan ne saa sitten myytyä...
ja poika just saman kokoinen ja ikäinen kuin teillä :)
Ja tosiaan voithan ostaa liinan myös käytettynä, ei mene miksikään yhden lapsen käytössä. Liinassa ollessa ei tarvitse hirveästi vauvan päälle laittaa, meillä oikeastaan ihan vaan sisävaatteet ja hattu, liina suojaa ja lämmittää aika hyvin ainakin nyt kesällä. Helteellä varmaan vauvalle vaan lyhythihainen body päälle.
Jos Huggan hinta huimaa päätä, niin markkinoilla on paljon edullisempiakin ja myös kotimaisia liinoja, jotka ovat aivan yhtä hyvää laatua. Jos siltikin hinta tuntuu kovalta, voi liinan hankkia myös käytettynä esim. Babyidean kirppikseltä.
Mikäli liinailu alkaa tuntua hartioissa, on liina silloin sidottu huonosti tai väärin. Oikealla tavalla sidottu liina ei paina mihinkään ja sillä jaksaa kantaa kauan.
Meillä kannetaan edelleen 1v5kk ikäistä tarvittaessa ja joskus tuota kolmevuotiastakin, joten liinan kantoaika ei todellakaan ole ihan lyhyt :)
Porenn *kantoliinatukihlö*
saakka, nyt kanniskelen reilu 8 kk ikäistä n. 7 kg/65 cm (joo, pieni on). Välillä liina unohtui kaappiin, tuli käytettyä BabyBjörniä, mutta sitten löysin liinan taas uudelleen. Pienenä vauvana kanniskelin vauvaa ihan kotosalla, nykyisellään kun lähden junalla keskustaan (reissut kestää tunteja) ja kun käyn pienessä lähikaupassa (lyhyet reissut). Ja tietty otan mukaan lentokentälle, kun lähden Suomeen. Liina on todella mukava hartioille ja selälle (vs. BabyBjörn), vähemmän kuuma kuin BabyBjörn. Eihän siellä Suomen kesässä kauhean kuuma pääse tulemaan:) Ei vaan, kuuma tietty tulee, jos juoksee kaupungilla, mutta ei mulle mikään tavattoman kuuma ole tullut. Suomen kelejä ajatellen kätevä pukeutumistapa liinan kanssa on, että alle joku t-paita tai muu ohut paita, sitten liina ja päälle takki/neuletakki, jonka saa helposti otettua pois, jos kuumottaa. Itse kaupassa pidin aikoinaan ihan turvakaukaloa kärryn sisässä ja nykyään vaavi istuu ihan kärryssä, ihan pienenä joskus kannoin kantoliinassa. Kyllähän se parkkipaikalla päälle saa, liinan helmat tietty laahaa maata, mutta voihan sen sito valmiiksi jo kotona. Itse tykkään paljon Hug-a-bubista, mutta onhan se kallis ja on varmasti olemassa muitakin hyviä kantoliinoja (ei omaa kokemusta). Olen kuullut mielipiteitä, että kovin painavaa lasta Hug-a-bubissa (tai trikooliinassa yleensäkään) ei jaksa kantaa, olisipa kiva kuulla onko näin. Itse joka tapauksessa suunnittelen hankkivani joustamattoman liinan, koska olen raskaana ja haluan oppia uusia sidontoja. Itselleni kantoliina on välttämätön juuri noita lähikauppareissuja varten, sinne ei sovi kärryjen kanssa.
oli todella kovassa käytössä pojan olessa noin 2-5 kk (nyt 11 kk). Poika ei suosutunut nukkumaan päikkäreitä, kun sylissä, joten liina antoi äitykälle/isälle liikkumisen vapautta. Poika ei myöskään tykännyt makoilla rattaissa, joten ulkoiltuakin liinan kanssa tuli todella paljon.
Liinassa poika nukkui kuin enkeli ja viihtyi siinä reissuissakin tosi hyvin.
Valitsin aikanaan hubin, koska sitä mainostettiin helpposidontaisena ja vaikka se onkin melko simppelisidontainen liina, niin kyllä aikaa kuitenkin jonkin verran meni sidonnan ja oikean sidontakireyden löytämiseen ja harjoitteluun. Liinan mukana tuleva romppu oli kyllä kätevä. Paljon helpompi päästä jyvälle sidonnasta, kun näkee jonkun oikeasti tekvän sen, eikä tarvitse tankata sanallisia ohjeita.
Ainakaan meillä kesällä ei tullut mitään pahempaa hikoiluefektiä. Pitää vaan muistaa laitttaa vaaville kohtuu vähän vaatteita (ainakin keskikroppaan).
Liinan käyttö jäi meillä siinä vaiheessa, kun poika alkoi viihtymään rattaissa. Ainakin minusta liinan sitominen esim. kaupungilla oli aavistuksen vaivalloista, koska pitkä liina huiteli aina sidontaa tehtäessä pitkin lattioita/katuja + kun painoa alkoi pojalle kertyä enemmän pitkät matkat tuntuivat minusta raskailta (lähinnä reidet väsyivät) + talvella pukeutuminen on aavistuksen ongelmallisempaa.
Kaikki eivät kantamisesta pidä ja liinassa on aina oma opettelunsa eli jos haluaa testata voi liinoja myös vuokrata.
Pesussa/käytössä liina ei ole mennyt miksikään, joten jos nyt olisin ostamassa liinaa, niin ostaisin varmaan käytetyn.
Meillä liina toimi pojan ensikuukausina loistavasti ja minusta lähellä kantaminen tuntui hyvältä, turvalliselta ja luonnollisesta tavata viipeltää pojan kanssa eli ainakin meillä hub on ollut joka pennin arvoinen.
Liina on tosiaan ollut jonkin aikaa meillä " hyllyllä" , mutta se odottelee toiveissa olevan uuden vaavin käyttöä :D
Kantaminen oli mielestäni kuitenkin sen verran kätevää kärryilyyn verrattuna, että tälle kesälle olen juuri hankkinut Ergo-kantorepun. Sen kanssa ollaan vielä harjoitteluasteella, mutta innolla odotan, että saadaan reppu sisäänajettua ja voidaan suunnistaa sen kanssa koiranpissatuslenkeille yms. reissuille ja jättää kärryt kotiin :D
yhdestäkään trikoon palasesta maksaisi! Kaverilla on 35 eur maksanut trikoon palanen, ja on ollut oikein tyytyväinen. Mutta hän ei ostanutkaan omaa liinaansa minkään trendimerkin tai hienon mainospuheen takia. Kävi sovittamassa läheisellä myyjällä ja päätyi parhaaseen hinta-laatuun.
Ostin huggan kun vauva oli 1kk ja n. 4kg. Kantoliina oli ihan huippu juttu, jotta sai kädet täysin vapaaksi ja auttaa mm. esikoista. Kanniskelin vauvaa joulu-huhtikuu (1kk-5kk) aika paljon, mutta nyt lähinnä jos vauva levoton niin rauhoittuu liinassa heti. Sillä nyt käytetään ergo reppua, joka toimii mielestäni 6kk-) paremmin :)
Hugga on kevyt, pehmeä, sidonta helppo eikä lapsen paino tunnu missään, vauvan pää pysyy hyvin liinan " sisällä" . Huonoja puolia on hinta eli aika kallis, lyhyt käyttöikä (liinaa voi käyttää pitkään mutta kietaisuristisidonta on mielestäni ainoa joka kantajallekin miellyttävä ja isompi lapsi ei oikein näe siitä asennosta ' maisemia' ).
Silti olen tyytyväinen, että ostin huggan ja kyllä sitä edelleen käytetään silloin tällöin. Jos ei olisi ergoa käyttäisin varmasti useamminkin. Ja kantaminen on tosi kivaa/helppoa/kätevää... esikoisen aikaan en sitä tajunnut!
Joeela ja lapset 3v ja 6kk
Hugga on hyvä alle puolivuotisilla tai alle 8-9-kiloisilla vauvoilla. Minulla on nyt 9kg poika, ja mieluummin kuin Huggaa, käytän kyllä nykyisin Ergo-reppua tahi Haikarankehto-liinaa. Ergo on helpompi ulkosalla kun ei liinan päitä ole joka puolella maassa/likaisilla lattioilla. Ja Haikis taas kotosalla, ja muuten kun pystyy sitomaan rauhassa (ja sen saa päälleen pujoteltua kerran sidottunakin, ettei tarvitse välissä availla suotta), ja se on kudottuna venymättömämpi ja tukevampi, ei käy selän ja hartioiden päälle.
Hugga (tai miksei joku muukin vastaava trikoinen?) on hyvä ellei ehdoton pikkuvauvalle. Itse ostin Huggan, kun sain juuri sopivaa väriä ja toimitusaikakin oli kohtuullisin.
Usein kannan myös ihan lonkalla nykyisin ilman mitään liinoja, sillä poika ei kauaa viihdy sylissä nykyisin, kun on oppinut juuri konttaamaan ja menohalut on kovat. Myös ulkona tykkää olla kesällä maassa... ja rattaissakin mieluusti pidän jo, sillä pitkillä kävelymatkoilla väsyy joka tapauksessa selkä pahasti noin painavan kanssa jo, vaikka treenin puutteesta ei ole kiinni, ja sidontojenkin pitäisi olla kunnossa, ei sitä vaan paria tuntia tai pidempään JAKSA pitää enää liinassa vaan.
Minä tein niin. Olen ollut huggigseen todella tyytyväinen!! Meidän neiti on nyt vjaa puolivuotias ja n.8 kiloinen. Vielä liinailu onnistuu hyvin, mutta uskon että pian otamme ergon käyttöön. Ja siitä hinnasta vielä: Hug a bubilla on myös hyvä jälleenmyyntiarvo. Että kyllä se itsensä takaisin maksaa tavalla tai toisella. www.babyidea.fi, sieltä kippis ja saat liinan huokeammin käytettynä!;) Suosittelen.
Te, jotka käytätte Ergoa, voiko sitä mielestänne käyttää, jos on raskaana? Kuinka iso Ergon oma päiväreppu on? Pitäisi saada ison repullisen verran ruokaostoksia kuskattua, tavallista reppua ei kai voi käyttää yhtä aikaa Ergon kanssa?
Eikä tarvi kummoisia ompelu taitoja olla! Ostat puuvilla trikoota kaupasta 2½metriä, ne on yleensä 150cm leveitä...eli laitat sen vaan kahtia ja ompelet päät kiinni niin saat 5metrin liinan! Mulle ainakin sopiva ja olen alle 160cm., Ja jos vielä hienommaksi sen haluaa niin kaventaa päät ja ompelee vaikka siksakkia reunat! Hyvä tullee eikä harmit vaikkei kovasti käytäkkään! itse maksoin tuosta kankaan palaisesta 7¿. Ja hyvän liinan sai! :D suosittelen! Meillä tyttö ei viihdy rattaissa hereillä ollessaan, jiten tuo liina on ehdoton. Itse koen sen käytön helpoksi ja ongelmattomaksi. Varsinki kaupassa ja asioilla ollessa. Viimeksi risteilyllä se oli mahtava apu kun laivat on sen verran ahtaita ;)
Sidonnat on ihan yksin kertaisia vaikka ne niissä ohjeissa näyttääkin monimutkaisilta! voitahan ainakin kokeilla!
Ja oon sitonut liinan aika monen laisisssa paikoissa... parkkihalleissakin!
tyttö nyt 10kk ja aloitettiin tuossa parin kuukauden iässä.
Katso minkä mittaista liinaa sinulle suositellaan, meillä ainakin on ollut todella pidetty.
Helppo sitoa ja kevyt päällä ja sopivan joustava. tyttö tykkää siinä olla, nukahtaa aina. Ja itselle ja lapselle tarpeeksi vähän päälle niin ei tule hiki.
a sidontoja neuvottiin videossa joka tuli mukana. Alussa oli harjoittelua ja tyarvitsi toisen apua mutta äkkiä sen oppii.
Ja mulla on ainakin hartiat pysyny tosi hyvässä kunnossa koskaan ei ole ollut hartiat kipeät vaikka tyttöä on tullut kannettua monta tuntia.
Suosittelen