S-ryhmän ratkaisu työvoimapulaan: palkkaa kokkeja Filippiineiltä
S-ryhmän mukaan Suomesta ei löydy työntekijöitä. Palkka olisi 1300 euroa kuussa.
https://s-ryhma.fi/uutinen/ravintoloiden-kokkipulaan-osaavaa-apua-filip…
https://www.salkunrakentaja.fi/2019/10/s-ryhman-ratkaisu-tyovoimapulaan…
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/s-ryhman-ratkaisu-kokkipulaan-kymmen…
https://www.sttinfo.fi/tiedote/haussa-laakkeita-tyovoimapulaan-s-ryhma-…
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne maksa kotimaisille kokeille yhtään tuon enempää, mutta niitä ei vaan ole...
No eikai niitä ole, kun ei tuolla palkalla Suomessa elä 😂 Nämä filippiiniläiset lähettää palkkansa kotimaahan ja perhe elää siellä herroiksi.
Ex teki kokin hommia S-ryhmällä. Työvuorot aina iltaisin/viikonloppuisin. Soppari osa-aikainen, mut aina piti olla jäämässä ylitöihin ja ottaa ex-tempore extravuoroja. Työ on raskasta, seisomista kuumassa keittiössä, aina kiire, ei aikaa tauoille. Tuolla työllä tuhotaan työntekijöiden terveys, talous, sosiaalinen elämä ja perhe-elämä. En suosittele yhdellekkään.
Tunnen useita filippiiniläisiä kokkeja, ja joutuvat kyllä tukemaan kotimaassa eläviä läheisiään. Mutta. Ei elä herroiksi perhe kotimaassa. Ovat hyvin tiukilla nämä kokit kun yrittävät itse elää kalliissa Suomessa, rahaa ei riittäisi perheen tukemiseen. Tekevät usein kahta työtä. Eivät elä suomalaisten veronmaksajien varoilla.
Filippiiniläisten korviin suomen palkkataso kuulostaa ruhtinaalliselta ja lähtevät toivorikkaina tänne lainarahalla luvaten auttaa omiaan sinne suuntaan palkastaan.
Suomeen saavuttuaan tulee totuus : suomi on erittäin kallis maa ja täällä saa raataa naurettavalla osa-aika-palkalla millä eivät itsekään pärjää ilman tukia (ei edes suomalaiset työntekijät). Lainarahat (matkarahat yms tänne) on kuitenkin toki maksettava ja lähetettävä luvattu apu sukulaisille. Ovat loukussa.
Tällaista työkulttuuriako tänne halutaan? Virosta, filippiineiltä,jne HALPATYÖVOIMAA työttömyydestä kärsivään suomeen? Olenko ymmärtänyt oikein? Korjatkaa jos olen väärässä, kiitos?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, Ylen jutun mukaan työttömänä on yli 5000 kokkia. Miksei työ kiinnosta? Kuinka moni käy koulutuksen vain henkilökohtaisena ruoanlaittokurssina?
Kysyt nyt vääriä kysymyksiä!
Miksi suomalaisia kokkeja ei palkata?
Miksi työolosuhteet ovat epäinhimillisiä työaikoineen ja työmäärineen alimiehityksellä? Palkasta puhumattakaan suhteessa työmäärään!
Mun poika opiskeli kokiksi. Teki niitä hommia pari vuotta ja lopetti.
Kaksi vuotta kuuman lieden vieressä, rasvan käryssä ja ilman vessataukoja opetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, Ylen jutun mukaan työttömänä on yli 5000 kokkia. Miksei työ kiinnosta? Kuinka moni käy koulutuksen vain henkilökohtaisena ruoanlaittokurssina?
Kysyt nyt vääriä kysymyksiä!
Miksi suomalaisia kokkeja ei palkata?
Miksi työolosuhteet ovat epäinhimillisiä työaikoineen ja työmäärineen alimiehityksellä? Palkasta puhumattakaan suhteessa työmäärään!
Voi Irmeli sua. Elämä nyt on ihan toista kuin 60-luvulla.
Ei suomalaiset lähde tolla palkalla töihin. Se on varmaan suurin syy.
Valtaosa kokeista tekee töitä ravintoloissa jotka saavat nykyään olla auki 02 saakka.
Hae töihin jos kunto ja rakko kestää.
Fazer tekee tavallaan samaa, siirtää tuotantoaan pikkuhiljaa ulkomaille ja sitten kehuskelee henksulehdessä miten kivasti Baltiassa osataan asiat. :/
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea tuo linkissä oleva juttu ennen kuin lähtee kommentoimaan.
S-ryhmä on siis palkannut kaksi filippiiniläistä kokkia. Eikä edes pk-seudulle.
No sehän tässä suurin vitsi onkin että samaa palkkaa tarjotaan mm. Lapin hiihtokeskuksissa, joissa pyöritetään ökyhintaisia palveluja rikkaille turisteille. Silti isoja katteita keräävät työnantajat eivät halua maksaa kunnon liksoja ja sitten itkevät kun suomalaiset ei halua lähteä Lappiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä tuosta jää pk-seudulla yksiössä elävälle kokille käteen vuokran, ruuan, verojen, työmatkojen, sähkön jne. jälkeen?
Toimeentulotukihakemus. Se jää täytettäväksi.
Miksi v*tussa nämä firmat saavat ulkoistaa palkanmaksun veronmaksajalle? Millä oikeutuksella osa kokin palkasta tulee perustoimeentulotuesta ja asumistuesta eikä osakkailta/osakkeenomistajilta?
Se on just tuo palkkatuki. Todella erinomainen diili yrityksille, veronmaksajat hoitavat kokonaisen kuluerän eli palkat. Jää enemmän käteen S-ryhmälle.
Sinänsä outoa että koko EUn työmarkkina-alueelta ei löydy kokkeja. En usko tuohon.
muistakaa äänestää seuraavissa eduskuntavaaleissa kokoomuksta. kokoomus taitaa olla ainut puolue joka vastustaa halpatyövoiman tuomista maahan.
Vierailija kirjoitti:
No tuo oli sentaan 30 tuntia / viikko tahdilla saisi minimissään 1300 eur. Eli täysiaikainen 40 h / viikko saisi n. 1800 eur / kk. Vähän turhan alhainen edelleen, mutta
ei ehkä kuitenkaan pahin riisto mitä täällä on nähty.
Tuopa lohdutti heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea tuo linkissä oleva juttu ennen kuin lähtee kommentoimaan.
S-ryhmä on siis palkannut kaksi filippiiniläistä kokkia. Eikä edes pk-seudulle.
No sehän tässä suurin vitsi onkin että samaa palkkaa tarjotaan mm. Lapin hiihtokeskuksissa, joissa pyöritetään ökyhintaisia palveluja rikkaille turisteille. Silti isoja katteita keräävät työnantajat eivät halua maksaa kunnon liksoja ja sitten itkevät kun suomalaiset ei halua lähteä Lappiin töihin.
Lappiin jos lähdet kausitöihin niin pitäisi maksaa vielä siellä asumisesta. Eihän siinä jää mitään käteen kun maksaa kahteen paikkaan asumisesta. Ilmainen majoitus kausityöläisille niin ehkä sillä rupisella palkalla saa ainakin aloittelevia kokkeja suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo oli sentaan 30 tuntia / viikko tahdilla saisi minimissään 1300 eur. Eli täysiaikainen 40 h / viikko saisi n. 1800 eur / kk. Vähän turhan alhainen edelleen, mutta
Tuopa lohdutti heti.
Lähinnä vaan vertauksena, että toinen riistäjä (posti/sol) maksaa yli 300 eur / kk vähemmän.
Itse olen sitä mieltä, että minimipalkka 40h / viikko tahdilla tulisi olla 2000 eur / kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuopa lohdutti heti.
Lähinnä vaan vertauksena, että toinen riistäjä (posti/sol) maksaa yli 300 eur / kk vähemmän.
Itse olen sitä mieltä, että minimipalkka 40h / viikko tahdilla tulisi olla 2000 eur / kk.
Mun sisko oli porilaisessa siivousfirmassa puol vuotta. Palkka 1178 e/kk miinus verot. Ei jäänyt paljoa ruokarahaa lapsille ja vuokrakin piti maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuopa lohdutti heti.
Mun sisko oli porilaisessa siivousfirmassa puol vuotta. Palkka 1178 e/kk miinus verot. Ei jäänyt paljoa ruokarahaa lapsille ja vuokrakin piti maksaa.
Ohoh. Tampereen kaupunki hakee jatkuvasti laitoshuoltajan sijaisia, peruspalkka 1919 €/kk. KVTES. Määräaikaisille ei koulutusvaatimuksia, työvoimapula-ala. Halpuutusta odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne maksa kotimaisille kokeille yhtään tuon enempää, mutta niitä ei vaan ole...
Niin. Koska ihmiset vilkaisevat palkkataulukkoa ennen kuin lähtevät kouluttautumaan alalle. Niin ainakin itse tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuopa lohdutti heti.
Ei tainnut olla kokopäivätyö?