Nykynuorison opiskeluvalmiudet
Olen työskennellyt yläkoulun aineenopettajana yli 20 vuotta. Olen laittanut merkille, että 2010-luvun aikana teini-ikäisten opiskeluvalmiudet ja -taidot ovat heikentyneet huomattavasti. Ohessa tekemiäni havaintoja:
- Nykynuoret tuntuvat olevan hirveän kärsimättömiä ja keskittymiskyky on huono. Kaikki pitää tapahtua just nyt heti ja pitkäjänteinen työskentely tuottaa suuria vaikeuksia. Projektien tekeminen on oppilaiden kanssa todella haastavaa.
- Nuoret ovat todella riippuvaisia puhelimistaan. Joissakin kouluissa puhelimet joudutaan keräämään pois oppituntien ajaksi, sillä niiden käytöstä oppitunneilla on tullut ongelma. Välitunneilla oppilaat eivät juttele keskenään, vaan räpläävät puhelimiaan ringissä.
- Vaikka nuoret käyttävätkin ahkerasti älylaitteita, eivät he loppujen lopuksi osaa niitä käyttää. Monet eivät osaa käyttää esim. puhelimensa kameraa, sillä kuvat otetaan aina Snapchatin tai Instagramin kautta. Myös hakukoneiden käyttö on kömpelöä. Jos jotain asiaa ei löydä ensimmäiseltä hakutulossivulta, nuoren mielestä asiaa ei löydy netistä ollenkaan.
- Luetun ja kuullun ymmärtäminen on heikkoa. Nuoret eivät ymmärrä lukemaansa, eivätkä aina jaksa lukea lyhyttäkään tehtävänantoa kokonaan. Samat ohjeet pitää selittää monta kertaa ja silti aina joku kysyy, mitä pitikään tehdä. Tekstin tuottaminen käsin on onnettoman hidasta ja käsiala huono. Oppilaiden kirjoittamat vastaukset ovat parin sanan mittaisia.
- Oppitunneilla on hirveä pulina. Oppilaat eivät osaa rauhoittua tekemään tehtäviä hiljaa itsekseen.
- Oppilaat eivät innostu mistään. Kaikki tuntuu olevan tylsää tai turhauttavaa. Ennen oppilaat innostuivat siitä, jos oppitunneilla oli jotain poikkeavaa tai tehtiin jokin retki. Nykyään oppilaat vain valittavat asiasta.
Monesti mietin, mistä moinen muutos mahtaa johtua, miten nämä nuoret tulevat pärjäämään elämässään aikuisina ja millainen sukupolvi meillä on kasvamassa.
Hyvin kuvailit. Kaikkea samaa olen huomannut nykyteineissä. Eiköhän muutkin ole huomannut?
Kärsimättömiä. Edes tietokonepeliä pelatessa ne ei jaksa pysähtyä pohtimaan ja laskemaan että miten jokin kenttä kannattaa pelata. Ne vaan lähtee etenemään kauheella vauhdilla ja jos menee mönkään niin ne turhautuu ja toteaa että onpas kakka peli.
Ja nuo nykyteinit esittävät rehvakasta ja pätevää ja pärjäävää. "Miksi lukisin ohjeet kun osaan muutenkin?"
Mitä vähemmän tietää sitä itsevarmempi osaa olla. Kauheita isottelijoita.
Joten luulen että ne tulee pärjäämään elämässään hyvin. Kuten sodanjälkeinen suuri sukupolvi. Koska ei työelämässä eikä muutoinkaan yhteiskunnassa pärjää jos on hidasteleva analyyttinen teoreettinen nössö niinkuin X sukupolvi, johon itsekin kuulun. Työelämässä pitää olla itsenäinen ja tehdä kaikkea vaikkei osaa mitään. Sillä lailla pääsee esimieheksi ja sitten kun hommat menee mönkään niin voi syyttää alaisia. Jos alaiset tekee työt huonosti niin asia paranee kun pilkkaa alaisia. En tiedä oletko sinä huomannut samaa kuin minä että nykyteinit harjoittelevat aika ahkerasti noita tärkeitä sosiaalisia taitoja kuten pilkkaaminen, alistaminen ja nöyryyttäminen. Todellakin tulevaisuuden esimiehiä.
Ainoa mistä olen eri mieltä kanssasi: sanot että nykyteinien kuullun ymmärtäminen on heikkoa. Mun mielestä ei ole. Surkeat kirjalliset taidot mutta välittömästi ymmärtävät ja muistavat kaiken minkä kuulevat - jos vain tahtovat. Sukupolvi X:llä on huono kuullun ymmärtäminen - johtuu traumaattisesta lapsuudesta.