Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat päivittäkää tietoni ajantasalle

Vierailija
10.10.2019 |

Minulla on Amk-tutkinto ja olen ollut töissä jo monta vuotta. Aikoinaan kun opiskelin tuota tutkintoa, käytin kaikki opintotuet eikä piisannutkaan (opiskelin yli 7 vuotta, olin töissä samalla) vaan loppuivat silloin keskenkin pari kuukautta ennen valmistumista. Lainaakin otin jonkin verran ja sen olen jo maksellut takaisin.

Nyt kun tässä olen ollut töissä niin tekisi mieli ehkä opiskella lisää, työ on alkanut tympiä. Kysymys kuuluu saanko edes mitään opintotukea jos lähden opiskelemaan ylempää tutkintoa? Eli yamk tai DI tutkinto. Lisäksi toinen kysymys, paljonko se opintotuki nykyään on kun sitä on leikattu varmaan aika paljonkin niistä ajoista kun viimeksi opiskelin.

Kertokaa myös jotain muuta oleellista jos tulee mieleen?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki on 250 € / kk. Ei pelkästään sillä pärjää erkkikään.

Lähestyisin Kelaa ja/tai TE-toimistoa näillä kysymyksillä. He osaavat arvioida paremmin minkälaisiin opiskeluun liittyviin tuen muotoihin juuri sinä olet oikeitettu tilanteessasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki on 250 € / kk. Ei pelkästään sillä pärjää erkkikään.

Lähestyisin Kelaa ja/tai TE-toimistoa näillä kysymyksillä. He osaavat arvioida paremmin minkälaisiin opiskeluun liittyviin tuen muotoihin juuri sinä olet oikeitettu tilanteessasi.

Olen töissä vakituisessa työsuhteessa mutta saisin kai opintovapaata, eli ainoa käytännön ongelma taitaa olla tuo rahoitus. Töiden ohessa en kieltämättä jaksa alkaa tekemään, vaikka moni tekee. Nimenomaan kiinnostaisi pitää taukoa työelämästä ja välillä opiskella päätoimisesti..

Vierailija
4/4 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä Kelalta, mutta käsittääkseni opintotukea on vaikeaa saada enää tuon seitsemän vuoden rajapyykin jälkeen. Jos lopettaisit töiden tekemisen kokonaan opintojen ajaksi eikä ole hyvätuloista aviopuolisoa, saisit jotain tukea tietty. En kyllä tiedä mitä tukea, ehkä aikuiskoulutus-. Itse kävin alemman AMK-tutkinnon 2010-2013, mutta jatkoin uudelle alalle yliopistoon 2014, ja opintotuet loppuivat kesken jo kandivaiheessa (muistaakseni juuri 2017). Sen jälkeen en ole saanut mitään tukia, sillä aviopuolisollani on sen verran hyvät tulot, että valtio katsoo hänen olevan elatusvelvollinen. Ja oikeassa he kyllä ovatkin siinä etten minä tukia tarvitse tullakseni toimeen. Menkööt rahat niitä enemmän tarvitseville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi