4.5v vuoroviikoin eri päiväkodissa?
Mielipiteitä ja löytyykö kokemuksia? Mitä hyvää, mitä huonoa?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
^ ja lisään vielä että näilläkin vanhemmilla oli välimatkaa noin 50km joten ei olisi kovin iso vaiva kuskailla lasta edestakas jopa arkisin jos on vapaapäivää. Joten mielestäni aivan älytön ratkaisu.
En tiedä, mihin tämä lisäys oli, mutta ei koskenut ainakaan minun viestiäni.
18
Jos ollaan tuolla tasolla, niin suosittelen juristia, ap. Seriously.
Missä päin Ap? Mikäli pk-seudulla asuu molemmat vanhemmat niin päiväkotivaihtelu ei tarpeen, metro vie Helsingistä Espooseen. Itse koittaisin järjestää niin että lapsi olisi yhdessä ja samassa päiväkodissa, eihän lapsi tule jatkossa vuoroviikoin koulujakaan vaihtelemaan. Jaksamisia
Vierailija kirjoitti:
Joissakin työpaikoissa myös pakoteaan vaihtaman jatkuvasti työpistettä. Vaikka on kyseessä aikuiset ihmiset,kyllä useimmat kokevat sen rankaksi. Jo aamulla herätessä on outoa kun ei heti muista minne piti mennä. Erotessa on aina parempi lapselle jos ei koti eikä kaverit muutu. En tiedä ketään jolla olis kaksi eri päikkyä. Pieni lapsi aina vähän jännittää toisessa paikassa. Loma-aikana kun on niitä kokoomapäikkyjä, oli meillä lapsenlapsi sieltä tullessaan tosi kiukkuinen. Ei kukaan leikkiny mun kanssa ja lelutkin oli vaan jotain tosi surkeita. Mä en sitten kyllä huomenna mee sinne. Mä menen huomenna mummolaan.
Ns. päivystyspäiväkodit eivät tosiaan sovi kaikille lapsille eivätkä kaikille työntekijöillekään. Siellä ei välttämättä ole tuttuja kavereita tai tuttuja hoitajia eikä kaikissa päivystyspäiväkodeissa välttämättä ole niitä leluja ja tekemistäkään, mikä on kurjaa. Toisaalta päivystys voi myös olla mukavaa, rentoa aikaa, jossa viihtyy hyvin. Itse viihdyin päivystyksessä lapsena ja viihdyn edelleen töissä. Kivaa vaihtelua ja hieman rennompaa kuin se vaativa työ lukuvuoden aikana elo-kesäkuussa. Päivystyksen on kuitenkin tarkoitus olla pisimmilläänkin lyhytaikaista. En olisi koskaan halunnut olla siellä kokonaista heinäkuuta. Viikko tai kaksi on mukava, kun tietää, että sitten pääsee lomalle ja lomalta takaisin omaan taloon.
Pysyvänä tai pitkäaikaisena ratkaisuna vaihtuva päiväkoti kuulostaa kyllä ihan mahdottomalta. Kuka sellaista jaksaa? Ei tosiaan aikuinenkaan, niin entä sitten pieni lapsi. :'(
Vierailija kirjoitti:
1 viikko äidillä, 1 viikko isällä -asuminen on nykyään ilmeisen yleinen tapa järjestää lapsen asuminen avioeroperheissä, mutta varhaiskasvatuksen opettajana sanon, että se ei sovi päiväkoti-ikäiselle lapselle. Lapsi kykenee tunnetasolla muistamaan ihmisen oman ikänsä + 1 päivää. Siis 4,5-vuotias muistaa, miten äidin tai isän kanssa ollaan, 5-6 päivää. Jos ero toisesta vanhemmasta kasvaa täyteen viikkoon, lapsi alkaa jo unohtaa ja totuttelu toiseen kotiin ja vanhempaan alkaa joka viikko uudestaan.
Kyllä herranen aika on alikehittyneitä lapsia teillä siellä. Vissiin meidän lapsella on paremmat geenit, kun muisti pelaa useita viikkoja. Aina kun lapsi tulee luokseni, niin arki sujuu ihan yhtä mukavasti kuten ennenkin. Aina myös on innokas näkemään toista vanhempaa ja sielläkin arki sujuu. Välillä lapsi käy myös isovanhempien luona poissa tästä hirveästä nykyaikaisesta kaupunkihelvetistä ja päiväkodista. Ikävää ettemme äidin kanssa pysty keskenämme tarjota lapselle samanlaista ympäristöä kasvaa. Tunne on kuitenkin, että lapsi on onnellinen, vaikka itse vihaankin tätä epäinhimillistä kaupunkiasumista.
Mun ryhmässä oli viime vuonna tällainen lapsi. En huomannut mitään erikoista. Vuorohoidossa yötä, viikonloppua ym tekevät lapset joutuvat vaihtamaan ihan yhtä paljon kavereita ja aikuisia. Samoin kotihoidossa olevat saattavat viedä srk-kerhoon parina päivänä ja parina tuoda päikkyyn ja vielä joskus mummolaankin. Yksilöllistä täysin! Vanhempien hyvät välit ja turvallinen koti tärkeintä.
T. Veo
Ei kannata, valitsette päiväkodin johon molemmille on suurinpiirtein sama matka lasta kuljettaa, lapsi sopeutuu uuteen päiväkotiin, sen takia ei kannata mitään vuoroviikoin vaihtuvaa paikkaa hankkia.
Ope kirjoitti:
Mun ryhmässä oli viime vuonna tällainen lapsi. En huomannut mitään erikoista. Vuorohoidossa yötä, viikonloppua ym tekevät lapset joutuvat vaihtamaan ihan yhtä paljon kavereita ja aikuisia. Samoin kotihoidossa olevat saattavat viedä srk-kerhoon parina päivänä ja parina tuoda päikkyyn ja vielä joskus mummolaankin. Yksilöllistä täysin! Vanhempien hyvät välit ja turvallinen koti tärkeintä.
T. Veo
Lapsen luonne on merkittävässä asemassa, sosiaalinen lapsi selviää kyllä vaihtuvista kuvioista, mutta arka lapsi ei, ei siinä kotioloista kyse ole.
Joissakin työpaikoissa myös pakoteaan vaihtaman jatkuvasti työpistettä. Vaikka on kyseessä aikuiset ihmiset,kyllä useimmat kokevat sen rankaksi. Jo aamulla herätessä on outoa kun ei heti muista minne piti mennä. Erotessa on aina parempi lapselle jos ei koti eikä kaverit muutu. En tiedä ketään jolla olis kaksi eri päikkyä. Pieni lapsi aina vähän jännittää toisessa paikassa. Loma-aikana kun on niitä kokoomapäikkyjä, oli meillä lapsenlapsi sieltä tullessaan tosi kiukkuinen. Ei kukaan leikkiny mun kanssa ja lelutkin oli vaan jotain tosi surkeita. Mä en sitten kyllä huomenna mee sinne. Mä menen huomenna mummolaan.