Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaat hajoaa

Vierailija
10.10.2019 |

Että voi ihmisellä olla surkeat hampaat. Ei mitään oireita, päällepäin näkyy vain kauniin valkea hammasrivistö, sisältä juurista ne tulehtuu ja lahoaa käsiin

Minulta on poistettu jo kahdeksan hammasta ja kohta poistetaan kaksi lisää. Tuntuu siltä että aina kun menen hammaslääkäriin niin taas on joku hammas tulehtunut ja joudutaan poistamaan. Ja nyt pelottaa etenkin se, että kyseessä on toiselta puolelta viimeiset poskihampaat, että miten tässä pystyy enää syömään, ja että alkaako loputkin hampaat hajoamaan, kun niihin tulee liikaa rasitusta.

Olen varmaan ainoa nelikymppinen nainen, jolta puuttuu näin paljon hampaita. Ainoa hyvin lievä positiivinen puoli on se, että ne poistetut on olleet kaikki poskihampaita, joten juuri mitään ei näy.

Harjaan ja käytän hammaslankaa säännöllisesti, mutta ilmeisesti teen jotain väärin, kun hampaat ei pysy kunnossa ja ehjinä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan käyttämässäsi hammaslääkärissä vikaa?

Poistaako turhaan tms.

Vierailija
2/21 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, tsemppiä! Minä olen kolmekymppinen, ja suusta puuttuu yhdeksän hammasta. Yksi pari poskihampaita molemmilla puolilla. :)

Itselläni on hampaita poistettu paitsi myös reikiintymisen takia (paha masennus vuosia, en jaksanut hoitaa hampaitani), mutta myös narskuttelun; pari hammasta oli ihan terveitä muuten, mutta juuren päässä muhikin sitten tulehdus kera patin...kiitos kuuluu kuulemma narskutukselle. :/ 

Olen varmaan kymmenen vuoden sisällä hampaaton, mutta ihan sama minulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi kysyä siltä hammaslääkäriltä, mitä teet väärin?

Millaiset ruokailu- ja juomistottumukset sinulla on? Oletko niitä, joiden mielestä pitää syödä kolmen tunnin välein tai aineenvaihdunta pysähtyy? Juotko jotain sitruunalla tms. happamalla maustettuja vesiä koko ajan? Tuleeko naposteltua?

Vierailija
4/21 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina hävennyt rumia hampaitani. Laikukkaat, purenta päin seiniä. Tosin nyt alkaa olla kunnossa oionnan ansiosta. Ihme kyllä ovat vielä kaikki suussa eikä.yhtäkään edes juurihoidettu. Ikää 46.

Vierailija
5/21 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, onpa ahdistavaa. Täytyyhän tuolle jokin syy olla? Jota voisi hoitaa?

Vierailija
6/21 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko parondiitti? Itse huuhtelen suuni.joka päivä fluoriliuoksella, imeskelen maitohappobakteeritabletin (lisännee suun hyviä bakteereja), otan muutaman dentiplus-tabletin. En syö karkkia enkä juo veden lisäksi kuin kuoharia (liikaa).

Vierailija
7/21 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purentakisko narskutteluun.

Vierailija
8/21 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehkä vaihtaisin hampilääkäriä. Mutta syitä on täällä kai vaikea arvailla.  Voin kuitenkin lohduttaa sinua sillä että kannattaa hoitaa nyt se purenta taas kuntoon hankkimalla puuttuviin hampaisiin muoviset tilalle. Yläposkihampaat on lääkärille melko helppo korvata. otaan suusta muotti ja siihen hammasteknikko laittaa ne muoviset poskihampaat, pieni kitalakikappale väliin. Ne voidaan myös korvata implantti juurisilla jolloin se tekeminen kestää noin vuoden. Siinä siis täytyy juuret istuttaa luuhun ja näin rakennetaan uudet hampaat niiden päälle. Luutuminen siinä kestää. Vaikka ne olisi siinä kitalaessa , ei kukaan niitä näe kun sinulla on kauniit etuhampaat.  Monet potilaat ovat hyin tyytyväisiä niihin kitalaki -kiinniteisiin, toimivat siis syödessä hyvin ja helppo puhdistaa. Implantit ovat kappalehinnaltaan hyvin kalliit ja vaatii taitavan kirurgin. Ja kivut voivat jatkua vielä vuosia.

Vierailija
9/21 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sulla on parodontiitti. Eikä lääkäri ole kertonut tästä diagnoosista?

Oletko polttanut tupakkaa? Onko diabetestä tai jokin muu pitkäaikaissairaus?

Vierailija
10/21 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähtenyt kaikki etuhampit urheiluharrastuksessa. Nyt laitettiin implantit ja kaikki muukin kuntoon, rahaa riittää vaikka muille jakaa.

Vierailija
11/21 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa tuskaa täällä. 2 "vasta" poistettu mutta paikat irtoilee ja hampaat halkeilee juuriin asti. Ei auta sitten mikään! Oon aivan hajalla näiden kanssa! Ikää alle 40. Ei koskaan hammaskiveä eikä paradontiittiä. En syö karkkia enkä tupakoi. Elän hyvin terveellisesti, mutta hampaat on niin heikot. Mitään kovaa en enää syö!

Vierailija
12/21 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa tuskaa täällä. 2 "vasta" poistettu mutta paikat irtoilee ja hampaat halkeilee juuriin asti. Ei auta sitten mikään! Oon aivan hajalla näiden kanssa! Ikää alle 40. Ei koskaan hammaskiveä eikä paradontiittiä. En syö karkkia enkä tupakoi. Elän hyvin terveellisesti, mutta hampaat on niin heikot. Mitään kovaa en enää syö!

Myöskään mitään sitkeää ei kannata syödä. Itsellä halkesi ihan vaan tuoreen (ja sitkeän!) sämpylän syömisen jälkeen. Tuntuu ettei kohta uskalla syödä mitään!

Vierailija
13/21 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas narskuttelen hampaani pilalle. Etuhampaat varsinkin kärsivät ja aina on kuin pala olisi lähtenyt taas kun aamulla katsoo. Tämä on vielä pahentunut. Minulla on kisko, mutta sitä ei ole mukava pitää. Pakko varmasti nyt käyttää joka yö, kun en halua menettää hampaita.

Vierailija
14/21 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään itse juuri tuota, koitan kuitenkin hoitaa hampaitani mahdollisimman hyvin. Minulla on maitohampaita suurin osa suussa, vain edessä on rautahampaita joten odotettavissa on että nämä lahoavat 10 vuoden sisällä. Olen nyt 29v.

Vierailija
15/21 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nää poistot ja suositus tapahtunut julkisella puolella? Mulla on se käsitys että siellä helposti aletaan poistamaan. Itse olen köyhä, mutta vähät rahat käytän ja olen käyttänyt siihen että yksityiseltä tilaan hoitoa ja pari kuortakin olen pystynyt teettämään. En silti luota edes heihin kaikkiin, helposti lyttäävät toista hammaslääkäriä ja ovat tietysti omasta mielestään oikeassa. Tuntuu ettei mistään saa riittävästi puolueetonta tietoa eri vaihtoehdoista vaan "hammasvalitus" on lähinnä sitä että kehotetaan harjaamaan kaksi kertaa päivässä ja välttämään sokeria ja happoja yms. mitä kaikki ovat kuulleet 3-vuotiaasta saakka. 

Vierailija
16/21 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

K2-vitamiini on yksi tärkeimpiä terveiden hampaiden luojia.

Täytyy lukea kirja nimeltä: Vitamin K2 and the Calcium Paradox: How a Little-Known Vitamin Could Save Your Life

https://www.goodreads.com/book/show/13277614-vitamin-k2-and-the-calcium…

Harkitse myös:

Cure Tooth Decay: Heal and Prevent Cavities with Nutrition

by Ramiel Nagel 

https://www.amazon.com/Cure-Tooth-Decay-Cavities-Nutrition/dp/1434810607

Molemmat kirjat puhuu paljon K2-vitamiinin tärkeydestä.

Vierailija
17/21 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K2-vitamiini on yksi tärkeimpiä terveiden hampaiden luojia.

Täytyy lukea kirja nimeltä: Vitamin K2 and the Calcium Paradox: How a Little-Known Vitamin Could Save Your Life

https://www.goodreads.com/book/show/13277614-vitamin-k2-and-the-calcium…

Harkitse myös:

Cure Tooth Decay: Heal and Prevent Cavities with Nutrition

by Ramiel Nagel 

https://www.amazon.com/Cure-Tooth-Decay-Cavities-Nutrition/dp/1434810607

Molemmat kirjat puhuu paljon K2-vitamiinin tärkeydestä.

Hammaslääkäri Weston A. Price aikoinaan huomasi K2-vitamiinin roolin loistavien kauniiden hampaiden muodostuksessa tutkiessaan alkukantaisia heimoja, joilla oli siis täydelliset hampaat K2-rikkaalla ruokavaliollaan.

Hänen mielestään yksi pahiten hampaat tuhoavista ruoka-aineista oli länsimaisten suosiossa olevat kaurahiutaleet. Kauraa syövillä hampaat tuhoutuu, kun taas alkukantaiset heimot ei koskaan ole syöneet kauraa.

Kannattaa tutkia kyseistä ihmistä, hän löysi mullistavia juttuja: https://en.wikipedia.org/wiki/Weston_Price

Vierailija
18/21 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapohjainen (naudan maksa ravinnepitoisin ruoka kaikista) ruokavalio ja fluoriton hammastahna on yhdistelmä, jolla pääsin hammaslääkäreistä eroon.

Vierailija
19/21 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeseen hyödyllistä tekstiä täältä: https://wellnessmama.com/5629/cure-tooth-decay-book-review/

"As Dr. Price recommends and as I’ve talked about before, the protocol to cure tooth decay as outlined in the book focuses on:

Limiting foods that are high in phytic acid, especially in the initial stages of tooth remineralization. The foods highest in phytic acid include grains, beans, nuts, seeds, etc.

Consuming high amounts of fat soluble vitamins and healthy fats from sources like coconut oil, fermented cod liver oil, grassfed organic dairy (especially butter), grassfed meats, seafood, and bone broths.

Eating organic cooked vegetables daily, especially in soups made with homemade bone broth.

Keeping blood sugar balanced as as unbalanced sugar levels in the blood can lessen calcium and phosphorus in the body and both are needed for oral health.

Organ and gland meats to balance hormones and boost the endocrine sustem. Meats like liver are also great sources of fat soluble vitamins.

Taking a specific protocol of supplements to support the tooth remineralization process.

The Supplements

Fermented Cod Liver Oil is the holy grail of tooth supporting supplements. It is extremely high in fat soluble vitamins A, D, and K which are all vital for tooth remineralization and which I recommend in my own Tooth Remineralizing Protocol.

Magnesium can also make a difference in tooth health as many people are deficient and the body needs enough magnesium to be able to effectively use calcium and phosphorus.

Gelatin– As many people don’t make the time to make bone broth each day, gelatin can provide an alternative (though bone broth is still better). It is great for the gums and digestion and can help the body absorb nutrients more readily."

--Ikävä kyllä vegaaneilla voi olla ongelmia hampaiden kanssa, nuo tärkeimmät asiat missaa ja on ehdottomasti niiden puutoksessa.

Vierailija
20/21 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n vanhemmilla huonot hampaat? Varmaan periytyy tuokin huonohampaisuus, vanhempien ravitsemuksellakin on merkitystä millaiset (hammas)luut saa jäkikasvu. Se on pitkä ketju mikä vaikuttaa, ei pelkästään oma hoito :) Mutta en kyllä hevin antaisi lähteä poistamaan yhtään hammasta, vaihtaisin toisen hammaslääkärin, hampaillehan voi nykyään vaikka mitä tehdä, jotta oma aito hammas säilyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi