Kauhea riita kotitöistä ja tietokoneella pelaamisesta:(
Asun kolmisteen lasten kanssa jotka jo isoja. Minun mielestäni kaikkien pitää kantaa vastuu kodin töistä mutta 16-vuotiaan pojan kanssa on oikeesti tosi haastavaa.
Kertokaa nyt muut ihmeessä mitä te vaaditte sen ikäisiltä vai vaaditteko mitään?
Harmittaa kun poika vaan pelaa tietokonetta kaiken ajan ja siinä sivussa rämpii lukiota läpi, vaikka rahkeet riittäisi paljon parempiin suorituksiin.
Päivät on yhtä riitaa, kummallakin koko ajan kurja mieli.
Mitä tässä voisi tehdä????
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Se on vain se vaihe. Minäkin pelasin tuon ikäisenä KAIKKI vapaat ajat. Ennen pitkää aikuisena siirryin pelailuista eteenpäin ja kyllä minusta kasvoi ihan järkevä ja fiksu ihminen.
Sen pitää vain pelata niin paljon, että kyllästyy siihen ja se lähtee ulos systeemistä. Jos kiellät pelaamista, niin siitä tulee houkutteleva kielletty hedelmä ja hän pelaa sitten vielä enemmän.
En kieltäisi, koska se tekee siitä vain entistä houkuttelevampaa. Alkoholi, tupakka ja huumeetkin on houkuttelevia teineille koska ne on kiellettyjä. Mutta jos näitä maistelee vanhempien kanssa ruokapöydässä istuen, niin niistä katoaa se hohto ja ei ymmärrä mitä hienoa on vetää näin pahanmakuista ainetta. Minulle ainakin tarjottiin lapsena alkoholia vanhempien toimesta, enkä aikuisena juo oikeastaan ollenkaan. Ei tee mieli lähes ikinä.
Minun veljeni pelaa kaiken vapaa-aikansa. Ihan järkevä ja fiksu ihminen hänkin on, häntä ei vain juuri muu kiinnosta kuin pelaaminen. On yli 3-kymppinen, joten tuskin muuttuu ihan heti.
Mun lapsi oli tuossa kohtaa lukiossa toisella paikkakunnalla, en voinut olla koko ajan pärmäröimässä. En tiedä riekkuiko siellä myöhään yöhön ja koulujutuistakin tuli tietoa tosi paljon jälkijunassa, monien kurssien arvosanat vasta päivää ennen yo-kirjoituksia. Eli aika pimennossa olin. Toki olin keskusteluyhteys ja kyselin väliaikatietoja, mutta enimmäkseen sitä joutui vain luottamaan että kyllä se lukio suurin piirtein hoituu.
Huone lukion asuntolassa oli ihan hävityksen kauhistus eikä kotonakaan mitenkään siistissä kuosissa. Ei olla itsekään himosiivoajia, joten ymmärrän ettei siivoaminen nappaa. Lukio meni kuitenkin hyvin, tuli muutama L ja useampi E. Pääsi haluamaansa opiskelupaikkaan ja ekan vuoden keväästä on ollut oman alan töissä opintojen ohella.
Minulla oli pitkälti sellainen olo että lapsi velttoilee läpi lukion, mutta loppupeleissä siinä oli enempi kyse siitä, että panosti jatkon kannalta tärkeisiin aineisiin ja sitten evvk-aineet meni tosi vähällä panostuksella ja numerot sen mukaiset. Oli siinä sulattelemista että tuli jostain kursseista jopa seiskoja, mutta ei niiden uskonnon arvosanojen perään kukaan kysele siinä kohtaa kun haetaan oman alan töitä.
Pojan kanssa kannattaisi ehkä jutella mitä hän meinaa lukion jälkeen. Ja hahmotella mitä sellaisen opiskelupaikan saaminen vaatii. Jos meinaa ammattipelaajaksi, niin voisi kyllä odottaa että hoitaa ensin lukion ja sitten sille vimmaiselle pelaamiselle voisi antaa vuoden tai kaksi, että näkee onko niitä kykyjä vai ei. Tuosta ei tule mitään, että pelaa lukion kustannuksella. Jompi kumpi pitää valita ja niin kauan kun elää vanhempien kustannuksella, vanhemmilla on tässä sanansa sanottavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vain se vaihe. Minäkin pelasin tuon ikäisenä KAIKKI vapaat ajat. Ennen pitkää aikuisena siirryin pelailuista eteenpäin ja kyllä minusta kasvoi ihan järkevä ja fiksu ihminen.
Sen pitää vain pelata niin paljon, että kyllästyy siihen ja se lähtee ulos systeemistä. Jos kiellät pelaamista, niin siitä tulee houkutteleva kielletty hedelmä ja hän pelaa sitten vielä enemmän.
En kieltäisi, koska se tekee siitä vain entistä houkuttelevampaa. Alkoholi, tupakka ja huumeetkin on houkuttelevia teineille koska ne on kiellettyjä. Mutta jos näitä maistelee vanhempien kanssa ruokapöydässä istuen, niin niistä katoaa se hohto ja ei ymmärrä mitä hienoa on vetää näin pahanmakuista ainetta. Minulle ainakin tarjottiin lapsena alkoholia vanhempien toimesta, enkä aikuisena juo oikeastaan ollenkaan. Ei tee mieli lähes ikinä.
Kiitos tästä. Minäkin odotan että tämä olisi vain vaihe. Harmittaa silti että tämä osuu juuri lukion kohdalle. Olen yrittänyt puhua ja puhua. Asettua myös pojan asemaan. Siltikään ei päästä eteenpäin oikein missään. Se hyvä puoli tässä on, että kun pelaa ihan kaiken vapaa-ajan niin ainakin tiedän että on kotona.
Sinun pitää ymmärtää että nuoret tykkää pelata. Esimerkiksi Patrik Lainekin pelaa kuulemma usein 12h päivässä, silti hän tuolla NHL:n pistepörssin kärjessä on juuri nyt ja tekee lähes 10 miljoonaa kaudessa.
Se että pelaa paljon ei siis poissulje muuta menestystä.
Meillä saa kaikista kotitöistä tietyn rahan. Ei ole pakko tehdä yhtään mitään, mutta sitten jää rahat saamatta. Hyvin toimii ja kaikki lapset haluavat tehdä kotitöitä :) eikä ole riitelyä ja tappelua!
Eihän lasten kanssa riitelemään kannata alkaa. Toteat asian, että kotityöt on tehtävä, jos meinaa, että kotirumba pyörii.
Itse vaadin 16 vuotiaalta, joka käy lukiota myös, voimistelee ja valmentaa... Alakerran imurointi kerran viikossa ja yläkerran veskin pesu perjantaisin (ennen ei rahnaa tule) Oma huone tietty, mutta siitä mä en vaadi tiptop joka viikko. Hän huoltaa omat pyykkinsä (myös lakanansa ja pyyhkeensä) täysin vapaaehtoisesti, eikä muuta pyykkihuoltoa tee.
19 vuotias on työelämässä ja odottelee inttiin menoa. Keittiön siistiminen tulee luonnostaan. Lienee ammatinvalinnan syytä. Pyykkiä pesee silloin, kun työvaatteet pitää pestä. Silloin hoksaa kysyä, että tarviiko muuta pestä. Laittaa kuivumaankin omatoimisesti. Suunnittelee, ostaa ja tekee muutamia aterioita per viikko, riippuen työvuoroista.
Mullahan tämä iso paletti on yhä käsissä. Välillä tuntuu, että mä pääsen helpolla.
Roskat mä yleensä lastaan ulko-ovelle, se vie, joka seuraavaksi ovesta poistuu.
Alaikäiselle saa tarjota pieniä määriä alkoholia, kunhan tarkoitus ei ole päihdyttää ja määrä pysyy maistamisen rajoissa. Muuten kirkko olisi aikamoisessa lirissä kun tarjoilee tuhansille teineille oikein opastuksen kera.