Kauhea riita kotitöistä ja tietokoneella pelaamisesta:(
Asun kolmisteen lasten kanssa jotka jo isoja. Minun mielestäni kaikkien pitää kantaa vastuu kodin töistä mutta 16-vuotiaan pojan kanssa on oikeesti tosi haastavaa.
Kertokaa nyt muut ihmeessä mitä te vaaditte sen ikäisiltä vai vaaditteko mitään?
Harmittaa kun poika vaan pelaa tietokonetta kaiken ajan ja siinä sivussa rämpii lukiota läpi, vaikka rahkeet riittäisi paljon parempiin suorituksiin.
Päivät on yhtä riitaa, kummallakin koko ajan kurja mieli.
Mitä tässä voisi tehdä????
Kommentit (26)
Meillä ei tarvitse tehdä kotitöitä mutta kouluun pitää panostaa.
Se on vain se vaihe. Minäkin pelasin tuon ikäisenä KAIKKI vapaat ajat. Ennen pitkää aikuisena siirryin pelailuista eteenpäin ja kyllä minusta kasvoi ihan järkevä ja fiksu ihminen.
Sen pitää vain pelata niin paljon, että kyllästyy siihen ja se lähtee ulos systeemistä. Jos kiellät pelaamista, niin siitä tulee houkutteleva kielletty hedelmä ja hän pelaa sitten vielä enemmän.
En kieltäisi, koska se tekee siitä vain entistä houkuttelevampaa. Alkoholi, tupakka ja huumeetkin on houkuttelevia teineille koska ne on kiellettyjä. Mutta jos näitä maistelee vanhempien kanssa ruokapöydässä istuen, niin niistä katoaa se hohto ja ei ymmärrä mitä hienoa on vetää näin pahanmakuista ainetta. Minulle ainakin tarjottiin lapsena alkoholia vanhempien toimesta, enkä aikuisena juo oikeastaan ollenkaan. Ei tee mieli lähes ikinä.
Opettelin olemaan aikuinen. Jos lapsi on 16 vuotta saanut tehdä mitä tahtoo, niin miksi ihmeessä minä vanhempana havahtuisin vasta tuossa vaiheessa siihen, että kotitöitä pitää tehdä.
Mulla oli aikoinaan ihan sama tilanne. Oli tosi raskasta aikaa ja jätti jälkensä mun ja pojan väliseen suhteeseen. En meinannut jaksaa sitä riitelyä ja huutoa millään.
En katselisi. Huushollissani ei kukaan eläisi kuin hotellissa. Pakkaisin sen pelikoneen matkalaukkuun ja käskisin häipyä. 16v saa jo oman asunnon ja tilaa aika teille sossuun. Sanot pojalle että jos ei päästä yhteisymmärrykseen säännöistä niin sitten aletaan miettimään että hän pääsee omaan huusholliinsa jossa voi puuhastella mitä lystää.
Vierailija kirjoitti:
En katselisi. Huushollissani ei kukaan eläisi kuin hotellissa. Pakkaisin sen pelikoneen matkalaukkuun ja käskisin häipyä. 16v saa jo oman asunnon ja tilaa aika teille sossuun. Sanot pojalle että jos ei päästä yhteisymmärrykseen säännöistä niin sitten aletaan miettimään että hän pääsee omaan huusholliinsa jossa voi puuhastella mitä lystää.
:/
16v on vielä periaatteessa ihan pieni, ei niitä heitetä ulos.
Ap, saisitko jotain ulkopuolista apua neuvotteluun sen pojan kanssa, eli ei mitään huutamista yms. vaan neuvottelua, jossa molemmat saa oman asiansa periksi, ja neuvottelette molempia tyydyttävän "sopimuksen".
Anna lapsen olla lapsi. Se kerkee oleen aikuinen suurimman osan elämästään.
Teinit eivät myöskään ole orjia..... ja ihan oikeasti, naiset on aika hankalia näissä kotityöasioissa, kyllä ne hoituu tavalla tai toisella.
Meidän teinien tehtävä on astianpesukone, koiran kanssa silloin tällöin pihalla olo ja sen paskojen kerääminen, muiden eläimien ruokkiminen, puiden pilkkominen, saunan lämmitys, joskus poika siivoaa koko talon ja pyyhkii pölyt ja imuroi. Omat huoneensa ne hoitaa itse, ja siistejä ne onkin, mä hoidan pyykit.
Meillä ei kälätetä ja naputeta kotitöistä ja se toimii.
Ota töpseli pois seinästä x määräajaksi,saa oikeudet takaisin kun tekee osansa huushollitöistä
Olet kyllä tosiaankin liian myöhään liikkeellä!
JA tuolle eräälle vastaajalle sanon,aikuinen EI SAA TARJOTA alaikäiselle "juotavaa" edes kotona,koska se on rangaistavaa ja toisekseen sillai hyväksyy että lapsi/nuori saa juoda!
Jos ostaa heille,ei voi koskaan tietää kuinka paljon he oikeasti juovat jos jokainen vanhempi sallii alle 18v juomisen! JA koulun jälkeenkin voi vetäisä päiväkännit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:/
16v on vielä periaatteessa ihan pieni, ei niitä heitetä ulos.
Ap, saisitko jotain ulkopuolista apua neuvotteluun sen pojan kanssa, eli ei mitään huutamista yms. vaan neuvottelua, jossa molemmat saa oman asiansa periksi, ja neuvottelette molempia tyydyttävän "sopimuksen".
Väärin. Ei 16-vuotiaan kanssa tarvitse tulla puolitiehen vastaan "neuvottelemalla" ja "sopimisella", jos asia on noin yksinkertainen kun kuvasit. Voit ilmoittaa esimerkiksi että peliaikaa on niin ja niin paljon/päivä, ja jos koulusta tulee 6:ta (esimerkiksi) tai huonompaa arvosanaa, niin pelikielto määräajaksi. 16-vuotiaan kanssa voi neuvotella vaikkapa lomanviettotoiveista ja kotiintuloajoista viikonloppuisin. Mitä enemmän lapsi ja nuori saa päättää asioistaan, sen suurempi on myös vastuu siitä, että hoitaa asiansa eli koulun ja osuutensa kotitöistä. Ulkopuolisen avun pyytäminen saattaa olla hyväksi, jos nuori heittäytyy ihan mahdottomaksi.
12, öö pikkasen hakusessa noi sun jutut voi jeesus sentään, jos koulussa tulee huonompi arvosana niin ei se pelikielto siihen auta vaan pitää selvittää mistä se johtuu, tossa iässä tipahtaa muutenkin kärryiltä koulussa kun aika vaikeita juttuja, TEINIT EI OLE MITÄÄN TAAPEROITA!!
Kyllä sitä voi teinin kanssa jutella asioista ja keskustella mutta aika harva av-mamma sitä osaa edes oman miehen kanssa saati sitten teinin.
Ja tiedoksi, keskuskestelu ei ole neuvottelu.
Tuollaiset asiat pitää opettaa jo kun lapset on pieniä. Aivan turha alkaa muuttamaan tapoja kun nuori on pahimmassa murkkuiässä.
Puhumalla rauhallisesti ja kunnioittaen. Sanot, että kun pojalla on hyvää aikaa, tule tänne ja jutellaan kodin asoista ja tulevaisuudesta. Mitä sinä äitinä haluat ja mitä poika haluaa. Sitten teette sopimuksen, jonka kumpikin voi allekirjoittaa. Sopimuksesta pidetään kiinn puolin ja toisin.
Ja oikeasti tuo mörökölli tarvitsee vielä halauksia ja tieta siitä, että äiti rakastaa häntä tämän vaikean iän ohikin. Näytä sekin, että hän on sinulle rakas, vaikka käyttäytyykin kuin törppö.
Meillä meni noin. Vieläkin kymmenen vuotta vanhempana poika tarvitsee sen vakuutuksen, että me hyväksymme hänet ja rakastamme vaikka hän on töpännyt elämässään. Ja nyt osaa laittaa ruokaa ja tehdä kaikki kotityöt ja hoitaa lapsensa. Vaikka ei olisi silloin uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olet tehnyt monta lasta, sinulla on kukin lapsi oma yksilönsä. Milloin viimeksi olet vienyt lapsia sinun kanssasi kahdestaan minnekään? Lapsi haluaa olla rakastettu yksilönä. Pelaa vaikka pojan kanssa tai vie hänet jonnekin. Toimi näin myös muiden lastesi kohdalla.
Ennen tein hänen kanssa paljonkin asioita. Enää hän ei vain halua. Yhteinen lomamatka menee juuri ja juuri, silloinkin tuntuu että hän odottaa vaan että loma olisi pian ohi.
Arjessa hän ei todellakaan lähde minun kanssa mihinkään vaikka mitä ehdottaisin.
Kiitos vastauksestasi.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain se vaihe. Minäkin pelasin tuon ikäisenä KAIKKI vapaat ajat. Ennen pitkää aikuisena siirryin pelailuista eteenpäin ja kyllä minusta kasvoi ihan järkevä ja fiksu ihminen.
Sen pitää vain pelata niin paljon, että kyllästyy siihen ja se lähtee ulos systeemistä. Jos kiellät pelaamista, niin siitä tulee houkutteleva kielletty hedelmä ja hän pelaa sitten vielä enemmän.
En kieltäisi, koska se tekee siitä vain entistä houkuttelevampaa. Alkoholi, tupakka ja huumeetkin on houkuttelevia teineille koska ne on kiellettyjä. Mutta jos näitä maistelee vanhempien kanssa ruokapöydässä istuen, niin niistä katoaa se hohto ja ei ymmärrä mitä hienoa on vetää näin pahanmakuista ainetta. Minulle ainakin tarjottiin lapsena alkoholia vanhempien toimesta, enkä aikuisena juo oikeastaan ollenkaan. Ei tee mieli lähes ikinä.
Kiitos tästä. Minäkin odotan että tämä olisi vain vaihe. Harmittaa silti että tämä osuu juuri lukion kohdalle. Olen yrittänyt puhua ja puhua. Asettua myös pojan asemaan. Siltikään ei päästä eteenpäin oikein missään. Se hyvä puoli tässä on, että kun pelaa ihan kaiken vapaa-ajan niin ainakin tiedän että on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Opettelin olemaan aikuinen. Jos lapsi on 16 vuotta saanut tehdä mitä tahtoo, niin miksi ihmeessä minä vanhempana havahtuisin vasta tuossa vaiheessa siihen, että kotitöitä pitää tehdä.
Tämä vaihe on alkanut reilu vuosi sitten. Ennen ei ollut tämmöistä. Tuntuu kuin olisin kadottanut sen mukavan ja avoimen pojan joka oli meillä vielä yläasteella.
Vanhemman veljen kanssa ei ole koskaan ollut näin haastavaa.
Lukio on oikeasti aika rankkaa. Pitkät päivät ja todella paljon erilaisia tehtäviä. Meillä lukiolaisen ei tarvitse esim. koeviikolla tai jos muuten on paljon kouluhommia, osallistua kotitöihin.
Toki korjaa omat jälkensä yms.
Koulu menee hänellä hyvin ja yrittää urheilla siinä ohessa.
Juttele poikasi kanssa, jos vaikka hänellä liian rankkaa tai lukiossa opiskeleminen ei olekaan hänen juttunsa..
vastuu isä/äiti/huoltaja kirjoitti:
Ota töpseli pois seinästä x määräajaksi,saa oikeudet takaisin kun tekee osansa huushollitöistä
Olet kyllä tosiaankin liian myöhään liikkeellä!
JA tuolle eräälle vastaajalle sanon,aikuinen EI SAA TARJOTA alaikäiselle "juotavaa" edes kotona,koska se on rangaistavaa ja toisekseen sillai hyväksyy että lapsi/nuori saa juoda!
Jos ostaa heille,ei voi koskaan tietää kuinka paljon he oikeasti juovat jos jokainen vanhempi sallii alle 18v juomisen! JA koulun jälkeenkin voi vetäisä päiväkännit!
Voi kuule, voin allekirjoittaa edeltävän kommentoijan täysin. Itse näin 22vee naisena olen iloinen, ettei mua kielletty juomasta. Vanhemmat osti mulle juomat aina, kun kerroin meneväni bileisiin. Syy: halusivat tietää, mitä juon, kenen kanssa ja missä. Eivät halunneet, että hankin juomani joltain kadunkulman juopolta, jossa voi olla ties mitä seassa.
Tottakai alaikäisen juominen on laitonta, eivätkä omat vanhempanikaan nyt mitenkään kannustaneet juomaan. Fakta on kuitenkin se, että jos nuori haluaa juoda, niin hän juo aivan varmasti huolimatta siitä hyväksyitkö sinä sitä tai et. Eikö silloin olisi parempi varmistaa, että nuori juo sellaisia juomia, joista sinä itse tiedät mitä ne sisältävät ja kuinka paljon. Opetat vaan turvalliset tavat käyttää alkoholia. Hyväksyä ei tarvitse.
Mulla on vanhempieni hyvän suhtautumisen ansiosta pysynyt aina alkoholin käyttö kohtuullisena. Ei ollut tarvetta kapinoida ja vetää joka viikonloppu överikännejä. Hauskaa sain lähteä pitämään, kunhan pidin kiinni sovituista jutuista. Olin aina luottamuksen arvoinen, koska olin kiitollinen siitä, että vanhempani eivät olleet sellaisia huoneeseen lukitsijoita.
Toki on myös sellaisia, jotka tästä huolimatta alkoholisoituvat tai tulee aivan hulttioita, mutta sellaisilla on kyllä pahasti vikaa perhesuhteissa, jos pitää oikesti pakoilla pahaa oloa humalaan. Mulla on aina ollut maailman rakastavimmat ja ymmärtäväisimmät vanhemmat ja luottamus toiminut. Suosittelen tätä samaa muillekin.
Vaikka olet tehnyt monta lasta, sinulla on kukin lapsi oma yksilönsä. Milloin viimeksi olet vienyt lapsia sinun kanssasi kahdestaan minnekään? Lapsi haluaa olla rakastettu yksilönä. Pelaa vaikka pojan kanssa tai vie hänet jonnekin. Toimi näin myös muiden lastesi kohdalla.