Te, jotka syötte tai toimitte muuten suositusten vastaisesti
Miten pärjäätte esim.terveydenhuollon/koulun/neuvolan viranomaisten kanssa?
Kommentit (23)
Ehdotin itse lääkärille, että laihduttaisin 5 kg lisäämällä liikuntaa. Olen syönyt liikaa suhteessa kulutukseeni. Lääkäri sanoi, että hyvä päätös.
BMI 26,2, alkavia terveysongelmia
Ei kuulu systeemille, mitä syön ja juon. Se on oma asiani.
Ihan ok. Olen normaalipainoinen enkä ala itse kertoilemaan miten syön. Vastaan kyllä rehellisesti kysyttäessä, mutta harvemmin tarkemmin kysytään kun en ole ylipainoinen. Esim. heidän mukaansa maidon kuuluisi olla rasvatonta. Käytän punaista.
Ihan hyvin, ei ole ruokailut tulleet puheeksi. -Voita ja kermaa mässäävä bmi 19
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin itse lääkärille, että laihduttaisin 5 kg lisäämällä liikuntaa. Olen syönyt liikaa suhteessa kulutukseeni. Lääkäri sanoi, että hyvä päätös.
BMI 26,2, alkavia terveysongelmia
Eipä tuo ole millään tavalla suositusten vastaista, päin vastoin.
Itse en ole aloittanut masennuslääkitystä, vaikka lääkäri on sitä kovasti promonnut ja puoliväkisin kirjoitti reseptinkin.
Eipä ole paljon kyselleet ja kun vertaan heidän lihaksetonta ja kulahtanutta vartaloaan omaani niin sopii miettiä kummat syö terveellisemmin.
Lapsenikaan ei saa valitettavasti juoda maitoa, syödä margariinia eikä loputtomasti leipää kotona.
Syön makeaa enemmän kuin on terveyden kannalta ihanteellista ja suositusten mukaista. Olen hoikka ja normaalipainoinen eikä kukaan lääkäri ole koskaan kysellyt ruokavaliostani.
Saan nautintoa herkuista ja ajattelen, että kokonaisvaltaisen hyvinvointini kannalta tapani on ok.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Terveydenhuollon keinot puuttua ihmisten elintapoihin ovat erittäin rajalliset. Jos ihminen haluaa elää jollain tietyllä tavalla, niin mitäpä siihen on sanomista. Toki tutkittua tietoa pitäisi jakaa, mutta mutta... Valtavan suuri osa väestöstä käyttäytyy suositusten vastaisesti ja kyllä sen kaikki hoitajat ja lääkärit tietävät.
Hyvin? Ei oo koskaan ollut ongelmia. Eikä kukaan oo kyllä koskaan kysynytkään mun ruokatottumuksista.
Enpä ole koskaan joutunut syömisiäni kellekään selittelemään, ja olen 27-vuotias.
Kerran alakoulun terkkari huomautti alipainostani, mutta sekin selittyi sillä että olinn juuri ollut leikkauksessa jossa oli pitkä toipumisaika, ja jonka jälkeen ei saanut syödä mitään kiinteää moneen viikkoon.
Jos joku terkkari tai lääkäri joskus kysyisi syömisistäni, niin kertoisin ihan rehellisesti mitä syön. En tiedä mitä pärjäämistä siinä on. Ketään ei laiteta vankilaan siksi ettei syö suositusten mukaisesti.
En ole joutunut tilanteeseen, jossa kävisi ilmi, että suosin voita ja muita eläinrasvoja.
Olen myös ollut gluteeniton ja pitkälti viljaton kymmenen vuotta, ja se pitää atooppisen ihoni oireettomana. Tänä aikana on tullut useampi lääkärikäynti, jolla asia on tullut esiin. Joka kerran lääkäri on vain nyökännyt ja useimmiten kirjannut asian muistiin.
Kyllä lääkäreidenkin aivoissa raksuttaa.
No jos puheeksi tulee, niin sanon vaan että syödään monipuolisesti hyviä rasvoja, proteiinia ja hiilihydraatteja terveellisistä lähteistä. Ei se niille kuulu, että ei mussuteta täysjyvägluteenia, glukoosi-fruktoosia tai siemenöljyjä joka aterialla.
Lapset syö koulussa mitä tarjolla on, kotona meillä on toinen meininki.
Kuuntelen kohteliaasti ohjeistuksen enkä juurikaan mainosta omia mielipiteitäni. Koska olen normaalipainoinen ja terve, en mielestäni ole heidän neuvojensa tarpeessa. Sitä paitsi ikääkin on jo niin paljon että kun kerran tähän on päästy, samalla tyylillä vedetään loppuun asti.
Elinikä perustuu vahvasti geeniperimään. Tätini oli ylipainoinen alkoholin ja lääkkeitten suurkuluttaja, hänen sisarensa taas reipas terveysintoilija. Molemmille tuli noutaja ihan samoilla ikävuosilla.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollon keinot puuttua ihmisten elintapoihin ovat erittäin rajalliset. Jos ihminen haluaa elää jollain tietyllä tavalla, niin mitäpä siihen on sanomista. Toki tutkittua tietoa pitäisi jakaa, mutta mutta... Valtavan suuri osa väestöstä käyttäytyy suositusten vastaisesti ja kyllä sen kaikki hoitajat ja lääkärit tietävät.
Viestistäsi saa käsityksen, että vain suositukset on oikein. Olenko oikeassa?
Viinaksia menee aivan liikaa, salaattia ei yhtään ja kaiken paistan oikeassa voissa - voiko ihanampaa olla?
M 38
PS En sentään tupakoi.
Mä syön voita ja olen seksuaaliradikaali vihervassari, tosin rajallisen vihervassari, kun puollan lihansyöntiä.
12
Vierailija kirjoitti:
Paljon kommentteja persuilta
Jätitkö taas lääkkeesi ottamatta?
Mulla on luonnostaan hoikka ja urheilullinen vartalo. Työhöntulo tarkastuksessa kysyttiin ruokavalioo jne elämäntapoja ylipäätänsä. Kerroin totuuden eli elän pelkästään roska ruualla. McDonaldsii, pizzaa, kebabbii jne. Kasviksia en syö ellei oo valmiiks ruuassa. Pari kertaa kuussa ostan jotain sisäfilettä ja teen kotona ruokaa. Viikonloppusin 6-pack saunakaljaa. Siihen aikaan satuin vielä tupakoimaan, mutta nykyään savuton. Odotin pitkää saarnaa miten kuuluisi elää terveellisesti, mutta ei. Määräs lääkärille joka laittoi tutkimuksiin. Kaikki oli vallan mainiosti ja mitään en oo sen jälkeen kuullu. Syön ja pidän kyllä terveellisestä ruuasta, mutta en ite jaksa tehdä.
M36
En ota vastaan heidän ohjeistustaan. Tiedän itse parhaiten mikä minulle sopii ja mikä taas ei. Helpointa on tietysti jankkaamisen sijaan myötäillä. Pääsee vähemmällä. Eiväthän ne toistaiseksi jääkaappia ratsaa.