Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa estettyä sähköpostin eteenpäin välittämisen? Onko joku ohjelma, joka kryptaa viestin niin, ettei sitä voi lähettää eteenpäin?

Vierailija
10.10.2019 |

Ottaa niin päähän, kun luottamuksellisia sähköposteja lähetetään jatkuvasti eteenpäin. Yleensä niin, että minä lähetän jollekin luottamuksellisen sähköpostin, niin sähköpostin saaja lähettää sen eteenpäin. Tämä ei ole laissa kielletty ja henkilökohtaisesti saaduilla sähköposteilla kukin saa tehdä mitä hyvänsä. Ärsyttää, kun joku lähettää jonkun pitkän viestiketjun yhtäkkiä esim. kollegalleni tai esimiehelleni ihan noin vain. Vaikkapa niin, että ollaan käyty pitkä viestittely ja viimeisimmässä viestissä totean, että olen lomalla ensi viikon, otathan tässä asiassa yhteyttä henkilöön X. Ja sitten viestin saanut lähettää henkilölle X koko pitkän ketjun, vaikka vain siinä viimeisimmässä viestissä olisi asia, joka koskee häntä.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö osaa itse lähettää sitä viimeistä viestiä itsenäisenä viestinä?

Vierailija
2/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi itse pyytää että lähetä tämä viimeisin viesti omana viestinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään voi estää. Jos joku pystyy lukemaan viestin, niin tietenkin hän pystyy myös lähettämään sen eteenpäin. Millaisella "kryptauksella" ajattelit estää estää näkyvän tekstin kopioimisen?

Vierailija
4/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Tarkoitan, että olen kirjoittanut eestaas viestejä henkilön kanssa ja viimeisimmässä hän kysyy asiaa Y. Minä vastaan, että hei, tästä asiasta vastaa meillä henkilö X. Ja sitten tuo henkilö, jonka kanssa minulla on kolmen kuukauden sähköpostiviestittely takana, lähettää KOKO VIESTIKETJUN henkilölle X, jossa siis usimmassa näkyy sen kysymys, jonka minä olen pyytänyt lähettämään eteenpäin.

Eli minä en ole lähettänyt eteenpäin mitään, vaan toinen henkilö on lähettänyt eteenpäin koko viestiketjun. Haluaisin kryptata viestini niin, ettei niitä voi lähettää kolmannelle osapuolelle.

ap

Vierailija
5/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsittelet jotain luottamuksellusta niin jokaiseen viestiin tulee tehdä merkintä että tämä on luottamuksellista.

Sitten tietysti voidaan kysyä, mikä tieto työpaikalla on niin luottamuksellista että esimiehelle tai kollegalle ei voi asiasta mennä tietoa.

Jos kysytään töistä, ei esimiehille ole täysin luottamuksetonta tietoa, tosin omat terveystiedot kyllä. Mutta miksi niitä keskusteltaisiin niin että ohjataan toiselle hoidettavaksi? Jos keskustelee omista asioistaan työajalla, ei pidä sotkea samaan viestiketjuun työasioita. Tampiokin sen ymmärtää.

Taikka jos viestiketjussa keskustellaan eri asioista, ei pidä sotkea niitä samaan jos meinaa että ei itse niitä hoida loppuun.

Vierailija
6/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään voi estää. Jos joku pystyy lukemaan viestin, niin tietenkin hän pystyy myös lähettämään sen eteenpäin. Millaisella "kryptauksella" ajattelit estää estää näkyvän tekstin kopioimisen?

Saan yhdestä firmasta jatkuvasti tarjouksia, jotka on räätälöity ainoastaan minulle (tai siis meidän firmalle). Näitä viestejä ei jostain syystä voi lähettää eteenpäin edes meidän organisaation sisällä, vaan viesti häviää - lähetetystä viestistä tulee täysin tyhjä. En tiedä, millaista suojausta tuo firma käyttää, mutta tällaisia palveluksia on siis jossain jo olemassa.

ap

Vierailija
7/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sinä lähettelet luottamuklisia tietoja sähköpostilla. Älä tee sellaista.

Vierailija
8/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käsittelet jotain luottamuksellusta niin jokaiseen viestiin tulee tehdä merkintä että tämä on luottamuksellista.

Sitten tietysti voidaan kysyä, mikä tieto työpaikalla on niin luottamuksellista että esimiehelle tai kollegalle ei voi asiasta mennä tietoa.

Jos kysytään töistä, ei esimiehille ole täysin luottamuksetonta tietoa, tosin omat terveystiedot kyllä. Mutta miksi niitä keskusteltaisiin niin että ohjataan toiselle hoidettavaksi? Jos keskustelee omista asioistaan työajalla, ei pidä sotkea samaan viestiketjuun työasioita. Tampiokin sen ymmärtää.

Taikka jos viestiketjussa keskustellaan eri asioista, ei pidä sotkea niitä samaan jos meinaa että ei itse niitä hoida loppuun.

Jokaisessa viestissä on merkintä luottamuksellisuudesta jo automaattisestikin, mutta tätä ei kunnioiteta. En ole viestitellyt mitään sellaista, mitä kukaan muu tässä firmassa ei missään nimessä saisi lukea tai tietää, mutta en siltikään halua, että sähköpostikeskusteluni päätyvät kolmannelle osapuolelle ilman hyväksyntääni. 

ap

Vierailija
9/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Tarkoitan, että olen kirjoittanut eestaas viestejä henkilön kanssa ja viimeisimmässä hän kysyy asiaa Y. Minä vastaan, että hei, tästä asiasta vastaa meillä henkilö X. Ja sitten tuo henkilö, jonka kanssa minulla on kolmen kuukauden sähköpostiviestittely takana, lähettää KOKO VIESTIKETJUN henkilölle X, jossa siis usimmassa näkyy sen kysymys, jonka minä olen pyytänyt lähettämään eteenpäin.

Eli minä en ole lähettänyt eteenpäin mitään, vaan toinen henkilö on lähettänyt eteenpäin koko viestiketjun. Haluaisin kryptata viestini niin, ettei niitä voi lähettää kolmannelle osapuolelle.

ap

Ei taida onnistua?

Mutta nyt tiedät että kyseinen henkilö ei osaa käyttää sähköpostia joten lähetä hänelle seuraavaksi vain yksittäisiä viestejä. Varsinkin jos käsittelevät eri asiaa.

Vierailija
10/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

luottamuksellisia tietoja ei saa lähettää sähköpostilla. Ap toimii väärin. Luottamukselliset asiat (esim hr, terveys, yms tiedot ja tarjoukset) viestitään suljetuissa järjestelmissä, ei sähköposstissa.

Vierailija
11/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan yhdestä firmasta jatkuvasti tarjouksia, jotka on räätälöity ainoastaan minulle (tai siis meidän firmalle). Näitä viestejä ei jostain syystä voi lähettää eteenpäin edes meidän organisaation sisällä, vaan viesti häviää - lähetetystä viestistä tulee täysin tyhjä. En tiedä, millaista suojausta tuo firma käyttää, mutta tällaisia palveluksia on siis jossain jo olemassa.

ap

Saajan sen viestin kopioitua, jos ei muulla niin print screen toiminnolla. Taikka ottamalla fyysisesti kuvan näytöltä.

Vierailija
12/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sinä lähettelet luottamuklisia tietoja sähköpostilla. Älä tee sellaista.

Henkilötietoja tai salaisia tietoja ei lähetelläkään, mutta harkinnan mukaan monenlaisia muita luottamuksellisia asioita voi kuitenkin lähettää. 

Siis kyse vaikka ihan aikatauluista tai jostain, joita ei ilmoitettaisi firman nettisivuilla, mutta eivät ole niin salaisia, etteikö niitä voisi sähköpostitse laittaa. Vaikkapa loma. Voin laittaa jollekin, että "hei, olen ensi viikon lomalla, voit hoitaa tätä asiaa tällä välin henkilön X kanssa". Voin itse kertoa lomastani, mutte lomani ei kuulu kenellekään muulle kuin niille, joille se kuuluu (esim. esimies).

ap

Vierailija
13/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso vähän mitä lähetät, oma vika.

Vierailija
14/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Saajan sen viestin kopioitua, jos ei muulla niin print screen toiminnolla. Taikka ottamalla fyysisesti kuvan näytöltä.

No toki, mutta ei kenelläkään ole viitseliäisyyttä tehdä tätä. Ja tällainen salaus olisi ihan riittävä.

ap

Vierailija
15/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kopioinnin ja kuvakaappauksen voi toki estää, mutta valokuvan voi toki ottaa. Tälläin kyse ei sitten ole huolimattomuudesta tai ajattelemattomuudesta.

Vierailija
16/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, otappa asia esille sinun esimiehesi kanssa jotta saat sellaisen sähköpostiohjelmiston käyttöösi joka estää kopioinnin ja lähettämisen muille kuin lähetetyille.

Ei firman koneille saa itse mitään salausohjelmia asennella ilman lupaa.

Sähköposteihin kuuluu aina myös viestisalaisuus, joten viestejä ei noin vaan muut asiankuulumattomat saa availla. Mutta viestisalaisuus ei suoraan koske sitä jolle viesti lähetettiin, eli hän saa näyttää viestin toiselle jos haluaa, paitsi jos asia on salassapidettävää ja asia ei kuulu kyseiselle henkilölle.

Vierailija
17/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kopioinnin ja kuvakaappauksen voi toki estää, mutta valokuvan voi toki ottaa. Tälläin kyse ei sitten ole huolimattomuudesta tai ajattelemattomuudesta.

Tämän mukaan ei pysty estämään pront creen tietokoneilla, tosin en tiedä toimiiko tuo javasript, mutta kuka nyt javaa edes käyttää?

https://stackoverflow.com/questions/26296882/how-to-disable-printscreen…

Vierailija
18/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osannut itse hankkia tätä tietoa?

Google, tuo tiedon aitta.

https://www.makeuseof.com/tag/prevent-emails-forwarded-outlook-gmail/

Vierailija
19/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa:

"Luottamuksellisten sähköpostien lähettäminen ja avaaminen (GMAIL)

Voit suojata arkaluonteiset tiedot luvattomalta käytöltä käyttämällä Gmailin luottamukselliset-asetusta lähettäessäsi viestejä ja liitteitä. Luottamukselliset-asetuksen avulla voit määrittää viesteille viimeisen voimassaolopäivän tai peruuttaa käyttöoikeuden milloin tahansa. Luottamuksellisen viestin vastaanottajat eivät voi lähettää viestiä edelleen eivätkä kopioida, tulostaa tai ladata sitä. "

Vierailija
20/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et osannut itse hankkia tätä tietoa?

Google, tuo tiedon aitta.

https://www.makeuseof.com/tag/prevent-emails-forwarded-outlook-gmail/

Hakusanat: how to stop from redirecting e mails

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi