Mistä apua jatkuvaan rahapulaan?
No niin, siinähän se on. Kaikki ideat ovat tervetulleita.
Olen töissä, yksinhuoltaja, kolme lasta. Nuorin päiväkodissa, kaksi vanhempaa ala-asteella. Vuokrakämppä, minulla ei niin älyttömän hyvä palkka, lapsilla harrastuksia.
Työstäni pidän, se sopii hyvin lasten aikatauluihin ( eli siis päivätyö), mutta olen jo alkanut miettiä, että pitäisikö kouluttautua toiselle alalle ihan vaan paremman palkan perässä. Tosin sitten en tiedä miten selviäisin opiskeluajasta rahallisesti.
Itseeni en juuri tuhlaa, meikkejä kyllä käytän, mutta nekin on halvimmasta päästä. Vaatteet ostan lähinnä kirpparilta ( itselle ja nuorimmalle), isommille lapsille h&m:ää, koska kirpputorilta harvoin löytyy heidän kokoaan. Ruokamenoissa karsin niin paljon kuin mahdollista, tosin kahdella lapsella on erikoisruokavalio, jonka takia kulut ovat vähän suuremmat.
Me harvemmin käydään missään, ehkä kerran vuodessa laivalla. Leffassa tosi harvoin, uimahallia kyllä käytetään usein. Ulkona ei syödä juuri koskaan, väillä tilataan pitsa. Nettiliittymät ja vakuutukset kilpailutan tasaisin väliajoin. Suurimmat kuluerät on lasten urheiluharrastukset ( koripallo ja jalkapallo) ja ruokamenot. Kaikki on kyllä nyt jo karsittu niin minimiin, että en enää tiedä mistä säästää.
Ei meillä nälkää nähdä, mutta koko ajan pyörii tuo raha mielessä. Saa laskea ja pelätä miten riittää rahat aina seuraavaan tiliin. Ja jos tapahtuu jotain yllättävää ( esim. hajoaa joku kännykkä tai vastaava), niin se aiheuttaa taas ison huolen. Lainaa minulla ei juuri ole, muutama juttu on ostettu osamaksulla, esim. pleikka lapsille, mutta mitään sen suurempaa velkaa ei ole. Kyllästyttää jatkuva rahan miettiminen ja se, kuinka paljon se hallitsee elämää.
Miten muilla menee? Oletteko keksineet jotain hyviä keinoja säästää tai tienata ekstraa?
Kommentit (13)
Helpottaa hieman, kun nuorin siirtyy eskariin ja kouluun. Jää päivähoitomaksu pois. Koeta säästää pikkuhiljaa pieni hätävara..
Komppaan exceliä. Ja jopa käteisen käyttöä. Ruokarahapussi erikseen ja sinne tietty määrä rahaa/kk. Suunnittele viikon ruoat etukäteen. Jämäruoka-päivä on hyvä (jos teillä tähteitä jää) ruokakauppa on se mistä saa paljon säästettyä, jos asumisesta ei voi tinkiä, ja kaikki muut menot on kilpailutettu.
Ruoka ja harrastukset sisältävät monenlaisia hintaluokkia.
Jotkut ovat sitä mieltä, että ammattia valitessa ei kuulu ajatella rahaa, tai että hyväpalkkaiseen ammattiin ryhtyneet ovat ahneita rahaan keskittyviä materialisteja.
Jos ihmisen on töissä käytävä eli ei ole sattunut syntymään Herlinien tai Erkkojen sukuun, eikö kuitenkin olisi selkeämpää ottaa siitä työstään edes joku 7 tonnia kuussa kuin 3 tonnia kuussa? Ainakaan ei kannata lähteä mihinkään kunnallisten virkaehtosopimusten piiriin leikkimään sairaanhoitajaa tai sosiaalityöntekijää kuvitellen, että se on jotenkin erityisen antoisaa työtä.
Elämä vaan on niin paljon yksinkertaisempaa, kun voi ostaa sen mitä tarvitsee, ja pankkitilillä on aina sen verran rahaa, ettei arjen yllätysten takia joudu yöuniaan menettämään.
Elokuvissa käynnin voi aivan hyvin korvata alelaareista tai kirpparilta löydetyillä jutuilla tai Netflixin satunnaisella kuukaudella. Ei kellään pienituloisella ole ollut varaa lähteä perheellä elokuviin enää ikiaikoihin!
Ja korvaa se kirjastolla ja divareilla.
Tarpeeksi pienituloisen ei ole mahdollista antaa lasten harrastaa virallisia kk-maksut maksavia harrastuksia. Tai pyydä lakki kourassa exältä tai jommilta kummilta isovanhemmilta selittäen, että muuten on lopetettava, koska ei saa säästöön mitään hätävaraa yhtään. Ole ihan siekailematon. Ei se yksin äidille kuulu. Ano tarvitessa jostain seurakunnasta tai kysele sieltä onko mitä tahoja mistä voisi.
Älä osta *mitään valmista*. Ei ostopizzoja, teet itse lasten kanssa pellillisen taikaksi ja toinen paloina jäähän iltapaloiksi. Tee kaikki itse ja opeta ohessa vanhempia lapsia samaan. Kouluikäisistä on jo kyllä kuorimaan perunoita, opettelemaan salaatin tekoa, vshtomaan uunia, opettelemaan leipomista jne. Teette yhdessä sämplylöitä, hiivaleipää. Harrastatte yhdessäoloa. Tee erilaisia puuroja kuten grahampuuroa, ohra- tai ohrajauhopuuroa, uuniohrapuuroa, puolukkapuuroa ruisjauhoihin tai muuhun, mannaryynipuuroa maitoon tai marjoihin tai hedelmiin tai mehuun, riisipuuroa klassisena tai mehuun tai omenoihin tai muihin hedelmiin tai marjoihin. Maitopuuron kanssa marja- tai hedelmä- tai rusinasoppaa, mehukeittoa, kiisseliä ...
Hiutaleitakin on vaikka mitä, ryynejä monenlaisia.
Tee usein pannukakkoa ja syötte marjo.
Tee paljon perinteistä suomalaista perunaruokaa kuten kalalaatikkoa, perunasoppia jne
Kiitos vastauksista.
Asumismenoista en voi karsia, asutaan kivalla alueella ja todella halvalla, saatiin tutun kautta asunto. Tässä on vieressä koulut ja päiväkodit ja julkisilla pääsee joka paikkaan hienosti, mielelläni en täältä muuta yhtään mihinkään. Tosin joku toinen kaupunki saattaisi olla halvempi, mutta minulla on täällä työ ja kaikki sosiaaliset suhteen koko porukalla.
Exceliin olen laittanut menoja ja tuloja. Aika vakiot on kuukausittain. Meillä on lastenvalvojan kautta sopimus elareista, mies maksaa minusta aivan liian vähän, mutta näin se vaan meni. Hän on itse sitä mieltä, että se saa riittää, jos olen välillä pyytänyt lisää esim. lapsen turnauskuluihin tai muihin vastaus on aina sama, hänhän maksaa jo elarit. Isovanhempia meillä on elossa vain mummot, oma äitini auttelee minkä pystyy, hän mm. maksaa lasten vakuutukset ja antaa muksuille vähän taskurahaa silloin tällöin. Miehen äidin kanssa emme ole kovin hyvissä väleissä, minä lähdin meidän avioliitosta ja olen sen takia kamala ihminen hänen mielestään. Kummeilta ja sukulaisilta pyydän synttärilahjoiksi ja muiksi lapsilta esim. sponssia harrastukseen/harrastusvälineisiin tai vaikka leffaliput tai jonkin retken, itse minulla ei olisi koskaan rahaa viedä lapsia vaikka Lintsille.
Meillä ei ole autoa, siinäkin on säästetty. Ruokamenoissa pääsisin halvemmalla, jos kaksi lapsista ei olisi allergisia. Käytän Lidliä niin paljon kuin mahdollista, valmisruokia meillä ei osteta juuri koskaan ja ruokana on niitä perusjuttuja, keittoja, makaronilaatikkoa ja perunapohjaisia laatikkoja usein. Aamulla puuroa ja iltapalaksi samaa. Leipää meillä syödään vähän. Ruokajuoma on vesi. Maito ei lapsille maistu.
Harrastuksien lopettamisella säästyisi rahaa, mutta ollaan nyt jo valikoitu ne halvimmat seurat. Näissä on kausimaksut, ei kuukausimaksua. Tilanne on ikävä, koska vanhin lapsi on lajissaan todella taitava, pelaa vuotta vanhempien kanssa SM-karsinnoissa ja jos joukkue sinne pääsee, niin tiedän kulujen kasvavan lisää. Harrastukset ovat lapsille todella tärkeitä, en haluaisi niitä heiltä kieltää.
Kuukaudessa minulle saattaa jäädä tilille 50-100€, ei joka kuussa. Ne laitan säästöön, mutta eipä ne rahat siellä montaa kuukautta ehdi yleensä olla, aina tapahtuu jotain ylimääräistä ja rahat menevät siihen.
Mielessä on käynyt joku iltatyö, olisi hienoa löytää joku homma, jota voisi tehdä kotona lasten mentyä nukkumaan, mutta vielä en ole sellaista löytänyt. Lapset ovat isällään alle 6 päivää kuukaudessa, maksimissaan 2 viikonloppua. Usein tämä ei edes toteudu, koska isälle tulee joku pakollinen työmeno aina viime tipassa. Näinä viikonloppuina voisin tehdä lisätöitä, mutta omalla alallani niitä ei ole tarjolla. Ehkä sitä voisi mennä sitten vaikka kaupan kassalle jonkin rekryfirman kautta, tosin kovin aikaisin en itseäni mihinkään voi luvata, koska tuohon isään ei voi todellakaan luottaa.
Pyydä hallitukselta rahaa. Niillä sitä on.
Käy diakonilla. Eräs henkilö saa tukikummeilta avustusta lasten urheiluharrastuksiin.
Jos pääsette maalle eli metsään, mene etsimään sieniä.
Kerää ja käytä ruoaksi ja voit myös myydä niitä.
Itse sain marjoilla hiukan vajaa 1000 euroa.
Kysy lapsiperheiden perhepalveluista, voisitteko saada sieltä tukea lapsen harrastukseen. Sossut voivat myöntää tukea lapsen harrastuskustannuksiin. Summa on suht pieni, vaihtelee paikkakunnittain noin 30-50e/kk välillä, mutta varmaan sekin auttaisi.
Mä just katselin sen iltalehdessä olevan videon yhden köyhän yksinhuoltajan jutusta ja sillä meni metsään jo ruokakaupassa. Koeta sinäkin miettiä, ostatko yhden kerran aterioita varten 2dl kermapurkin hujauttaen sen siihen yhteen tai ostatko jotain raejuustoa kun lapset tykkää, vaikka ei oikeasti syö mitään. Mieti suunnitellessa, onko se ruoka hintaan nähden riittävä.
Kaaliakin huudetaan halvaksi, mutta edes 2kg kilohinnalla 2-3kg kaali on jo 4-6€ ja siitä saa tasan yhden sopan, vaikka se on hyvää. Hernepussi maksaa 1€. Vihanneksia ja mausteita kyllä mutta mutta. Jokin on vain halvempaa kuin toinen. Pinaattikeittoon pinaattia saa 35 senttiä pussi, litra maitoa, jauhosuurus, vähän rasvaa, sokeria pikkuisen, ja lopuksi suolaa rippu. Sipulikeitto on melkoisen halpaa tehdä itse. Leipää saa ison pkt reissumiestä 1.25.
Ennen me köyhät ihmiset söimme maalla omasta maasta perunoita, kaikkia juureksia, vihanneksia, omia marjoja, omia omenoita, puuroja omista jauhoista, naapurista munia, sitä mitä meijeristä sai omia lehmiä kun oli pari kolme ja pärjättiin. Miehet kävi metällä tietysti, koiria piti olla.
Kaupunkilaiset ja teollisuus on vääntänyt nykyään suomalaisten syömisen hyvin oudoksi. Miettikää mitä te oikein kaupasta ostatte!
Minä nyt leivon kakkoa ja teen syötäväksi yhden normi vanhanaikaisen ? perunasopan mihin keittojuureksia, liemikuution, suolaa laakerinlehteä maustepippuria ym. Punaviinimarjapuuroa kaapissa. Jollei olisi, olisi jotain muuta maito- tai marja- tai hedelmäpuuroa, maitopuuron kanssa jokin sopiva soppa.
Teen yhden kaalin sopaksi ja pakastan, ja pinaattikeittoa samoin, sekä hernesoppaa. Kasvisversioita.
Kun saan käsistä, teen uunissa yhden satsin laatikoita juureksista ja alkuviikosta toisen. Sitten ostan jauhettua naudanmaksaa 2 pkt ja alan tehdä maksalaatikoita.
Myy kaikki mitä pystyt ja osta koko rahalla Outokummun osaketta.
Helppo tapa tuplata rahat nopeasti.
Jos asuu maalla, esimerkiksi syksyisin saa vaikka lehtiharavalla kapistelemalla pihlajista pihlajanmarjoja. Niitä voi siitä käyttää puurioon, tai tehdä hilloa tai hyytelöä tai mehua. Ääretön herkku.
Puolukkaan ellei köyhä ja kykenevä maalla mene tai edes muilta osta jäähän minigrippeihin laittaaksi, ja syö ympäri talven puuroa, piirakkaa, ruoan lisäkkeenä, on minusta kyllä vähän ymmärtämätön. Jos vain kotimaisia omenia, marjoja viinimarjoja, karviaisia tai muita, ilmaisia tai ei, juureksia, vihanneksia saisi, mutta ei kelpaa eikä säilö ja käytä, päässä on pahasti vikaa on rikas tai köyhä. Ryynit, hiutaleet ja jauhot yhdistettynä on millä köyhempi elää ja saa joskus asioiden normisti luistaessa laskut maksettua ja jonkin ryysyn niskaan jne.
Jep. Olen keksinyt, mutta eihän niitä täällä voi sanoa, loppuu pian sekin lysti.
Mutta noin niinkuin yleisesti; kirjaa tulot ja menot joka kk Exceliin. Jäsentele menot ja mieti minne raha menee. Tuloja täytyy saada lisää ja menoja karsittua.