Oliko sulla lapsena jouluaattona ruokana kalapuikkoja mikrossa?
Tässä on suoraa puhetta siitä, miten koulussa ei ymmärretä lasten köyhyyttä. Muistan itse ihan saman lapsena. Opettaja otti mut silmätikuksi kun ei ollut viimeisen päälle liikuntavarusteita. Eikä niissä "kesämuistot"-aineissa ollut kovin jänniä reissuja. Mä koin, että koulu vahvisti mun eriarvoisuuden tunnetta. Allekirjoitan tän jutun!
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/10/08/monilla-ei-ole-hajuakaan-miten…
Miten muut?
Kommentit (7)
Mun äiti oli saamaton nahjus joka on uhriutunut täysin ties mistä syystä. Ei ota mitään vastuuta mistään,ei omista tunteista,ei ajattelusta,tekemistään jne ja tätä samaa se oli jo lapsena. Lipitti punkkua sohvan nurkassa joulut ja me lapset kävimme lähikaupassa hakemassa ruokaa muutamalla kympillä. Siivottiin mitä osattiin. Kaikki taidot olemme me sisarukset itse oppineet kantapäänkin kautta aikuisuuteen asti. Äidin mielestä suuri saavutus oli kun jaksoi tehdä osa-aika työtä. Koti aina kaaoksessa ja laskut maksamatta. Nyt aikuisena en vaan jaksa äitiä ja sen elämänasennetta,hän ei halua apua mielenterveyteensä ja elämänhallintaan niin olkoot.
Kalapuolesta meillä oli aina lohta savustettuna, suolattuna, silliä mutta en muista oliko siikaa joka joulu, niin ja mätiä tietysti.
Meillä lämmitettiin pasteijaa mikrossa jouluaamuna.
Joo ennemmin mt-ongelmat kuin köyhyys.
Meilläkään ei rahaa ole liikaa mutta lapset ensin.
Asutaan vuokralla mutta silti meillä on kaunis koti. Yksi syy on se ettei lasten tarvitse hävetä. Meillä 2 teinipoikaa ja molemmilla on esim omat ps4:set. Ne on ostettu osamaksulla ja kohta onneksi maksettu. Telkat facekirppiksiltä ostetut. Ollaan tapetoitu poikien valitsemilla tapeteilla heidän huoneet ja tehty lattiaremontit. Poikien huonekalut ollaan saatu aika pitkälti ja ne on tuunattu valkoisella dc-fixillä yhteneväisiksi.
Ollaan reissattu ulkomailla ja rantalomilla. Käynyt tuuri ja saatu halvat matkat 4 tähden hotelleihin. Kohteet nyt olleet mm Turkkia ja cran canariaa mutta lapset ovat nauttineet.
On käyty teattereissa ja museoissa. Esim Vapriikkiin pääsee tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan ilmaiseksi. Huvipuistoon pääsevät myös joka vuosi.
Hyödynnetään myös ne köyhien lomat kylpylöihin.
Ostettiin myös halpa asuntovaunu (suhteilla) joka ollaan laitettu kivaksi (dc-fixiä 😅) ja sillä saa tehtyä reissuja aika edullisesti.
Myös kaikki vähäkään ylimääräinen raha menee lasten hyvinvointiin ja vaatteisiin.
Ja todellakin jouluun säästetään rahaa ja syödään herkkuja ja jaetaan vuori lahjoja!
Mies matalapalkka-alalla ja minä työtön. Välillä onneksi töissä mutta pääasiassa työtön ja nyt ollut taas ilman töitä vuoden päivät.
Tuloina siis miehen palkka ja minun työttömyyskorvaus ja lapsilisä sekä asumistuki.
Toinen lapsi saa vammaistukea (alinta) perussairaukseensa mutta se tuki menee lähes kaikki lääkkeisiin. Sen verran hyödynnetään sairautta että haetaan lähes joka vuosi sopeutumisvalmennuskurssille ja paikaksi valikoidaan yleensä kylpylä. 10 vrk kahdessa erässä täyshoidolla kylpylässä ja matkatkin korvataan. Toki kurssilla saa vertaistukea myös ja arvokasta tietoa mutta (ilmaisen) loman kannalta me ne otetaan.
Köyhänä on oltava luova ja säästeliäs.
Surullista.
Joo ei ollut kalapuikkoja jouluna, oli ihan kinkut ja lohet. Muulloin ei välttämättä ollut ruokaa, ja isä oli saattanut kännissä riehuessaan levitellä koko jääkaapin sisällön lattialle, joka siis oli täynnä lasinsiruja säilykkeistä jne.
Onneksi opettajat eivät ottaneet silmätikuksi. Olin kyllä parhaita oppilaita joten en tiedä niistä muista jos jollain oli samoin.
Ammattikoulussa opettaja antoi mulle hiihtarit ja lenkkarit. Kiitos tuolle ihanalle ihmiselle!
Tuo että lapsi lämmitti itselleen kalapuikkoja jouluna liittyy enemmän venhempien mielenterveysongelmiin kuin köyhyyteen. Mekin oltiin köyhiä mutta silti vanhemmat onnistui raapimaan kasaan jotain että saatiin joulu.