Äidin lihavuus lapselle terveysriski
"Tutkimuksessa havaittiin, että äidin lihavuudella on yhteys lapsen varhaiseen lihavuuteen. Lisäksi näiden lasten verenpaine oli koholla ja heidän kaulavaltimonsa seinämän lihaskerros, eli intima-media, oli paksuuntunut terveeseen vertailuväestöön nähden. Tätä muutosta pidetään valtimokovettumataudin varhaisena esiasteena".
https://aamuset.fi/artikkeli/4727568/idin+lihavuus+lapselle+terveysriski
Käy sääliksi lihavien naisten lapsia.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa työskenneltyäni muutama vuosi sitten, näin näitä perheitä, joissa isä, äiti ja lapset ylipainoisia. Yleensä myös perheessä oleva kissa tai koira ylensyötetty. 😐
Oliko niillä kissat ja koirat kaupassa mukana?
Arvasin, että joku takertuu tähän ja siksi kirjoitin ”yleensä”. Ainakin lihavia koiria olen nähnyt ylipainoisilla ihmisillä, ulkoillessani koirani kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lepponen lihava kirjoitti:
Läski tai ei, ei se muille kuulu.
No kyllä se sinällään kuuluu kun verorahoilla niitä ylipainosta johtuvia ongelmia ja sairauksia joudutaan hoitamaan..
Veroraha-argumentti on erittäin ontuva. Yhteiskunnassa, jossa perustoiminnot katetaan pitkälti verovaroista (terveydenhoito, vanhustenhoito, koulutus, infrastruktuuri, kirjastot, taide), ei tällainen lähestymistapa ole järkevää. Tällaisella argumentoinnillani väität, että sinulle kuuluu ihan kenen tahansa ruokavalio, harrastukset, henkisen hyvinvoinnin ylläpitäminen ja elämänhallinta, koska maksat osuutesi verovaroista.
Näinkö todella ajattelet? Miten on oma tilanteesi - elätkö mallielämää kaikilla osa-alueilla? Kuinka hyvin varaudut onnettomuuksiin? Sekä veronmaksajat että mahdollisen vakuutuksesi poolin jäsenet maksavat korvaukset näistäkin.
Kansanterveydellisesti lihavuus on suuri ongelma, jolle pitää tehdä. Niin on moni muukin asia, esimerkiksi huumeidenkäyttö, alkoholismi, työttömyys, syrjäytyneisyys, mielenterveysongelmat ja syöpäsairaudet. Joskus minuakin ärsyttää, mihin verorahoja tuhlataan. Toisaalta olen kyllä iloinen, kun saan liput teatteriin vähän edullisemmin ja lähes ilmaisen korkeakoulutuksen. On minulla varaa veroja maksaakin. Isoille ongelmille pitää tehdä jotain yhteiskunnallisella tasolla ja edetä sieltä yksilötasolle, mutta ei syyllistäen yksittäistä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino aiheuttaa valtavat lisäkustannukset terveyspalveluihin. Joten kyllä se kuuluu muillekin.
Tämä lause saa aina näkemään punaista, kun esim. täällä töissä on liuta polvileikattuja urheilijoita, yhdeltäkin leikattu 13 kertaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
No kuinkas monta lonkkaa tai polvea on ylipainon takia leikattu? Vertaappa näitä lukuja keskenään ja tule sitten vasta raivoamaan tänne.
Vierailija kirjoitti:
Kun poikani syntyi olin normaalipainoinen 60/164, en laiha. Nyt olen lihonut melkein 20kg melkeinpä vaan kuraa syömällä (olen tunnesyöjä). Pojalle olen aina tehnyt ruoat alusta asti itse, edelleen niin. Syömme pääsääntöisesti kasvisruokaa, mutta poikani rakastaa kanaa, joten sitäkin on pari kertaa kuukaudessa. Myös kalaa kuluu ainakin 2-3x/kk.
Mutta pelkään, että poikani saa mallinsa minusta ja kasvaa samanlaiseksi kuin minä. Poika aloittaa pian päiväkodissa ja minulle jää hiukan enemmän vapaa-aikaa, joten ajattelin elvyttää vanhan liikuntaharrastuksen. Toivottavasti paino lähtee laskuun. Herkut olen poistanut kotoolta kokonaan.Minäkin olen ollut vuosia kaupassa töissä ja se vaan on surullinen tosiasia, että monen ylipainoisen vanhemman lapset ovat ylipainoisia. Ja nimenomaan, jos äidit ovat ylipainoisia. Usein näkee pariskuntia, jossa mies vaikuttaa normaali painoiselta ja nainen saattaa olla varsinainen tyllerö ja perässä seuraavat lapset muistuttavat muotonsa puolesta selvästi enemmän äitiään. Ja usein kärryt ovat täynnä kalapuikko ja paulavanukasta.
Seurasin vuosia erään äiti-poika-duon kasvua. Molemmat kasvoivat ja saattoivat käydä kolmesti päivässä kaupassa. Ensin yhdessä ja sitten erikseen. Vuosien saatossa äiti siirtyi kävelystä sellaiseen sähköiseen skootteriin vai mikä onkaan ja pojan maha alkoi roikkua polvien kohdalla. Ja se on surullista.
Syötte lähes pelkkää kasvisruokaa eikä kotona ole ikinä herkkuja ja olet lihonut 20kg...? Miten...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti lihavat liikkuvat aika vähän. Ei aina, mutta surulla olen seurannut, kun pienten lasten kanssa ei mennä edesulos vaan sisällä koko ajan. Masennusta tms ei pitäisi olla ja olen mukaan ulos koittanut houkutella, mutta ei.
Ei ihme että lapset lihoo ja on heikko motoriikka.Onko siis lihavuuden syy masennus? Kansasta yli 10% syö mielialalääkkeitä ja voisi olettaa noin 1/3 olevan masentuneita. Ylipainoisia on 2/3 kansasta. Heikko motoriikka, eli sensomotorinen retardius voi taas olla masennuksen seurausta. Eli pitääkö preventio kohdistaa kuitenkin mielenterveyteen, eikä lihavien syyllistämiseen?
Luitko ollenkaan mitä kirjoitin kunnes aloit suoltamaan nonsense jargonia.
Ööö heikko motoriikka johtuu mainitsemassani tapauksessa siitä, että lapset ovat tasaisella alustalla eli sisällä koko ajan. Kompastelu metsässä kehittää motoriikkaa. Tätä varten on myös leikkipuistoja. Lasten äidin motoriikasta en tiedä, koska ei ole lenkille metsään suostunut lähtemään. Lisäksi sanoin, että ko ylipainoinen äiti EI ole masentunut...
Eli mikä oli pointtisi?Mitä sillä liikuntakyvyllä tekee meidän istuvassa yhteiskunnassa? Ei yhtään mitään. Lause "masennusta tms. ei pitäisi olla" antaa olettaa, että olet tehnyt tarvittavat psykoanalyyttiset havainnot kyseisistä vanhemmista (omaten tietysti siihen pätevyyden), mutta koska kirjoitat "ei pitäisi", niin silloin masennus voi myös olla mahdollinen.
Nyt menee vähän psykologisoinnin puolelle sulla 😂😂😂Olet kuin Kumman kaa Ellu. Hän on ystäväni, jonka kanssa jaamme aika paljon ilosta ja suruja. Ihminen on iloinen, mutta laiska. On itsekin myöntänyt. Lapset vain valitettavasti kärsivät tästä. Meille kun lapset vien ovat hirveän mielellään ulkona ja kauan, mutta toivottoman kömpelöitä jos on yhtään epätasainen alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun poikani syntyi olin normaalipainoinen 60/164, en laiha. Nyt olen lihonut melkein 20kg melkeinpä vaan kuraa syömällä (olen tunnesyöjä). Pojalle olen aina tehnyt ruoat alusta asti itse, edelleen niin. Syömme pääsääntöisesti kasvisruokaa, mutta poikani rakastaa kanaa, joten sitäkin on pari kertaa kuukaudessa. Myös kalaa kuluu ainakin 2-3x/kk.
Mutta pelkään, että poikani saa mallinsa minusta ja kasvaa samanlaiseksi kuin minä. Poika aloittaa pian päiväkodissa ja minulle jää hiukan enemmän vapaa-aikaa, joten ajattelin elvyttää vanhan liikuntaharrastuksen. Toivottavasti paino lähtee laskuun. Herkut olen poistanut kotoolta kokonaan.Minäkin olen ollut vuosia kaupassa töissä ja se vaan on surullinen tosiasia, että monen ylipainoisen vanhemman lapset ovat ylipainoisia. Ja nimenomaan, jos äidit ovat ylipainoisia. Usein näkee pariskuntia, jossa mies vaikuttaa normaali painoiselta ja nainen saattaa olla varsinainen tyllerö ja perässä seuraavat lapset muistuttavat muotonsa puolesta selvästi enemmän äitiään. Ja usein kärryt ovat täynnä kalapuikko ja paulavanukasta.
Seurasin vuosia erään äiti-poika-duon kasvua. Molemmat kasvoivat ja saattoivat käydä kolmesti päivässä kaupassa. Ensin yhdessä ja sitten erikseen. Vuosien saatossa äiti siirtyi kävelystä sellaiseen sähköiseen skootteriin vai mikä onkaan ja pojan maha alkoi roikkua polvien kohdalla. Ja se on surullista.
Syötte lähes pelkkää kasvisruokaa eikä kotona ole ikinä herkkuja ja olet lihonut 20kg...? Miten...?
Pakko olla aivan järjetön annoskoko tai sitten tuo ei pidä paikkaansa. Aika outoa. Voihan niitä kasviksiakin tietysti kermassa ja voissa uittaa, mutta silti...
Saatiinhan sitä taas päivän lihavuusketju aloitettua niin voitte taas haukkua mielenne kyllyydestä kaikkia ylipainoisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino aiheuttaa valtavat lisäkustannukset terveyspalveluihin. Joten kyllä se kuuluu muillekin.
Tämä lause saa aina näkemään punaista, kun esim. täällä töissä on liuta polvileikattuja urheilijoita, yhdeltäkin leikattu 13 kertaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
No kuinkas monta lonkkaa tai polvea on ylipainon takia leikattu? Vertaappa näitä lukuja keskenään ja tule sitten vasta raivoamaan tänne.
Meidän työmaalla? Ei yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis nyt ei löydy herkkuja kaapeista. Olen syönyt poikani kanssa aina samaa ruokaa, mutta hänen mentyä nukkumaan olen aina alkanut tankkaamaan esim. suklaalla. Kuten sanoin olen tunnesyöjä. Olen yksinhuoltaja ja pahan oloni söin pois. Nyt olen alkanut parantamaan tapani ja mm. poistanut herkut kaapeista.
Vierailija kirjoitti:
Saatiinhan sitä taas päivän lihavuusketju aloitettua niin voitte taas haukkua mielenne kyllyydestä kaikkia ylipainoisia!
Miksi ylipainosta keskustelu on aina haukkumista. Ei kai tässä kukaan ole ketään haukkunut? En minä ainakaan. Tosiasioiden toteaminen ei ole haukkumista.
Ylipainosta ei näköjään vaan saa puhua!
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän mun 11v sitten on hoikka ja hyvä liikunnassa? Harrastaa 2 eri liikuntalajia ja muutenkin liikkuu todella paljon. Move testeissä on luokkansa paras.
Poikkeus vahvistaa säännön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis nyt ei löydy herkkuja kaapeista. Olen syönyt poikani kanssa aina samaa ruokaa, mutta hänen mentyä nukkumaan olen aina alkanut tankkaamaan esim. suklaalla. Kuten sanoin olen tunnesyöjä. Olen yksinhuoltaja ja pahan oloni söin pois. Nyt olen alkanut parantamaan tapani ja mm. poistanut herkut kaapeista.
Ahaa okei.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän mun 11v sitten on hoikka ja hyvä liikunnassa? Harrastaa 2 eri liikuntalajia ja muutenkin liikkuu todella paljon. Move testeissä on luokkansa paras.
No, tajunnet ettei laihuus ole todiste millainen on terveys. Kuin ei ole lihavuuskaan.
Prisman ohjelmassa oli mies n 45v joka oli normaalipainoinen jopa laiha, mutta hän sai syödä ja söi valtavat määrät roskaruokaa. Hänen aineenvaihduntansa oli erityisen hyvä eikä lihonut. Veriarvot ja muut terveyttä mittaavat arvot olikin sitten vanhuksen luokkaa. Luokattoman huonot ja korkeat rasvaarvot , maksa ym arvot.
Voi olla, että lapsesi kuluttaa paljon ja moni lapsi voi syödä paljon, mutta se ei näy kropassa. Labrat voi olla sitten jotain muuta, kuten on osoitettu monet kerrat. Elimistö ei kestä käsitellä huonoja ruokia vaan sokerit ja rasvat näkyvät testeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tajunnet ettei laihuus ole todiste millainen on terveys. Kuin ei ole lihavuuskaan.
Prisman ohjelmassa oli mies n 45v joka oli normaalipainoinen jopa laiha, mutta hän sai syödä ja söi valtavat määrät roskaruokaa. Hänen aineenvaihduntansa oli erityisen hyvä eikä lihonut. Veriarvot ja muut terveyttä mittaavat arvot olikin sitten vanhuksen luokkaa. Luokattoman huonot ja korkeat rasvaarvot , maksa ym arvot.
Voi olla, että lapsesi kuluttaa paljon ja moni lapsi voi syödä paljon, mutta se ei näy kropassa. Labrat voi olla sitten jotain muuta, kuten on osoitettu monet kerrat. Elimistö ei kestä käsitellä huonoja ruokia vaan sokerit ja rasvat näkyvät testeissä.
Jep, siksi elinajanodote kasvaa koko ajan.
Mun tuttavapiirissä on yksi tapaus, jossa huomattavan ylipainoinen yh-äiti "rakastaa lapsiaan" herkuilla. Varmaan sama tapa, jolla on aina palkinnut ja hemmotellut itseään, on kohdistettu sittemmin myös lapsiin. Tää on surullista, sillä pienintä lukuun ottamatta myös lapset ovat jo ylipainoisia. Ja äiti tosiaan niin lihava, että normaali kävelykin on hänelle vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeinko teilläpäin julkaistaan Move testien tulokset, että tiedät olevan paras. Wilman mukana jaetaan kaikille vanhemmille vai miten toimii?
Me emme varmaan täällä Av::lla osaa sanoa, että miksi näin on sinun 11 v kohdalla, joten varmaan sinun kannattaa sitä miettiä ja jakaa tieto muillekin. Hieno homma tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä on yksi tapaus, jossa huomattavan ylipainoinen yh-äiti "rakastaa lapsiaan" herkuilla. Varmaan sama tapa, jolla on aina palkinnut ja hemmotellut itseään, on kohdistettu sittemmin myös lapsiin. Tää on surullista, sillä pienintä lukuun ottamatta myös lapset ovat jo ylipainoisia. Ja äiti tosiaan niin lihava, että normaali kävelykin on hänelle vaikeaa.
Tiedän myös tällaisen tapauksen, tosin ei ole yh ja miehensäkin on läski. Nämä opettivat alle 1-vuotiaan vauvan syömään herkkuja, someen postataan kuvia miten söpöä on kun pienelle maistuu esim. suklaa. Sitten itketään ja vuodatetaan facebookissa, kun saadaan negatiivista palautetta kyseisistä kuvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän myös tällaisen tapauksen, tosin ei ole yh ja miehensäkin on läski. Nämä opettivat alle 1-vuotiaan vauvan syömään herkkuja, someen postataan kuvia miten söpöä on kun pienelle maistuu esim. suklaa. Sitten itketään ja vuodatetaan facebookissa, kun saadaan negatiivista palautetta kyseisistä kuvista.
Tuota en kyllä käsitä, siis että vanhemmat varta vasten opettavat lapsen pienestä pitäen herkuille. Toivottavasti Suomessa ei ihan yhtä karmeita tapauksia ole kuin Britanniassa, jossa lapsille saatetaan mm. antaa limsaa tuttipullosta (tästä tuli joskus dokumentti telkkarista).
Mutta pelkään, että poikani saa mallinsa minusta ja kasvaa samanlaiseksi kuin minä. Poika aloittaa pian päiväkodissa ja minulle jää hiukan enemmän vapaa-aikaa, joten ajattelin elvyttää vanhan liikuntaharrastuksen. Toivottavasti paino lähtee laskuun. Herkut olen poistanut kotoolta kokonaan.
Minäkin olen ollut vuosia kaupassa töissä ja se vaan on surullinen tosiasia, että monen ylipainoisen vanhemman lapset ovat ylipainoisia. Ja nimenomaan, jos äidit ovat ylipainoisia. Usein näkee pariskuntia, jossa mies vaikuttaa normaali painoiselta ja nainen saattaa olla varsinainen tyllerö ja perässä seuraavat lapset muistuttavat muotonsa puolesta selvästi enemmän äitiään. Ja usein kärryt ovat täynnä kalapuikko ja paulavanukasta.