Sinä paljon shoppaileva, millaiset ovat tulosi?
Katson usein kateellisena, kun ihmisillä on uusia vaatteita, kotona kauniita sisustusesineitä, kosmetiikkatuotteita jne. Millaiset tulot teillä paljon shoppailevat ja säästättekö?
Itselle jää vuokran, pakollisten kulujen ja Asp-säästön jälkeen säästöön n. 800e mutta en raaski oikein ostaa mitään, kun tuntuu, että rahaa ei sellaiseen ole ja kaikki pitää laittaa säästöön mielummin.
Kommentit (9)
Soppailu minulle on sitä että luuhataan kaupoissa etsimässä löytöjä halpaan hintaan
Ei sitä että ostellaan mitä sattuu huvikseen vaan laatua
Siksi soppailu ottaa aikaa paljon
Mulla tulot n. 5500 eur brutto / 3500 eur netto.
”Pakollisten” menojen (sis. asumisen, ruoan, auton ym. lisäksi myös lasten harrastukset ja perheen lomamatkat) jää yli n. 500-800 eur/kk. Ja sen usein käytän vaate-, kosmetiikka-, sisustus- ym. hankintoihin.
Asuntolainaa ei enää ole kuin muutamia kymmeniä tuhansia, säästöjä ja osakkeita on suunnilleen saman verran kuin lainaa.
Rakastan kauniita vaatteita, kosmetiikkaa, hyvää ruokaa yms., ja niihin aika surutta tuhlaan. Järkevämpää olisi toki säästää, mutta haluan nauttia elämästä. Huonoa omaatuntoa poden kyllä turhan kuluttamisen ekologisista vaikutuksista :( Siinä mielessä pidän ap:n elämäntapaa omaani fiksumpana.
Pienyrittäjä, bruttotulot noin 50000 vuodessa.
En shoppaile ihan järjettömästi, mutta omasta mielestäni kuitenkin liikaa. On ihana voida ostaa parinsadan mekko ja parfyymia Pariisista, kun on kituuttanut ja stressannut monta vuotta.
Nyt minulla on kohde, johon säästän. Hepenet saa riittää vähäksi aikaa.
Minulla bruttotulot 3700 ja palkasta jää säästöön joka kuukausi 1000-1300e, koska en oikeasti tarvitse mitään enempää. Niin monta kertaa on ollut "pakko" saada jotakin kallista ja sitten kun on sen saanut, niin ei siitä kauaa ole iloa ollut kun on jo seuraava "pakko-ostos" mielessä. Nyt kun tiedostan tämän typerän toimitamallin ja mitä siitä seuraa, niin en ole enää shoppailut mitään muuta kuin välttämättömyyksiä. Laitan kaiken yliimääräisen rahastoihin.
Arvokysymys ennemminkin. Palkkani on nettona 2500e/kk ja siitä jää 1200e ns. yli elämiseen vaadittavien kulujen jälkeen. Mieluummin sijoitan sen rahastoihin/laitan säästöön kuin shoppailen. Kuukausittain käyttörahaa noin 500e ja käytän sen yleensä palveluihin ja hyvinvointiin, hierontaan, osteopaattiin, ulkona syömiseen, teatteriin tms. En koe tarvitsevani hienoja sisustusesineitä tai kalliita vaatteita. Kaikki tarpeellinen löytyy jo.
Ap ei tajua että iso osa "shoppailijoista" melskaa pikavippien varassa.Ei ole kyse varakkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun tulot on 2200 brutto. Lisäksi Asumistuki. Shoppailen luottokorteilla ja pikavipeillä. Pari kertaa vanhemmat on joutunut maksaa mun velat ettei tuu maksuhäiriöö. Poikaystävä auttaa kanssa, koska on hyvä palkka. Oon optimisti, kyllä asiat aina selviää, kun oot posittivinen ja jaksat hymyillä:)))))))
Provo vai vähä-älyinen?
Nettotulot kuukaudessa verojen jälkeen n 3400e, lainamenot 600/kk, joten aika paljon jää ”yli”. Miehellä on selvästi isompi palkka ja suurin osa asunismenoista menee hänen palkastaan, joten mulle aidosti jää aika paljon rahaa yli. En silti raaski ostaa mitään kallista kuin tosi pitkän harkinnan jälkeen, mutta tykkään kyllä kierrellä kirppareilla ja sieltä bongailla löytöjä, lisäksi ruokakauppaan menee paljon rahaa koska ostan lähinnä sitä mitä mieli kulloinkin tekee, samoin hyvää viiniä (esim 35e per pullo) silloin tällöin, kampaajalla ja kosmetologilla käytän rahaa myös parin kuukauden välein. Lisäksi lastenhoitopalvelut ja kotisiivous on kuluja joihin ”tuhlaan” ihan hyvällä omallatunnolla, koska ne tukee omaa jaksamista arjessa. Sen sijaan vaikka jotain merkkilaukkuja tms en raaskisi ostaa, ajattelisin väkisin että mitä muuta sillä rahalla saa.
Mun tulot on 2200 brutto. Lisäksi Asumistuki. Shoppailen luottokorteilla ja pikavipeillä. Pari kertaa vanhemmat on joutunut maksaa mun velat ettei tuu maksuhäiriöö. Poikaystävä auttaa kanssa, koska on hyvä palkka. Oon optimisti, kyllä asiat aina selviää, kun oot posittivinen ja jaksat hymyillä:)))))))