Sisareni saa 3600e
Eläkettä. Hän on toiminut asiantuntijatehtävissä ja on tohtori ja dosentti ja palkka oli 5200e. Hänellä on kaksi päiväkodissa hoidettua lasta.
Minulla on myös kaksi KOTONA ÄIDIN HOITAMAA POIKAA. Olen ollut kotona koko ajan ja olin pullantuoksuinen äiti aina siihen asti kun kolmekymppisiä muuttivat pois kotoa. Eläkkeeni on 769e.
Millä perusteella eläke määräytyy. Kumpi on tärkeämpää kotiäitiys ja ursohjuus.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Jos syntyvyys halutaan nostaa tulisi arvostaa AP n kaltaisia kotiäitejä joilla on mahdollisuus synnyttää ja saada isoja perheitä. Pitäisi perustaa synnyttäjäura jossa joka lapsi antaa vaikka 800e kk palkkaa. Näin neljästä saisi 3200e kk eli saman kuin hoitajat.
Onko mitään ajatusta että mistä ne rahat tähän tulisi?
"Olen ollut kotona koko ajan ja olin pullantuoksuinen äiti aina siihen asti kun kolmekymppisiä muuttivat pois kotoa."
Lapsesi eivät ole kyllä tarvinneet sinua kotona sen jälkeen kun menivät yläasteelle. Siinä vaiheessa olisit voinut mennä töihin. Kotiin jääminen siihen asti että lapset ovat kolmekymppisiä on täysin älytön päätös.
Vierailija kirjoitti:
Jos syntyvyys halutaan nostaa tulisi arvostaa AP n kaltaisia kotiäitejä joilla on mahdollisuus synnyttää ja saada isoja perheitä. Pitäisi perustaa synnyttäjäura jossa joka lapsi antaa vaikka 800e kk palkkaa. Näin neljästä saisi 3200e kk eli saman kuin hoitajat.
Ap hoiti KAKSI lasta 30-vuotiaiksi.
Tuonkaltaisia ei todellakaan tarvita yhtään lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke on noin 60prosenttia palkasta.
Nykyään työeläke on noin puolet palkasta. Vai onko se muuttunut? Joskus parikymmentä vuotta sitten oli mahdollista saada 60-64% palkasta mutta ei kuulema nykyään.
Se lienee nykyään noin 40% palkasta ja laskee koko ajan.
Aaper kirjoitti:
Lekotellut kotona kotiäiti vai. Kyllä se kotiäiti palvelee miestään ja kotiaan 24/7. Raamatullisesti nainen palvelee miestään. Uraäiti jättää tuon kaiken muille.
Sisareni sai lisäksi matkustaa ympäri maailmaa tuömatkoillaan ilmaiseksi. En ole itse päässyt Tallinnaa kauemmaksi. En ole yhtään kateellinen mutta ärsyttää nuo uraäidit ihan kauheesti. Heillä on rahaa ja työmatkoja.
Miksei kotiäiti voi saada työeläkettä.
Työeläkkeen maksaa TYÖNANTAJA, sinulla ei sellaista tainnut olla.
Porvoostahan tämä on. Mutta ajatelkaa, jos oikeasti olis tyyppi, joka olettaa saavansa mitään tekemättä saman eläkkeen kuin koko ikänsä työtä tehnyt sisko 😄 Sitä pettymyksen määrää ekana eläkepäivänä, kun se katsoo tililleen ja olettaa siellä olevan yli kolme tonnia...ja löytää vain 700 😂
Ei noin tyhmää ihmistä voi oikeasti ollakaan, taitaa olla ammattivalittaja asialla!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo summa on oikeaa luokkaa. Oma palkkani oli 5300ja eläkkeeni 3730.Riippunee työstä. Tulevat eläkkeet alempia.
Mielenkiintoista. Oma palkkani on viimeiset vuodet ollut tuota luokkaa, aikaisemminkin selkeästi yli keskitason ja silti 39 vuoden työrupeama on tuomassa vain 2900 e/kk eläkkeen.
Ikinä en ole ymmärtänyt ihmisiä, jotka ovat katkeria OMIEN VALINTOJENSA takia. Tai jos et tiennyt valintaa tehdessäsi, että kotiäitiys ei kerrytä TYÖeläkettä, ei voi kuin todeta, että noilla älynlahjoilla tuskin olisit mitään työtä ikinä saanutkaan...
Se uran tekeminen. En arvosta pitkäaikaista ja kokopäiväistä kotiäitiyttä tippaakaan. Haitallista paitsi äidille niin etenkin lapsille ja parisuhteelle. Jonkinlainen keventäminen ja osa-aikaisuus vuorotellen molempien vanhempien toimesta pikkulapsivaiheessa ihan ok, samoin esim. osa-aikainen yrittäjyys ja työuran keventäminen loppua kohti mutta parhaassa työiässä olevan täysiaikainen kotona oleminen lapsia hoitamassa on ihan elämän heittämistä hukkaan. Kyllä ne lapset leikki-iässä tarvitsevat muutakin kontaktia kuin vanhempansa.
Ja vielä ihmetellään että MIKSI SUOMESSA syntyy niin VÄHÄN lapsia.Hei nyt päättäjät HALOO??????????
Ole nyt tyytyväinen siihen mitä valitsit, ihanan kotiäitiyden. Mitä sitä alkaa nyt katkeraksi. Jos olisit halunnut rahaa, olisit jättänyt lapset hoitoon ja mennyt tienaamaan. Kaikkea ei voi saada ja tämä varmasti oli tiedossasi kun valintojasi teit.
Nettona ehkä jotain 2500 asuinpaikasta riippuen ja omalta osalta taisit unohtaa asumistuet ja takuueläkkeet kätevästi, joista ei paljon veroja maksella.
Siinä olisi ollut miettimistä kun väsäsit pullataikinaa 28-vuotiaalle pikkupojallesi.