Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Artynyt suolisto aiheuttaa pelkotiloja ja paniikkia, mikä avuksi

stressaantunut orjatyöläinen
07.10.2019 |

Mikä minua vaivaa? Minulla on ollut jonkin verran vatsavaivoja koko aikuisiän, mutta olen pärjännyt niiden kanssa töissä. Aamuisin, jos maha oli ”kaurapuurolla”, sain suoliston tyhjäksi ennen kuin kävelin lyhyen työmatkan isoon firmaan, jossa oli paljon vessoja ja hommat sellaisia, että mahdolliset palaverit kestivät vain pari tuntia. Isossa firmassa olisi ollut oma työterveyshuoltokin, jos olisi vatsa äitynyt tosi pahaksi. Kuitenkin yleensä sinnittelin ilmaröyhtäilyt ja pahan olon ilman, että kukaan huomasi. Aina toisinaan iski jonkinlainen kunnon tulehduskohtaus, joka alkoi väreilevällä kivulla. Ikäänkuin kaikki alapään limakalvot olisivat tulehtuneet. Olo oli silloin niin arka, että vessassa oli syytä käydä useammin, kun virtsarakkokin oli arka. Illan mittaan, kun ilmaa alkoi tulla suoliston kauttakin, olo tasaantui.

Nyt olen ollut pitkään työttömänä. Yli 55-vuotiaana en ole juuri päässyt haastatteluihin. Sain sitten lukemattomien hakujen jälkeen ”orjatöitä” puoli vuotta kestävästä oman alani työharjoittelusta. Stressiä on riittänyt henkilökohtaisessa elämässä. Aluksi pidin harjoittelustani kovasti ja olen ahkera. Nyt kuitenkin epäilen, ettei kaikille ilmaisharjoittelijoille tulla tarjoamaan palkkatukipaikkaa, koska välillä pitää keksimällä keksiä työtä. Stressaan siis jo työstänikin, enkä missään nimessä haluaisi näyttää siellä sairaalta. Firma on tosi pieni, tilat ovat ahtaat ja omaa työterveyshuoltoa ei ole. Edes paikkaa, jossa voisi muiden kuulematta soittaa lääkäriin ei ole.

Viime aikoina vatsani on ollut koko ajan kipeä. Kausittain tulee jatkuvaa ilmaröyhtäilyä. Suolistoa särkee ja välillä pukkaa ripulia. Kuljen töihin vajaan tunnin julkisilla ja hermoilen aamuisin, miten vatsa kestää matkan. Töissä olen alkanut saada ahdistus/pelkokohtauksia palavereissa. Pelko alkoi eräässä palaverissa toisen firman tiloissa, jonne piti porukalla matkustaa tunti. Palaverissa iski pakokauhu ja suolistoa pakotti. Siinnittelin, kunnes palaveri loppui. Vessassa maha oli löysällä ja tavaraa tuli paljon. Sitten sain pakokauhun seuraavasta palaverista ja jouduin käymään kaksi kertaa vessassa ennen palaveria. Silti sydän hakkasi koko palaverin ajan pelosta. Lopulta kävin päivystyksessä ja sain lievää rauhoittavaa lääkettä, jonka avulla matkustin yhteen palaveriin toiseen firmaan. Nyt yritän sinnitellä ilman lääkettä. Elokuvissakin iski ihan hillitön pakokauhu heti, kun pääsin saliin. (Ennen olen pitänyt elokuvissa käynnistä). Suolisto ei temppuillut, mutta pakokauhu moninkertaisti virtsanerityksen ja istuin kupla otsassa koko esityksen nauttimatta siitä ollenkaan.
Yhtenä päivänä oli töissä taas jatkuva tulehduskipu suolistossa. Myöhemmin illalla iski melkein musta ripuli, joka haisi vahvasti liuottimelta. Silloin iski epätoivo, kuinka pystyn matkustamaan julkisilla seuraavana päivänä töihin.

Mitä voisin tehdä? Pitäisikö harjoittelupaikassa rehellisesti kertoa, että en aina pysty lähteään asiakaspalavereihin. Uskaltaisinko varata lääkärikäyntejä työajalle? Olen asiasta aivan stressaantunut, kun elämä on sinnittelyä. Onko muilla ollut samanlaisia vaivoja ja onko niihin löytynyt selitys? Miten IBS, ärtynyt paksusuoli tai keliakia vaivaavat? Onko minulla paniikkihäiriö?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin.

Vierailija
2/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sulla ole diagnoosia, miettisin onko syyt ja seurakset sekaisin... että vatsavaivat ovatkin psykosomaattisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkokultako siellä kirjoittelee? Ellei, voin lohduttaa että et ole yksin, ainakin mun miehellä sama vaiva. Siihen päälle kasaantui vielä kaikkea muutakin, ja kun työnantaja haistoi missä mennään, mies pistettiin seuraavassa yt:ssä pihalle. On nyt kotona, ja jo hivenen toipumaan päin. terapiassa kulki useamman vuoden, ja muutamaa mielialalääkettäkin kokeiltiin, mutta niistä oli lähinnä haittaa.

Nyt on onneksi vielä irtisanomisajalla ilman työvelvoitetta, on siis hyvin aikaa toipua ja etsiä vähemmän stressaava työ/opinnot.

Tärkein tuntuu olevan sen stressin välttäminen. Ravintoterapeutilta satiin myös suhteellisen kattavat ohjeet FODMAP-ruokavalioon.

Vierailija
4/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolisto muistaa jännityksen. Yhdistät mielessä palaverin huonoon kokemukseen.

En yhtään ihmettele, että sua pelottaa ja jännittää, kun suolisto on noi arvaamaton. Sun pitäis yhtään sinnitellä enää kertaakaan!! Mene hitto vie lääkäriin!! Kyllä kai sinne saa mennä työajalla.

Vois olla jotain ärtyneen suolen juttua tai mitä ikinä.

Mulla on keliakia, eikä se ole ihan tuollaista. Yksilöllisiähän nää on, joten ei voi sanoa varmaksi. Maha menee vaan sekasin, ja on... löysää. Ja istun vessassa monta tuntia.

Kannattaa myös tarkistaa rautavarastot verikokein. Mulla lisääntyi juurikin tuommoinen pelokkuus, kun rauta-varastot oli vajaat. Raudanpuutehan voi aiheuttaa masennusta ja mielialaoireita. Paniikkikohtauksetkaan eivät ole epätavallisia. Minullekin tuli, vaikka ei ole eläissäni ollut. Kaikki alkanut kirjautua, kun sain aloittaa lisäraudan.

Tsemppiä!! Ja älä ajattele nyt yhtään sitä työnantajaa, vaan itseäsi!!

Vierailija
5/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele hengittämään. Netistä löytyy ohjeita. Anna paniikkikohtauksen tulla ja mennä. Lopeta tupakka ja alkoholi.

Vierailija
6/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko oireet helikobakteeriin? Se taitaa olla suomalaisilla aika yleinen. 

Vierailija
7/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele hengittämään. Netistä löytyy ohjeita. Anna paniikkikohtauksen tulla ja mennä. Lopeta tupakka ja alkoholi.

En polta, enkä käytä alkoholia. Bussissa yritän taltuttaa pelon selaamalla kännykkää ja ajattelemalla muuta kuin matkaa. AP

Vierailija
8/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon pitää saada apua.

Vierailija
9/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukkokultako siellä kirjoittelee? Ellei, voin lohduttaa että et ole yksin, ainakin mun miehellä sama vaiva. Siihen päälle kasaantui vielä kaikkea muutakin, ja kun työnantaja haistoi missä mennään, mies pistettiin seuraavassa yt:ssä pihalle. On nyt kotona, ja jo hivenen toipumaan päin. terapiassa kulki useamman vuoden, ja muutamaa mielialalääkettäkin kokeiltiin, mutta niistä oli lähinnä haittaa.

Nyt on onneksi vielä irtisanomisajalla ilman työvelvoitetta, on siis hyvin aikaa toipua ja etsiä vähemmän stressaava työ/opinnot.

Tärkein tuntuu olevan sen stressin välttäminen. Ravintoterapeutilta satiin myös suhteellisen kattavat ohjeet FODMAP-ruokavalioon.

Minäkin pelkään hirveästi, että työnantaja huomaa hermoiluni eikä myöskään tykkää siitä, jos yritän vältellä palavereja vaativia hommia. Ehkä eivät tarjoa minulle palkkatukipaikkaa harjoittelujakson jälkeen. AP

Vierailija
10/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyneen suolen oireyhtymä. Reagoi stressiin, ja stressiä vähentämällä saa oireet jo vähän lievemmiksi :) Googlaa IBS, sieltä löydät lisää vinkkejä.

Vierailija
11/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että oli musta ripuli. Jos tulee mustaa ulostetta, pitää ehdottomasti mennä heti lääkäriin. Älä leiki terveydelläsi. Työnantajalle ei tarvitse kertoa lääkärikäynnin syytä, vaikka tietysti pitääkin pyytää lupa käyntiin ja itse sitten kustantaakin, jos firmassa on vain minimityöterveys.

Vierailija
12/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En polta, enkä käytä alkoholia. Bussissa yritän taltuttaa pelon selaamalla kännykkää ja ajattelemalla muuta kuin matkaa. AP

Sulla taitaa olla sama viheliäinen kierre kun mun miehellä. Maha möyryää, totta kai sitä ajattelee ja siitä huolestuu, huolestuminen nostaa stressitasoja ja mahassa kiertää kahta kauheammin.

Tuo kännykän selailu voi auttaa vähän, mutta tärkein olisi, että saisit jollain tavalla muutettua suhtautumisen sun kroppaasi kokonaan. Sun pitäisi löytää asia/asioita joita et edes koe "harhautuksena", vaan kiinnostut niistä aidosti, ja ikäänkuin unohdat IBS.n. Se on sulla edelleen vaivana, mutta lähtee todennäköisesti hieman helpottamaan kun stressitaso laskee. Ruokavalion kun vielä tuunaat sellaiseksi minkä sun suolistosi sietää, oot jo paremmin tiellä helpotukseen.

Yleisesti ottaen ainoa mikä auttaa, on että lopettaa pingottamisen. Pirun hankala toteuttaa, mutta muista että pienetkin jutut auttaa. Ja yritä ottaa asiat huumorilla.

Vierailija
13/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännölliset ruoka-ajat ja Vi-Siblin kehiin. Jos ei auta, niin sit lääkäriin.

Vierailija
14/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae nyt aluksi apteekista niitä Imodiumeja nassuun aina kun on tärkeä päivä. Otat 2kpl huiviin ennen palaveria  ja se siitä.

Vierailija
15/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on selvästi paniikkihäiriö, jonka pitkään jatkunut stressi ja mahavaivat ovat laukaisseet. Kannattaa käydä tutkimuksissa, josko noille suolistovaivoille löytyisi jokin syy. Itselläni on paniikkihäiriö ja oireilen vatsallani tuollaisissa tilanteissa, joissa ei ole ns. sosiaalisesti hyväksyttyä poistua (elokuvateatterit, luokkahuoneet/kokoukset yms.). Lääkitys, terapia ja mindfulness auttavat. Suosittelen myös puhumaan ihan avoimesti noista oireista, sillä usein ihmiset ymmärtävät ja suhtautuvat empaattisesti.

Kahvia ja alkoholia kannattaa välttää. Sen sijaan huonoin asia on vältellä paniikkia tuottavia paikkoja ja tilanteita. Tällöin elämänpiiri kapenee, mikä aiheuttaa entistä suurempaa ahdistusta. Paniikkihäiriön hoidossa tärkeintä on totutella pikkuhiljaa paikkoihin, jotka ahdistusta aiheuttavat. Mitä enemmän välttelee, sen enemmän ahdistaa. Näin akuutissa vaiheessa ei kuitenkaan kannata niin sanotusti hypätä heti syvään päähän eli mennä suuren ja täyden leffateatterin keskimmäisille istumapaikoille katsomaan neljän tunnin leffaa.

Ahdistus ja pelko tulevaisuudesta on varmasti tällä hetkellä suurta, mutta voin vakuuttaa, että pääset tuosta yli. Nyt pitää vain hankkia rohkeasti itselleen apua. Ensi hätään beetasalpaajat auttavat, sillä ne vähentävät hikoilua, vapinaa ja sydämentykytyksiä ja niitä voi ottaa tarpeen vaatiessa, eivätkä ne vaikuta aivotoimintaan tai vireystilaan. Moni käyttää niitä esimerkiksi ennen jännittävää esiintymistilannetta.

Kannattaa myös lukea muiden saman kokeneiden tarinoita, sillä suolistovaivat aiheuttavat usein myös paniikinomaisia oireita. Kun tulee tietoiseksi, että muillakin on samoja vaivoja, mutta he ovat selvinneet, jaksaa myös uskoa omaan selviytymiseensä.

Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja uskon, että selviät! 

Vierailija
16/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta uloste on sellanen juttu, että on hakeuduttava pikavauhtia lääkäriin.

Vierailija
17/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta uloste on sellanen juttu, että on hakeuduttava pikavauhtia lääkäriin.

Tämä. Stressiasiat erikseen, mutta musta ripuli kuulostaa siltä, että jotain muutakin on pahemman kerran vialla.

Vierailija
18/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä nyt ensiksi liha pois. Auttoi minulla.

Vierailija
19/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtynyt suoli eli IBS ei tuota mustaa ulostetta. Voi olla vakavampi tauti.

Vierailija
20/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat pois

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi