Esikoisen synnystysajankohdasta?
Hei, ikää 35, esikoinen tulossa 💙 Jokaisessa ultrassa vauva ollut 3 päivää isompi kuin laskettu aika, eivät ole kuitenkaan siirtäneet laskettua.
Syntyykö ensimmäinen yleensä ennen vai jälkeen lasketun?
Koska käynnistäminen viimeistään tapahtuu, kun laskettu aika on 28.12?
Onko totta, että jos kuukautiskierto on täsmällinen/ säännöllinen, syntyy vauva melkeinpä täsmällisesti laskettuna aikana? (Minulla on 25 säännöllinen kierto)
Kiitos vastauksista!
Kommentit (28)
Oma esikoinen oli ultrassa 2 päivää isompi, ja syntyi 38+5 samoilla viikoilla siis kuin itsekin aikoinaan synnyin. Kiertoni on erittäin epäsäännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt enää muista, miten esikoinen syntyi, mutta kyllä se oli lasketun ajan jälkeen. Mulla on aina ollut säännöllinen kuukautiskierto.
Äidin koko vaikuttaa muuten raskauden kestoon: hyvin pienikokoiset naiset synnyttävät usein reilusti etuajassa. Olen havainnyt tämän omasta tuttavapiiristäni, mutta asiasta on olemassa myös tieteellistä näyttöä.
Olen tuo, joka kertoi yliaikaisista raskauksistaan. Itse olen 157cm pitkä, kylläkin normaalipainoinen eli en sitten tiedä, että tarkoitatko pienikokoisella alipainoista, mutta itse ainakin olen lyhyt, mutta silti raskauteni olivat pitkät eli ei aina pidä paikkansa, tai sitten en ole riittävän pieni, jotta voitaisiin puhua pienikokoisesta. ;D
Kai käsität, että kyse oli tutkimuksesta, ei ehdottomasta totuudesta. Tutkitaan vaikka 100 pienikokoista naista ja verrokkiryhmänä on 100 normaali- tai isokokoista näistä. Pienikokoisista naisista 70 synnyttää etuajassa ja isokokoisista 20 synnyttää etuajassa, voidaan vetää johtopäätös, että todennäköisemmin pienikokoinen nainen synnyttää etuajassa, mutta se ei tarkoita että aina olisi näin
Kiitoksia vain tästä selvennöksestä, mutta käsitin kyllä.
Viestistäsi ei ihan käynyt ilmi, että käsitit :)
Luin jostain, että ylipainoisilla menee todennäköisemmin lasketun ajan yli?
Minulla on LA 16.10. ja tänään osallistuin pihatalkoisiin kitkemällä rikkaruohoja ja kantamalla vanhoja rojuja jätelavalle. Sen jälkeen imuroin ja lähdin kuoroharkkoihin. Tarkoitus on esiintyä kuorokonsertissa perjantaina 11.10.
Minulla on ollut ihan naurettavan helppo raskaus, ei mitään pahoinvointia tms, ja vieläkään ei ole raskas olo eikä mikään kiire saada vauvaa ulos. Jotenkin tuntuu, ettei vauvallakaan ole kiire. Appiukko on syntynyt 21.10. ja toivoo saavansa lapsenlapsen syntymäpäivänään, itse veikkaan jostain syystä 19.10.
T. 34-vuotias esikoisen odottaja, alkuraskaudessa lievän ja merkittävän ylipainon rajalla (nyt reilusti merkittävän puolella).
Vierailija kirjoitti:
Minulla on LA 16.10. ja tänään osallistuin pihatalkoisiin kitkemällä rikkaruohoja ja kantamalla vanhoja rojuja jätelavalle. Sen jälkeen imuroin ja lähdin kuoroharkkoihin. Tarkoitus on esiintyä kuorokonsertissa perjantaina 11.10.
Minulla on ollut ihan naurettavan helppo raskaus, ei mitään pahoinvointia tms, ja vieläkään ei ole raskas olo eikä mikään kiire saada vauvaa ulos. Jotenkin tuntuu, ettei vauvallakaan ole kiire. Appiukko on syntynyt 21.10. ja toivoo saavansa lapsenlapsen syntymäpäivänään, itse veikkaan jostain syystä 19.10.
T. 34-vuotias esikoisen odottaja, alkuraskaudessa lievän ja merkittävän ylipainon rajalla (nyt reilusti merkittävän puolella).
Ootko Nella?
Ensisynnyttäjillä menee useimmin raskaus yliaikaiseksi. Seuraavilla kerroilla vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko Nella?
En ole :)
Minulla käynnistettiin esikoisen synnytys 3 viikkoa lasketun ajan jälkeen. Synnytys kesti reilusti toista vuorokautta ja päättyi sektioon. Lapsi syntyi siis 22 vuorokautta yliaikaisena. Terve poika oli syntyessään melkein 4,5 kiloinen. Tämä tapahtui 90-luvun alkupuolella. Ehkä enää nykyään ei päästetä lapsia noin pitkälle yliaikaisiksi.
Kierto oli ihan sekaisin ja lapsi syntyi laskettuna päivänä!