Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoisen synnystysajankohdasta?

Vierailija
06.10.2019 |

Hei, ikää 35, esikoinen tulossa 💙 Jokaisessa ultrassa vauva ollut 3 päivää isompi kuin laskettu aika, eivät ole kuitenkaan siirtäneet laskettua.

Syntyykö ensimmäinen yleensä ennen vai jälkeen lasketun?

Koska käynnistäminen viimeistään tapahtuu, kun laskettu aika on 28.12?

Onko totta, että jos kuukautiskierto on täsmällinen/ säännöllinen, syntyy vauva melkeinpä täsmällisesti laskettuna aikana? (Minulla on 25 säännöllinen kierto)

Kiitos vastauksista!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä esikoinen menee yli lasketun ajan. Tuo ultran "kolme päivää isompi" kuin laskettu aika ei merkitse yhtään mitään, sikiöt kasvavat kaikki omaan tahtiinsa. Synnytys käynnistetään viimeistään 2 vkoa lasketusta päivästä, aiemminkin jos on tulossa iso lapsi tai äidin tai lapsen voinnissa jokin antaa vitteitä siitä, että synnytys olisi hyvä käynnistää.

Koska mikään ei ole varmaa, esikoisesi voi tulla myös etuajassa. Asiaa on ihan mahdotonta ennustaa. Siinä se elämän ihanuus ja kamaluus onkin, meidän ei tarvitse tietää kaikkea.

Kahden jo lähes aikuisen nuoren äiti ja sh

Vierailija
2/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt enää muista, miten esikoinen syntyi, mutta kyllä se oli lasketun ajan jälkeen. Mulla on aina ollut säännöllinen kuukautiskierto. 

Äidin koko vaikuttaa muuten raskauden kestoon: hyvin pienikokoiset naiset synnyttävät usein reilusti etuajassa. Olen havainnyt tämän omasta tuttavapiiristäni, mutta asiasta on olemassa myös tieteellistä näyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on säännöllinen kierto, mutta eka ja myös toka raskaus meni yli lasketun ajan. Molemmat syntyivät käynnistettynä +42 viikolla. Esikoisen käynnistysaika oli suunniteltu rv 42+1 ja toisen rv 42+0. Mun tokassa raskaudessa laskettu aika oli itseasiassa 28.12.2017 ja syntyi sitten 11.1.2018. Nyt odotan kolmatta ja henkisesti olen valmistautunut, että yliajalle menee, vaikka eihän sitä voi varmuudella tietää, mutta uskoisin, että todennäköisyys yliaikaisen raskauden toistumisen kohdallani olevan suuri.

Mutta siis, raskauden pituus on yksilöllistä. Eiköhän normaalisti synnytys ole melko lähellä laskettua aikaa, mutta kukaan ei voi varmuudella tietää sun kohdalla, miten tulee käymään. Joka tapauksessa ainakin ennen helmikuuta sun vauvasi on 100% varmuudella syntynyt.

Vierailija
4/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt enää muista, miten esikoinen syntyi, mutta kyllä se oli lasketun ajan jälkeen. Mulla on aina ollut säännöllinen kuukautiskierto. 

Äidin koko vaikuttaa muuten raskauden kestoon: hyvin pienikokoiset naiset synnyttävät usein reilusti etuajassa. Olen havainnyt tämän omasta tuttavapiiristäni, mutta asiasta on olemassa myös tieteellistä näyttöä.

Olen tuo, joka kertoi yliaikaisista raskauksistaan. Itse olen 157cm pitkä, kylläkin normaalipainoinen eli en sitten tiedä, että tarkoitatko pienikokoisella alipainoista, mutta itse ainakin olen lyhyt, mutta silti raskauteni olivat pitkät eli ei aina pidä paikkansa, tai sitten en ole riittävän pieni, jotta voitaisiin puhua pienikokoisesta. ;D

Vierailija
5/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo, joka kertoi yliaikaisista raskauksistaan. Itse olen 157cm pitkä, kylläkin normaalipainoinen eli en sitten tiedä, että tarkoitatko pienikokoisella alipainoista, mutta itse ainakin olen lyhyt, mutta silti raskauteni olivat pitkät eli ei aina pidä paikkansa, tai sitten en ole riittävän pieni, jotta voitaisiin puhua pienikokoisesta. ;D

Tosiaan, kirjoitin, että synnyttävät usein reilusti etuajassa (myös sen tutkimuksen mukaan, josta joskus ainakin Hesarissa uutisoitiin), en sanonut, että synnyttävät aina ja poikkeuksetta etuajassa.

Vierailija
6/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kierto on säännöllinen, kyllä vauva syntyy 1-2 päivää vain yli lasketun ajan. T. Kätilö

Vierailija
7/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoinen syntyi 38+4 eli teoreettisesti vähän "etuajassa".

Huomaat kyllä ennusmerkkejä, kunhan vain pysähdyt hetkeksi miettimään.

Mulla esim. halusin olla kotona, olin perjantaista sunnuntaihin vain kotosalla. Söin, lepäsin, otin päiväunia, vahtasin telkkaria. Ja söin. Ja söin vielä vähän lisää. Nukuin päiväunien lisäksi törkeän hyvät yöunet. Pakkasin sairaalakassinkin melkein valmiiksi.

Maanantaina kun heräsin kymmenen aikoihin niin aamukahvia keittäessä alkoi menemään vedet ja vauva syntyi iltapäivällä.

Vierailija
8/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi 40+3 spontaanisti, säännöllinen kierto oli.

Vierailija
9/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla syntyi molemmat lapset laskettuna päivänä eli oli harvinaista.

Vierailija
10/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen 40+5 ja toinen 40 +2. Säännöllinen 28 pv:n kierto. Esikoisen laskennallinen koko 3 pv isompi kuin laskettu aika. Syntymäpaino 3200 g, kun toisella 3900 g.  Istukan koot ja napanuoran paksuudet olivat suhteessa vauvojen syntymäpainoihin. Pienemmän istukka oli jotain 4??g ja isomman 6??g eli noin 200g eroavaisuus.

Vierailija
11/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennusmerkkini. Tunsin itseni voimakkaammaksi, kuin mitä edellisinä viikkoina olin ollut. Kävin pitkällä kävelyllä, aurinko paistoi ja nautin raskaana olostani. Ei supistellut. Seuraavana yönä meni lapsivedet, alkoi supistukset ja lähdin synnyttämään:) 40 +5

Vierailija
12/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 30 vuotias on 10 vuotta myöhässä!

Ei tule onnistumaan mikään!

Vierailija
13/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai käsität, että kyse oli tutkimuksesta, ei ehdottomasta totuudesta. Tutkitaan vaikka 100 pienikokoista naista ja verrokkiryhmänä on 100 normaali- tai isokokoista näistä. Pienikokoisista naisista 70 synnyttää etuajassa ja isokokoisista 20 synnyttää etuajassa, voidaan vetää johtopäätös, että todennäköisemmin pienikokoinen nainen synnyttää etuajassa, mutta se ei tarkoita että aina olisi näin

Vierailija
14/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoinen syntyi tasan ultranmukaisena laskettuna päivänä rv 40+0, kakkonen 41+0, silloin ultrassa oli la siirretty, vauvan koon takia, kolmas 41+3 viikolla

Vierailija
15/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kierto on säännöllinen, kyllä vauva syntyy 1-2 päivää vain yli lasketun ajan. T. Kätilö

What. Säännöllinen kierto ja 41+5 käynnistys. Sama kävi kahden lapsen kanssa vaikka täysin säännöllinen kierto.

Vierailija
16/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 30 vuotias on 10 vuotta myöhässä!

Ei tule onnistumaan mikään!

Myöhässä mistä?

Vierailija
17/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säännöllinen kierto, esikoisen synnytys käynnistyi 3 tuntia lasketun päivän mentyä mailleen, mutta kesti sitten yli 30 tuntia, joten syntyi 2pv lasketun jälkeen. Pieni oli, kolmekiloinen.

Vierailija
18/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskaudessa raskauden keston voi tosiaan sikiön koon perusteella laskea päivän tarkkuudella mutta kuukautisten perusteella arvioitua laskettua aikaa ei siirretä ellei heitto ole yli 5 päivää.

Raskaus voi hyvin mennä yliajalle. Itselläni käynnistettiin synnytys rv 42+1.

Vierailija
19/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi 1.5 vkoa etuajassa. Koko raskausaika oli todella helppo. Kierto ollut koko ajan säännöllinen.

Vierailija
20/28 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai käsität, että kyse oli tutkimuksesta, ei ehdottomasta totuudesta. Tutkitaan vaikka 100 pienikokoista naista ja verrokkiryhmänä on 100 normaali- tai isokokoista näistä. Pienikokoisista naisista 70 synnyttää etuajassa ja isokokoisista 20 synnyttää etuajassa, voidaan vetää johtopäätös, että todennäköisemmin pienikokoinen nainen synnyttää etuajassa, mutta se ei tarkoita että aina olisi näin

Kiitoksia vain tästä selvennöksestä, mutta käsitin kyllä.