Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

" Laajamittaista lastenriistoa Suomessa..." (liittyy harrastuksiin)

Vierailija
01.06.2006 |

Mahtavatko normaalit ihmiset, joiden lapset ei harrasta mitään kilpaurheilua, arvatakkaan, mimmoisia tuntimääriä jo hyvin pienetkin lapset harjoittelee viikottain?

Esimerkiksi telinevoimistelussa eskari-ikäisten kilparyhmällä on viikossa 4 harjoitukset, joiden kesto 3-4 tuntia per kerta!! Siis jopa 12 tai yli tuntia viikossa 6-vuotiaalla!!?

Luistelussa on usein sama juttu. Naapurin 5vee tyttö käy 3kertaa viikossa kaksi tuntia kerrallaan harjoituksissa, sitten on joku ei-jääharjoituskerta sitten vielä tämän päälle kerran viikossa.

Työkaverin tytär (ekaluokalla) käy rytmisessä voimistelussa 5kertaa viikossa 3 tuntia kerrallaan....

Onko tämä teistä ihan OK? Mä oon ollut ihan tyrmistynyt, kun olen tänä keväänä " saanut selville" näitä pienten lasten harjoitusmääriä... Kuullostaa ihan DDR-meiningiltä. Ja kun ottaa vielä huomioon, että Suomi ei taida ihan ykkösmaita olla ko. lajeissa.

(mainittakoon, että tuo otsikon lainaus on anoppini suusta, kun kerroin hänelle näistä jutuisa..)

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta voin sanoa, että " paljon se ottaa mutta paljon myös antaa" :)

Vierailija
22/25 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultuintopii:

Kokemuksesta voin sanoa, että " paljon se ottaa mutta paljon myös antaa" :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tasan varmasti löydy mitään muuta lajia kuin telinevoimistelu, jossa tuollaisia harjoitusmääriä lapsilla on. Joten kyllä se nyt vaan ääriesimerkki on!

Yleisesti ottaen noita lasten harrastuksia arvostelevat sellaiset, jotka a) eivät itse ole ikinä mitään joukkuelajia harrastaneet tai b) jotka ovat saaneet jostain syystä huonoja kokemuksia jostain lajista (on esim. kiusattu joukkueessa).

Sopivassa määrin harrastettuna joukkuelajit ovat aivan mahtavia lapsille. Harrastuksen parissa oppii suunnattomasti lapsesta alkaen ja usein sitten vahva harrastus pitää teini-iässäkin helpommin nuoren poissa tyhmyyksistä Kun on hyvä itsetunto ja harrastuksesta samanlaisia kavereita, niin ei ole tarvetta tehdä niin paljon niitä typeryyksiä, joita niin monet teinit tekevät.

Nimim. Kokemus puhuu!

Vierailija
24/25 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän montakin luistelua/jääkiekkoa/voimistelua harrastavaa lasta jolla on joka päivä harjoitukset. Koskaan eivät pääse synttäreille tai illalla kaverille kylään... Eräskin tyttäreni kaveri pakotetaan joka ilta harjoituksiin, monet kerrat on meiltä soittanut tytön äidille että onko pakko taas lähteä kun olisi kivat leikit kesken. Mutta aina on pakko. Tämä tyttö sanoo usein minulle että soita sinä minun äidille ja kysy onko minun pakko taas lähteä harkkoihin ! Oma lapseni haluaa kerran viikossa käydä soittotunnilla, ei muualla. Ja toinen lapsi ei halua harrastaa mitään

Vierailija
25/25 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajeina minulla on ollut alle kouluikäisestä mm. telinevoimistelu, koris, pesäpallo, laskettelu, ringette ja yleisurheilu. Vietin siis kaikki illat kesät/talvet harjoituksissa ja parhaimmillaan oli kahdet illassa. Silti en koe jääneeni mistään paitsi. Parhaat kaverisuhteeni muodostuivat juuri urheilun ympärille ja silti pärjäsin koulussa loistavasti.

Veljeni tytär on nyt 11-vuotias ja on harrastanut jo noin 4-5 -vuotiaasta tanssia, sekä balettia, että modernia tanssia ja nyt vielä ratsastusta. Tanssitreenit on 3 iltana viikossa ja ratsastus 2 iltana. Hän itse olisi vielä ottamassa lisää harrastuksia. Koulu menee loistavasti ja hän onkin aika täydellisyyteen pyrkivä nuori ihminen.

Itse vien tulevaisuudessa lapsiani harrastuksiin vaikka joka ilta jos saan sillä tavalla pidettyä heidät poissa ostareilta ja ongelmista. Harrastaminen on aina parempi kuin vain hengailu. Ja jos ei harrastuksia aloita nuorena, ei niitä tule aloitettua teininäkään ja sitten ne ongelmat alkavat.