Uskotko ihmistä, joka sanoo joutuneensa opettajan silmätikuksi ilman syytä?
Koska lähes poikkeuksetta kyse on käytöshäiriöisestä ihmisestä, joka on itse pilannut elämänsä, mutta hänen on helppo syyttää muita ongelmistaan.
Kommentit (54)
Uskon, mutta pidän jokseenkin ärsyttävänä jos aikuinen ihminen vain valittaa jostain lapsuuden epävääryksistä. Jos asia vaivaa kovasti niin silloin kannattaa hakeutua terapiaan käsittelemään noita asioita.
Olin ensimmäiselle luokalle ehkä hieman kehittymätön, mutta en tiedä katsottiinko sellaista 90-luvulla.
Olin hiljainen ujo tyttö ja opettaja oli kamalan tiukka vanha täti. Muistaakseni en osannut kunnolla edes kelloa. Koulussa olin kyllä aina ajoissa. Myös luokalla ollut poika kiusasi minua ja piilotti pipoa ym.
Itse en tiennyt minkälaista sen olisi pitänyt olla, mutta äitini mielestä opettaja otti minut silmätikuksi. Ehkä koska en oikein vielä osannut. Mutta tästä jäi todella huono maku ja kolmannella jouduin vaihtamaan koulua.
Ymmärrän palstalaisten tason nyt paremmin: valtaosa syyttään opettajan silmätikkuna.😂
Vankilatkin ovat täynnä oikeusmurhan uhreja, syyttömänä istumassa.
En usko!
Varauksella kyllä, vaikka kyse voi olla (ja useimmiten onkin) ihan muusta kemioiden yhteensopimattomuudesta, joka tulkitaan väärin puolin tai toisin.
Sitten jos puhutaan monikossa "opettajat ovat ottaneet minut/lapseni silmätikuksi", en todellakaan usko.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän palstalaisten tason nyt paremmin: valtaosa syyttään opettajan silmätikkuna.😂
Vankilatkin ovat täynnä oikeusmurhan uhreja, syyttömänä istumassa.En usko!
Palstan kiusaajatrolli siellä.
No, vanha aloitus.
Mutta tunnen toki, enkä voi väittää, että olisi joutunut omasta syystään.
Kyllä opekin voi ottaa jonkun silmätikukseen ilman mitään oikeaa syytä. Eikä open pidä koskaan ottaa ketään silmätikuksi, opettajan on kohdeltava oppilaitaan tasaveroisina yksilöinä.
Ketään ei saa painostaa, nöyryyttää, kiusata, ei opettajakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei joutu silmätikuksi "ilman syytä". Sen sijaan hyvistä teoista voi joutua silmätikuksi, jos opettaja on vähän nars sistinen luonteeltaan. Ei oo elämäni aikana sattunut eteen montaa opettajaa, jonka silmätikuksi uskoisin voivani joutua, mut muutama on ollut jonka tunneilla oli hyvä vaan hymyillä hiljaa vaikka opettaja tekisi mitä.
Ja jotkut opettajat toistavat samaa kaavaa vuosikymmenestä toiseen. Tiedän pari kolmekin tapausta niiltä ajoilta, kun saman paikkakunnan opettajat toimivat virassaan vuosikymmeniä.
Täällä yks! 🙋
Aikuiskoulutuksessa olin ainut suomalainen. Opettajat kohtelivat minua epäreilusti, että PITÄISHÄN SINUN jo tietää nämä asiat.
Muut siis saivat vähän anteeksi, etteivät niin tienneet kaikkea, mut miks mun pitäs tietää kaikki?
No eniveis, tein valituksen näytöstäni. Eivät kehdanneet myöntää faktoja, joten valmistuin minäkin sitten virheellisin tiedoin ( ja taidoin).
Ei haittaa, sain paperit kouraan ja ilmeisesti moni muukin " vähän anteeksi annettuna", kun katselee valmistuneiden kollegoiden työntekoa, et onko toiki käyny ammattikoulun? 🤣
Kun menimme kansakoulusta kansalaiskouluun eräs opettaja sanoi siellä että meidän koulusta tulee aina huonoimmat oppilaat. Voihan se olla tottakin mutta ei sitä olisi tarvinnut meille sanoa. Että kyllä siinä eräänlaisena silmätikkuna oli kaikki entisen koulun oppilaat.
Kyllä. Tai no minkä nyt syyksi sanoo. Itse olin ala-asteella hieman ylipainoinen ja opettaja sorsi minua, ja piti lellikkeinään paria kaunista tyttöä. Sitten yläasteella laihduin ja yhtäkkiä ala-asteen opettaja pitikin minua yksinä suosikeistaan, kun sovin kai hänen maailmankuvaansa. Opettaja on hyvin kaksinaamainen ja ilmeisesti traumatisoitunut.
Minä jouduin luokanvalvojamme piinaamaksi. Hän oli nuori opettaja ja yritti kai ylläpitää arvovaltaansa tai kuria nostamalla joitain "varoittaviksi esimerkeiksi". Minä olin luokan hiljaisimpia, vaikka hoidin hommani ja pärjäsin kokeissa. Minun vanhempani eivät vain halunneet puuttua asiaan, joten opettaja jatkoi minun ja joidenkin muiden piinaamista. Loput pelkäsivät kuollakseen.
Yksi änkytti koko kouluajan niin ettei selvää saanut. Lukiossa opettajat vaihtuivat ja änkytys loppui. Kaksi meidän luokalta päätyi suoraan lataamoon ja sairaseläkkeelle.
Vuosia myöhemmin tapasin yläkoululaisen, jolla oli sama opettaja. Sama meno kuulemma jatkui. Hän oli hyvin hämmästynyt, kun osasin käyttää juuri samoja ilmaisuja kuin opettajakin. Olinhan minä niitä kuunnellut vuosia.
Minä istuin aina jälki-istunnossa, milloin mistäkin syystä. Muut oppilaat oppivat nopeasti, että minkä tahansa voi laittaa minun syykseni. Minun ei tarvinnut olla edes paikalla. Joka kevät minulla oli rästissä kymmeniä tunteja jälki-istuntoa, mutta ne eivät siirtyneet syksyyn. Syksyllä aloitettiin nollasta.
Jos valmistuu opettajaksi, niin alalta ei joudu pois. Toisaalta opettaja ei oikein kelpaa mihinkään muuhunkaan. Pitäisi olla jokin Terhikin tapainen systeemi, jolla terveydenhuollosta saadaan karsittua alalle sopimattomat. Nykyisin potkutkaan eivät auta, koska aina voi hakea uutta virkaa tai ainakin tehdä sijaisuuksia. Opettajista on pula.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yks! 🙋
Aikuiskoulutuksessa olin ainut suomalainen. Opettajat kohtelivat minua epäreilusti, että PITÄISHÄN SINUN jo tietää nämä asiat.
Muut siis saivat vähän anteeksi, etteivät niin tienneet kaikkea, mut miks mun pitäs tietää kaikki?
No eniveis, tein valituksen näytöstäni. Eivät kehdanneet myöntää faktoja, joten valmistuin minäkin sitten virheellisin tiedoin ( ja taidoin).
Ei haittaa, sain paperit kouraan ja ilmeisesti moni muukin " vähän anteeksi annettuna", kun katselee valmistuneiden kollegoiden työntekoa, et onko toiki käyny ammattikoulun? 🤣
Juu. Mulla myös aikuiskoulutus, omaehtoinen koulutus, jonne haettiin ja jonne opiskelijat valitsi kouluttaja. Mut valittiin. Mut kun varsinainen vastuuopettaja oli poissa, hänen sijaisenaan ollut - sanon suoraan, epämääräinen hanslankari, joka haki vaan palkkaa siitä työstään, eikä ollut mitenkään erityisen hyvä opettaja, sutaisten veti hommat - otti sitten tavoitteekseen ajaa minut pois kurssilta.
No, eipä tuo haittaa. Sillä sillä kurssilla ei todellakaan kukaan välttämättä oppinut yhtään mitään... Tavoitteena oli saada oppilaiden päähän lukuvuoden aikana sellaisia asioita, joista suurimmalla osalla ei ollut alasta mitään aiempaa kokemusta tai opintoja, ja jotka normaalissa ammattikoulutuksessa käydään kolmen vuoden aikana läpi... Ja niitä oppiaineita oli useita... Monessa - sinä aikana jonka ehdin kurssilla olla - opetus oli ihan huuhaata...
Ja juu. Sairauslomalla olevaa ei kuitenkaan voi heittää pellolle. Sillä kurssilla oli nimittäin myös yks, joka jäi sairauslomalle melko pian kurssin alettua, eikä tainnut siitä lukuvuoden pituisesta kurssista olla läsnä tunneilla edes kolmasosan vertaa... Mutta häntä ei voinut heittää ulos, koska hän oli sairauslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Silmätikuksi ei ehkä joudu täysin ilman syytä, mutta silmätikuksi voi joutua huonosta syystä. Sama mikä muita opettajia ei niin paljon häiritsisi, voi yhdelle opettajalle olla syy ottaa oppilas silmätikukseen.
Vaikka oppilaassa olisikin jotain vikaa, niin se miten opettaja häntä kohtelee, voi olla ylimitoitettua siihen vikaan nähden, jopa kiusaamista.
Jotkut opet ottaa aina jonkun oppilaan silmä tikukseen jotta muut tajuu sitten käyttäytyä nätimmin.
Matematiikan ja käsityönopettajien mielestä oli mukavaa nöyryyttää minua. Olinhan minä ujo, oikeastaan lähes sulkeutunut tyttö, joka ei pärjännyt missään aineessa ja kotonakin tuli hakatuksi aika ajoin.
Oli hirveän hauskaa osoittaa, miten en tajunnut tai osannut jotain. Koko luokan edessä, monta kertaa.
Sitten kirsikkana kakun päälle luokanvalvoja, joka huusi naama punaisena että minusta ei koskaan tule mitään, ei edes työtöntä.
Tuntuu, että sisimissäni kuolin tuolloin. Siitä lähtien olen vain toiminut automaatilla, siis pysynyt hengissä ja poissa ongelmista, mutta ikuisesti huonommuuden leima otsassa. Ja sielussa.
Uskon. Tiedän. Ulkonäkö on tehnyt sen monelle. Ei käytös.
Tietysti uskon, yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta, sama negatiivisessakin mielessä. Opettaja voi olla vaikka kateellinen tai halveksiva, eikä pysty peittämään tunteitaan vaikka pitäisi.
Uskon. Opettajia on joka lähtöön, myös hyvin ilkeitä ja epämiellyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmätikuksi ei ehkä joudu täysin ilman syytä, mutta silmätikuksi voi joutua huonosta syystä. Sama mikä muita opettajia ei niin paljon häiritsisi, voi yhdelle opettajalle olla syy ottaa oppilas silmätikukseen.
Vaikka oppilaassa olisikin jotain vikaa, niin se miten opettaja häntä kohtelee, voi olla ylimitoitettua siihen vikaan nähden, jopa kiusaamista.
Jotkut opet ottaa aina jonkun oppilaan silmä tikukseen jotta muut tajuu sitten käyttäytyä nätimmin.
Voihan syy olla myös niin alhainen että kalastelee muiden oppilaiden suosiota kiusaamalla jotain jo valmiiksi kiusattua.
Vierailija kirjoitti:
Uskon. Omalla opettajalla itsellään oli siihen oma syynsä: eli olin hänen mielestään tyhmä ja haluton oppimaan. Oikeasti siis kärsin oppimisvaikeuksista matikassa ja kyllä ope sen tiesi mutta sadistina vaan nautti koska näki mun kärsivän ja häpeävän. En koskaan päässyt erityisopetukseen koska vitosen matikka ei muka siihen riittänyt, olis pitänyt olla 4...
Opettajalla ei ikinä ole syytä ottaa ketään kiusattavakseen vaan hoitaa asia ammattimaisesti. Häiriköt ja kiusaajat ulos koulusta/ lasu ja oppimisvaikeuksista kärsivät eriryisopetukseen.
Minulla sama. Hänen mielestään olin tyhmä enkä vain halunnut oppia mitään. Voi luoja miten mä yritin ihan tosissani, mutta kun ei niin ei.
Uskon. Mun luokalla oli poika, joka oli lihava ja jolla oli oppimisen kanssa ongelmia. Meillä oli ihan kauhea opettaja ja se rääkkäsi tätä lasta. Hän ei edes ollut mikään häirikkö, vaan hivenen hidas vain, kun lukemisen ja muun oppimisen kanssa oli ongelmia.