Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ja ehkäisy

01.06.2006 |

Sain neuvolasta vihkosen jossa puhuttiin imetysajan ehkäisystä. Siinä luki näin:

" Imetyksen aikaisen ehkäisyn tarve on arvioitava yksilöllisin perustein perheen toiveiden mukaisesti. Synnytyksen jälkeen imetyksen aikana hedelmöittymisen mahdollisuus on hyvin pieni ensimmäisen kahdeksan viikon aikana. Ensimmäisen kuuden kuukauden aikana imetyksen hedelmöittymistä ehkäisevä vaikutus on lähes kierukan ehkäisytasoa vastaava, jos kuukautiset eivät ole vielä alkaneet, eikä lapsi saa lisäruokaa. Jokin muu ehkäisymenetelmä on otettava käyttöön, jos yksikin näistä tekijöistä puuttuu. Ei-hormonaaliset ehkäisymenetelmät ovat tuolloin suositeltavimpia ja niistä kondomi ja kierukka ovat yleisimmät vaihtoehdot. Myös pieniä määriä keltarauhashormonijohdoksia sisältäviä ehkäisymenetelmiä voidaan käyttää. Tällöin kyseeseen tulevat minipillerit, ihonalaiset ehkäisykapselit ja kohdunsisäinen hormoniehkäisin."

Kuinka varmana ehkäisynä uskaltaisit imetystä pitää? Minun puolesta kolmas lapsi saatulla jos on tullakseen mutta silti hieman mietityttää. Oma äitini tuli raskaaksi kun imetti minua. Kertokaa kokemuksianne tai kommentoikaa muuten vaan!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään kuka olisi tullut kierukasta raskaaksi, mutta useita jotka ovat alkaneet odotusaikana odottamaan (heilläkään ei siis lisämaitoa/ruokaa annettu eikä kuukautiset alkaneet). Itse olen molempien lasten jälkeen aloittanut pillerit.

Vierailija
2/5 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna uskaltaisin siis luottaa imetykseen ja keskeytettyyn yhdyntään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan haluaisi keskeytettyä yhdyntää kun se jotenkin pilaisi tunnelmaa... Vaikea selittää. Mies ei halua siis käyttää kondomia ja itse en innolla ole ehkäisyä vielä aloittamassa. Tietääkö joku voiko ehkäisy käynnistää kuukautiset? Esim. kierukka?

Vierailija
4/5 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

valuu tuntitolkulla pimpistä.

Miehelle se voi aluksi olla tylsempää mutta siihen tottuu kyllä. Mällit vaan mahalle tai peffan päälle jne. Kokeilkaa edes!

Vierailija
5/5 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksellä ehkäisykeinona on jonkinlaista varmuutta vain, jos KAIKKI nämä kriteerit täyttyvät

1. Vauva on täysimetyksellä. Ei siis MITÄÄN muuta ruokaa, ei korviketta, ei kiinteitä.

2. äidillä ei ole kuukautisia

3. vauva on enintään 6 kk vanha

Kaikkien näiden ehtojen täyttyessa ehkäisyteho yli 90%, jopa yli 95%.

Lue lisätietoja netistä hakusanalla

" Lactational Amenorrhea Method"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi