Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen nauta ei ole ilmastouhka

Vierailija
05.10.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006263132.html

"Täkäläiseen keskusteluun on kopioitu kansainvälisistä raporteista sellaisia uhkia, joita täällä ei ole. Nautakarjatalouteen kohdistuva kritiikki on Suomessa kohtuuttoman suurta suhteessa sen vaikutuksiin."

"Julkisuudessa esillä olleiden ympäristöongelmien – kuten sademetsien raivaamiseen soijantuotannon tarpeisiin, metsien tahallisen polttamisen tai pohjavesivarojen hupenemisen – kanssa suomalaisella nautakarjataloudella ei ole mitään tekemistä."

Todella hyvä ja mielenkiintoinen artikkeli. Mitenköhän vihreät kääntää tämän päälaelleen?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syön päivittäisen 200 g:n naudanlihapihvini, niin sen ilmastokuormitus on samaa luokkaa kuin yhden kaukomatkan tai uuden kännykän. Olen ostanut viimeksi kännykän 8 vuotta sitten, joten yhdenkään teini-Gretan on turha valittaa pihvin syönnistäni, jos itse vaihtaa kännykkää vuoden välein.

t. valkoinen eläkeikäinen heteromies

Vierailija
2/11 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon media tuottaa disinformaatiota. Oikeasti lihansyöminen on ilmastoteko, vaikka media muuta väittäisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen myös, että suomalaisten nautojen maito ei ole erityinen ilmastouhka, tai on pienempi kuin vaikkapa mantelimaito (kun Suomessa ei mantelit kasva).

Vierailija
4/11 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat ei oo niin yksinkertaisia, kun jotkut väittää. Lehmän demonisointi on semmommosta.

Vierailija
5/11 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syön päivittäisen 200 g:n naudanlihapihvini, niin sen ilmastokuormitus on samaa luokkaa kuin yhden kaukomatkan tai uuden kännykän. Olen ostanut viimeksi kännykän 8 vuotta sitten, joten yhdenkään teini-Gretan on turha valittaa pihvin syönnistäni, jos itse vaihtaa kännykkää vuoden välein.

t. valkoinen eläkeikäinen heteromies

Tuskin hän siitä valittaakaan. Moni on sitä mieltä, että nykyelektroniikka on luokattoman huonoa ja jopa mepit sorvaavat Brysselissä direktiiviä, jonka mukaan esimerkiksi rikkinäisen pyykkikoneen voisi korjata eikä joutua ostamaan uutta konetta kerta toisensa jälkeen. Pystyihän ennen muinoin Upon Pesukarhuakin korjaamaan kerta toisensa jälkeen.

Ongelma ei ole suomalainen lehmä vaan nykyajan tuotteiden huono laatu. Pikamuoti saastuttaa enemmän vuodessa kuin koko vuoden lentokone- ja laivaliikenne yhteensä.

Sen vuoksi meillä sekasyöjät saavat syödä pihvinsä ihan rauhassa, hehän syövän sen pihvin lisäksi monipuolisesti kasviksia, sieniä, marjoja ja viljaa eli ei kukaan elä pelkällä pihvillä.

Vierailija
6/11 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen liha ei myöskään ole epäterveellistä (tai ainakaan siitä ei ole näyttöä) viimeisimmän tutkimuksen mukaan:

https://annals.org/aim/fullarticle/2752328/unprocessed-red-meat-process…

Vierailija
7/11 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat ei oo niin yksinkertaisia, kun jotkut väittää. Lehmän demonisointi on semmommosta.

Ainakin rasvakeskustelussa olen jyrkästi lehmän tuottamien rasvojen kannattaja sen sijaan, että suostuisin syömään epäeettistä palmuöljyä, joka kuskataan tänne maapallon toiselta laidalta. Olen lakto-ovo-vegetaristi. Vegaanius ei onnistunut kohdallani koska minulla on keliakia ja boikotoin palmuöljyä.

Jos kerran Ruotsin hoville maistuu ÅCA:n kerma ja voi niin minulle käy ihan hyvin kaupan rasva, joka on sekoitettu rypsiöljystä ja voista. Tuon Ruotsin hovijutun jälkeen kyllä tekisi mieli ostaa seuraavaksi juhlapäiväksi tuota kuninkaallista voita jos sitä löytäisin.

Meillä on tavallisesti ihan pieni luomuvoipaketti jääkaapissa paistamista varten eikä siitäkään ole kukaan valittanut koska voita käytetään kuin maustetta.

Vierailija
8/11 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin rasvakeskustelussa olen jyrkästi lehmän tuottamien rasvojen kannattaja sen sijaan, että suostuisin syömään epäeettistä palmuöljyä, joka kuskataan tänne maapallon toiselta laidalta. Olen lakto-ovo-vegetaristi. Vegaanius ei onnistunut kohdallani koska minulla on keliakia ja boikotoin palmuöljyä.

Jos kerran Ruotsin hoville maistuu ÅCA:n kerma ja voi niin minulle käy ihan hyvin kaupan rasva, joka on sekoitettu rypsiöljystä ja voista. Tuon Ruotsin hovijutun jälkeen kyllä tekisi mieli ostaa seuraavaksi juhlapäiväksi tuota kuninkaallista voita jos sitä löytäisin.

Meillä on tavallisesti ihan pieni luomuvoipaketti jääkaapissa paistamista varten eikä siitäkään ole kukaan valittanut koska voita käytetään kuin maustetta.

Täällä on ollut vuosien aikana palmuöljykeskusteluita ja ne ovat systemaattisesti poistettu palstalta. Ihmiset eivät ymmärrä sitä, miksi palmuöljyn tuottaminen ja palmuöljy on paha ja epäterveellinen juttu. Asia nousee varmasti tapetille taas kun aletaan keskustella joulukonvehdeista.

Palmuöljyä tungetaan melkein jokaiseen valmiiseen syötävään tuotteeseen nykyään. Eipä houkuttele mikään sokerikuorrutuksella päällystetty munkki, jonka tuoteselosteessa mainitaan palmuöljy. Mieluummin ostan sitten vähemmän ja laadukkaampaa. Varmasti jossain vaiheessa aukeavat markkinat palmuöljyttömille suklaille jne.

Vierailija
9/11 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautojen demonisoinnin kohdalla on ollut päivänselvää, että mutkat on vedetty viivasuoriksi.

Vierailija
10/11 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan syöntiä on vähennettävä, mutta karjaa tarvitaan lannoittamaan, jotta maaperän eliöstö pysyy kuosissa. Terveestä maaperästä kasvaa terveitä kasveja joilla on parempi vastustuskyky tauteja ja tuholaisia vastaan. Kasvisperäinen lannoite ei ole pitkällä aikavälillä kestävä ratkaisu.

Lisäksi apilan, lupiinin tms lisääminen viljelyohjelmaan (vuoroviljely) on luonnonmukainen keino sitoa typpeä ilmakehästä.

Mä olen lähes kasvissyöjä, ja syön lihaa tai sisäelimiä silloin tällöin. Muutaman kerran kuukauteen. Ja pärjään loistavasti kotimaisilla luomu-/demeter kasviksilla. Asun Hollannissa, joten valikoima on jokseenkin laajempi kuin Suomessa, mutta en mä tarvitse sitrushedelmiä, avocadoja tai banaaneja mihinkään. Ainoa "pahe", joka tulee kaukaa, on kahvi. Ostan sen kuitenkin luomu & fair trade sertifioituna. Vaikka ei se kuljetuspäästöjä poista

Vierailija
11/11 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmien metaanipäästöistä tulee vain 5% peräpäästä. Loput tulee suusta!

Miten saisimme lehmät hengittelemään rakenteeseen, joka ottaisi sen methaanin talteen?