Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin korkeampiarvoinen työntekijä saa koskettaa

Vierailija
04.10.2019 |

Olen punninnut asiaa jo pitkään ja koen pelkoa ja epävarmuutta omien tunteitteni suhteen. Olen töissä työpisteellä, jossa valvojana toimii minua hieman ylempänä oleva työalueen vastaava. Hän on noin 40 mies, ku itse olen vasta valmistunut lukiosta. Kyseinen henkilö on todella mukava muuten, mutta tulee iholle hieman kyseenalaisin keinoin. En tiedä olenko oikeutettu tulkitsemaan niitä seksuaaliseksi häirinnäksi.

Hän tykkää säikäytellä minua töissä, tökkäämällä sormillaan lantioihini/kylkiini tai selkääni. Sen lisäksi hän ottaa kyniä rintataskusta ja on laittanut avainremmin takaisin rintavakooni työtakin sisäpuolelle, koska se olisi voinut tarttua johonkin kiinni.

Olenko vain liian herkkä, kun tunnen tämän häiritseväksi? Työpaikan huhujen mukaan kyseinen mies on kommentoinut toisten takapuolia yms, mutta nämäkin vain huhuja.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin skenario: Luultavasti tuo käytös tulee pahenemaan, koska hän hakee ilmeisesti rajojasi ja jos niitä ei tule vastaan niin hän lopulta käyttää seksuualisesti sinua. Saattaa toki tehdä sen myös väkisin sen jälkeen jos ja kun laitat rajat. Se hieman riippuu millainen hän pohjimmiltaan on, tuo "mukavuus" saattaa olla vain pintaa, koska hän nauttii "leikistä" Mielestäni sinulla on mahdollisesti vakava ongelma...

Vierailija
22/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puolustele pomoa, mutta miten pukeudut työpaikalla.

Laita se ylin nappi kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppäise sormille seuraavan kerran, äläkä mene mukaan flirttiin. 

Vierailija
24/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri ei saa koskettaa sinua lähinnä mihinkään, ellet anna siihen lupaa.

No joo.

Mutta kuka oikeasti kehtaa sanoa esim. omalle esimiehelleen tai hyvälle työkaverilleen että lopettaa, jos tämä puhtaan kaverillisesti taputtaa harteista onnitteluna/osanottona tms, vaikka et kosketuksesta tykkäisikään?

Mielestäni voi sanoa asiasta kohteliaasti, jos koskettelu on toistuvaa. Siis OK jos joku joskus taputtaa harteille noissa mainituissa tilanteissa, mutta jos taputtelu on päivittäistä, voi ihan kohteliaasti sanoa ettei pidä siitä.

Olen sanonutkin päivittäin ohimennen olkapäitä taputtelevalle työkaverille etten erityisemmin pidä siitä, että vieraat koskevat minuun. Taputtelu loppui siihen.

Ja silloin sentään oli kyse neutraalista kosketuksesta, tuo ap:n tapauksen lantion ja rintojen seudun koskeminen on selkeää seksuaalista häirintää, johan se opetetaan lapsillekin että "uimapukualueelle" ei kosketa ilman lupaa.

Vierailija
25/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttuu häirinnäksi välittömästi sen jälkeen kun yhdenkin kerran sanot että et katso tuollaista soveltuvaksi. Siihen asti mennään "harmaalla alueella" vaikka asiatontahan tuo olisikin.

Ei todellakaan. Tuo on häirintää. Ei kenelläkään ole lupa yrittääkään tuollaista. Intiimialueet on ihan eri juttu kuin vaikka olkapään kosketus tai onnitteluhalaus. Ja noista jälkimmäisistä saa kieltäytyä myös, mutta niitä saa yrittää jos se toiselle käy. Rinnan alueelle ei mennä.

Vierailija
26/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampikin tuttu nainen työkomennuksillani haluaa halata joka kerta kun ns. tulen taloon. Myös esimiesasemassa olevat. Ja työyhteisöni naiset koskettelevat toisinaan minua spontaanisti, esim. puristavat olkapäästä tai käsivarresta ja jotkut jopa korjaavat hiuksia jne. Se on luontevaa koska luotan ja tunnen heidät. Mutta sama ei toimi toisin päin, vaikka se saattaakin tuntua kaksinaismoralistiselta. Aloittajalle neuvoksi, että ei kannata ylitulkita ihmisten käyttäytymistä mutta omat rajat pitää tehdä selväksi. Jos ei halua minkäänlasita kosketusta, niin se on tehtävä kyseiselle henkilölle selväksi. Yleensä riittää, kun ystävällisesti kertoo, että en halua loukata, mutta en pidä koskettelua toivottavana.

Vierailija
27/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useampikin tuttu nainen työkomennuksillani haluaa halata joka kerta kun ns. tulen taloon. Myös esimiesasemassa olevat. Ja työyhteisöni naiset koskettelevat toisinaan minua spontaanisti, esim. puristavat olkapäästä tai käsivarresta ja jotkut jopa korjaavat hiuksia jne. Se on luontevaa koska luotan ja tunnen heidät. Mutta sama ei toimi toisin päin, vaikka se saattaakin tuntua kaksinaismoralistiselta. Aloittajalle neuvoksi, että ei kannata ylitulkita ihmisten käyttäytymistä mutta omat rajat pitää tehdä selväksi. Jos ei halua minkäänlasita kosketusta, niin se on tehtävä kyseiselle henkilölle selväksi. Yleensä riittää, kun ystävällisesti kertoo, että en halua loukata, mutta en pidä koskettelua toivottavana.

Aloittajan esimies kopeloi häntä rintojen välistä. Sekä sinun tarinasi että neuvosi ovat tässä täysin asiaan kuulumattomia. Älä neuvo aloittajaa olemaan ylitulkitsematta. Hänen ongelmansa on alitulkinta.