Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin korkeampiarvoinen työntekijä saa koskettaa

Vierailija
04.10.2019 |

Olen punninnut asiaa jo pitkään ja koen pelkoa ja epävarmuutta omien tunteitteni suhteen. Olen töissä työpisteellä, jossa valvojana toimii minua hieman ylempänä oleva työalueen vastaava. Hän on noin 40 mies, ku itse olen vasta valmistunut lukiosta. Kyseinen henkilö on todella mukava muuten, mutta tulee iholle hieman kyseenalaisin keinoin. En tiedä olenko oikeutettu tulkitsemaan niitä seksuaaliseksi häirinnäksi.

Hän tykkää säikäytellä minua töissä, tökkäämällä sormillaan lantioihini/kylkiini tai selkääni. Sen lisäksi hän ottaa kyniä rintataskusta ja on laittanut avainremmin takaisin rintavakooni työtakin sisäpuolelle, koska se olisi voinut tarttua johonkin kiinni.

Olenko vain liian herkkä, kun tunnen tämän häiritseväksi? Työpaikan huhujen mukaan kyseinen mies on kommentoinut toisten takapuolia yms, mutta nämäkin vain huhuja.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuo häirinnän merkit täyttää kirkkaasti.

Ilman lupaasi hän saa tarjota vain kättä käsitervehdykseen, ja silloinkaan sinun ei ole pakko siihen tarttua.

Kiellä koskettelu ja jos ei auta tee kirjallinen valitus hänen esimiehelleen ja kopio siitä luottamusmiehelle ja työsuojeluvaltuutetulle.

Onko todistajia kähminnälle?

Vierailija
2/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et ole liian herkkä. Päinvastoin. Olet sietänyt ihan liikaa. Kunpa voisin jotenkin siirtää iän tuoman itsevarmuuden nuoremmille naisille. Juuri tuo aloittajan anteeksipyytely tekee hänestä helpon kohteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todistajia, mutta muita naisia joilla samoja kokemuksia, mutta todennäköisesti aikovat olla vaiti. Kiitos tästä tuesta kuitenkin, avun hakeminen tuntuu siltä, että olen vain itse väärinkäsittänyt kaiken ja minulle naurettaisiin.

Vierailija
4/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisipä joku noin minullekin, mutta olen 41-vuotias nainen, joten miesten mielestä persona non grata.

Vierailija
5/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuu häirinnäksi välittömästi sen jälkeen kun yhdenkin kerran sanot että et katso tuollaista soveltuvaksi. Siihen asti mennään "harmaalla alueella" vaikka asiatontahan tuo olisikin.

Vierailija
6/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisessa työelämässä ei ole korkeampiarvoista työntekijää. On esimiehinä , johtajia jne. Armeijassa on hierarkia ja korkeampiarvoisia. Esim. alikersantti > kersantti.

Vierailija
7/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille "älä koske minuun". Jos koskee vielä sen jälkeen, sanot esimiehelle.

Vierailija
8/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri ei saa koskettaa sinua lähinnä mihinkään, ellet anna siihen lupaa.

Vierailija
9/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työpaikalla tarvitse sietää mitään koskettelua minkä kokee häiritseväksi tai ahdistavaksi.

Ei meillä kukaan koskettele yhtään ketään, kätellään tai halataan tilanteen mukaan, mutta jokaisen omaa tilaa kunnioittaen.

Vierailija
10/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo.

Mutta kuka oikeasti kehtaa sanoa esim. omalle esimiehelleen tai hyvälle työkaverilleen että lopettaa, jos tämä puhtaan kaverillisesti taputtaa harteista onnitteluna/osanottona tms, vaikka et kosketuksesta tykkäisikään?

Vierailija
11/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttuu häirinnäksi välittömästi sen jälkeen kun yhdenkin kerran sanot että et katso tuollaista soveltuvaksi. Siihen asti mennään "harmaalla alueella" vaikka asiatontahan tuo olisikin.

Millä ihmeen harmaalla alueella? Tuo on häirintää, sanottiin se ääneen tai ei.

Vierailija
12/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo.

Mutta kuka oikeasti kehtaa sanoa esim. omalle esimiehelleen tai hyvälle työkaverilleen että lopettaa, jos tämä puhtaan kaverillisesti taputtaa harteista onnitteluna/osanottona tms, vaikka et kosketuksesta tykkäisikään?

Kaikki työpaikat kun ei ole jäykän protokollan valtion virastoja. Yksityisellä sektorilla on vähän villimpää menoa.

Tuossa tekee helposti itsestään ongelman, jos "omia oikeuksiaan" liian innokkaasti vartioi.

Vierailija
13/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo on ihan normaalia enkä koe sitä häiritsevänä. Olen jo melkein 40-vuotias nainen hyvin miesvoittoisessa työpaikassa. Rooliini kuuluu kuunnella huolia ja murheita ja on ihan ok, että miehet käyvät juttelemassa minulle, kun kaipaavat piristystä ja jonkinlaista naisseuraa.

Vierailija
14/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todistajia, mutta muita naisia joilla samoja kokemuksia, mutta todennäköisesti aikovat olla vaiti. Kiitos tästä tuesta kuitenkin, avun hakeminen tuntuu siltä, että olen vain itse väärinkäsittänyt kaiken ja minulle naurettaisiin.

Tässä tapauksessa ilmoitatte yhdessä firman johtoon asiasta. Noita tapa-ahdistelijoita on, mutta ei niihin puututa ellei joku nosta kissaa pöydälle.

Vierailija
15/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo on ihan normaalia enkä koe sitä häiritsevänä. Olen jo melkein 40-vuotias nainen hyvin miesvoittoisessa työpaikassa. Rooliini kuuluu kuunnella huolia ja murheita ja on ihan ok, että miehet käyvät juttelemassa minulle, kun kaipaavat piristystä ja jonkinlaista naisseuraa.

Mitäs väliä sillä on, miten sinä suhtaudut. Aloittaja ei tuota siedä eikä hänen tarvitse.

Vierailija
16/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen munapää erehtyi kerran kokeneeseen vanhempaan venäläisperäiseen naiseen kajoilemaan. Nainen ryntäsi ukon rikkuksiin ja laittoi sen nurkkatuolille ja väänsi munista ja sanoi että jos et nyt tässä älyä luvata lopettaa koko loppuajaksi niin huudan saatanan kovaa muut tänne. Äijä oli soperrellut anteeksi ja jätti rauhaan. Tätä tapahtumaa ennen äijä oli pitänyt peliään kaksi kertaa.

Vierailija
17/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän saa koskee vain ovenkahvaan. Jos tämä olisi totta niin jutusta tulisu julkinen.

Vierailija
18/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korkeampi arvoisella työnekijällä ole mitään erioikeusia käytäytyä loukkaavast ja satuttavasti, kuten rikkoa ruumiillista koskematomuutta. 

Sinkkumies.  

Vierailija
19/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän saa koskee vain ovenkahvaan. Jos tämä olisi totta niin jutusta tulisu julkinen.

Miten syvällä omassa kuplassaan pitää olla, että kuvittelee, että tämmöiset koskettelevat sedät on jotain satuolentoja?

Vierailija
20/27 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin joka ikisen suomalaisnaisen kokeneen häirintää mutta kokoomus helmikanat elävät kuplassa josta lentävät ulos jos puhuvat asiasta. Ja he älyävät laskelmoida niin että eivät puhu josta ihan kaikki kärsivät.