Katsotteko The Purge -leffaa? Miten itse toimisitte?
Mitä tekisitte, jos leffassa kuvattu "puhdistus" olisi laillista? Piilottelisitteko jossain yön yli vai esimerkiksi kostaisitte joillekin tietyille?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Taas muistellaan vain kristalliyötä ja nats eja. Tyypillistä. Kukaan ei vissiin muista, että naapurimaassa puhdisteltiin väestöä ihan vastaavasti ja paljon pidempään kuin nats it.
Mikset ylimielisen länkyttämisen sijaan sivistä meitä.
Ja muistuta.
Ja kerro.
Moni niin vakaasti tuumaa, kuinka lähtisi "jonnekkin" perheensä kanssa turvaan.
Minne? Millä rahalla ja resursseilla?
Väkivaltainen käytös tarttuu ja jatkuessaan ehdollistaa ympäristönsä saman tapaiseen käytökseen, tullessaan osaksi arkea ja normikäytöstä. Moni passiivisagressiivinen arjessa pikku salapasciainen täälläkin surutta hutkisi toisiaan, oikein luvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Moni niin vakaasti tuumaa, kuinka lähtisi "jonnekkin" perheensä kanssa turvaan.
Minne? Millä rahalla ja resursseilla?
Ruotsiin. Viking Linella. Maksaa kympin.
Vierailija kirjoitti:
Taas muistellaan vain kristalliyötä ja nats eja. Tyypillistä. Kukaan ei vissiin muista, että naapurimaassa puhdisteltiin väestöä ihan vastaavasti ja paljon pidempään kuin nats it.
Stalinin vainoista ei saa puhua, koska vasemmisto oli asialla. Natseista taas jauhetaan maailman tappiin koska oikeisto paha, vasemmisto hyvä. Ei poikkeuksia.
Entisessä Neuvostoliitossa ei tapahtunut pahoja asioita. Muistakaa tämä.
Sijoittaisin vuosittaisen ulkomaan matkan tuon Purgen ajaksi. Jos tämä ei jostain syystä olisi mahdollista, piiloutuisin mieheni kanssa jonnekin. En usko, että kykenisin tappamaan toista ihmistä ellei kyseessä olisi jonkun läheiseni puolustaminen tai oman henkeni pelastaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ylimielisen länkyttämisen sijaan sivistä meitä.
Ja muistuta.
Ja kerro.
Eri lähteiden perusteella tiedetään, että Stalinin ajan vainoissa eri puolilla Neuvostoliittoa kuoli miljoonia, jopa kymmeniä miljoonia ihmisiä.[3] Pienimmätkin arviot ovat 4–5 miljoonaa, suurimmat ovat jopa 60–70 miljoonaa, jos mukaan lasketaan kaikki sodissa kaatuneet ja erilaisilla työleireillä tuhotut ihmiset Stalinin valtakaudella vuosina 1922–1953. Hannu Rautkallion mukaan puoluevaltion terrori tuhosi 1920–1930-luvuilla noin 25–30 miljoonaa Neuvostoliiton kansalaista.
Lähde: Wikipedia, Stalinin vainot
Liittyen tuohon yhteiskunnalliseen aspektiin, elokuvassa sanalla purge eli puhdistus on kaksoismerkitys.
Muistaakseni sarjan kaikissa elokuvissa the purge night -nimityksellä tarkoitetaan virallisesti psykologista puhdistusta, jota kuvitteellisen valtion (olikohan se tarinassa tulevaisuuden Yhdysvallat) johto perustelee siten, että kun kansalaiset saavat kerran vuodessa harjoittaa väk ivaltaa sielunsa kyllyydestä, niin sitten he muun ajan olisivat kunnon kansalaisia.
Eli he tavallaan saisivat oksentaa kaiken hirveyden ulos sinä yönä ja siten puhdistua siitä. Oikeastihan se ei tietenkään mene noin, vaan laillinen väk ivalta raaistaisi yhteiskuntaa entisestään.
Mutta kun huomioi, että puhdistuksen yö iskee pahimmin köyhiin ja heikkoihin, niin puhdistus tarkoittaisi myös puhdistumista osasta väestöä, siitä, jota on nimitetty "ihmisroskaksi" ja joskus historiassa "ylijäämäpopulaatioksi" (surplus population).
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jättäisin lapset turvaan ja lähtisin riehumaan. Purkaisin vähän koulukiusamis-traumoja...
Piiloutuisin visusti sisälle, mikäli olisi vähän hankalaa kun ei olisi varaa mihinkään huippusuojattuun kämppään... Vai oliko sisäänmurtautuminen sallittua?
En ole elokuvia nähnyt enkä niistä ennen kuullutkaan, mutta mikä tuossa on siis tappamisen motiivi?
Faith kirjoitti:
En nyt katso sitä, mutta olen nähnyt kaikki The Purge -elokuvat. Tarina ja aihe on kiinnostava, mutta toteutus ei mitään huippuluokkaa mielestäni.
Minä piilottelisin, jos kerran olisi niin kuin noissa elokuvissa, että jotkut ihmiset vain huvikseen etsisivät ja tappaisivat tuntemattomia.
Valmistelisin piilopaikkani jo hyvissä ajoin puhdistuksen yötä varten ja varmaan vetäytyisinkin sinne jo useita päiviä etukäteen, koska puhdistuksen yön aattona joku väkivaltainen jengi saattaisi seurata minua sinne.
Tämähän oli halpisleffa, josta tuli hitti. Jatko-osia tullut ja tv-sarja. Ilmeisesti joku idean ajatuksessa vetoaa maksaviin katsojiin.
Minun pitäisi varmaan piilottautua johonkin erämaahan, jossa ei olisi muita ihmisiä. Kotiin en ainakaan voisi jäädä. Meillä on iLoq-lukot ovissa, ja joku kuitenkin pääsisi isännöitsijän koneelle hallitsemaan avaimia (ellei isännöitsijä itse alkaisi murhaajaksi). Tekisi itselleen avaimen, johon laittaisi oikeudet päästä joka asuntoon. Sitten kävisi asunnosta toiseen pistämässä porukkaa kylmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Piiloutuisin visusti sisälle, mikäli olisi vähän hankalaa kun ei olisi varaa mihinkään huippusuojattuun kämppään... Vai oliko sisäänmurtautuminen sallittua?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
En ole elokuvia nähnyt enkä niistä ennen kuullutkaan, mutta mikä tuossa on siis tappamisen motiivi?
Ajatuksena on että rikollisuus pysyy kurissa kun yhtenä yönä vuodessa mikä tahansa rikos on sallittu.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
En nyt katso sitä, mutta olen nähnyt kaikki The Purge -elokuvat. Tarina ja aihe on kiinnostava, mutta toteutus ei mitään huippuluokkaa mielestäni.
Minä piilottelisin, jos kerran olisi niin kuin noissa elokuvissa, että jotkut ihmiset vain huvikseen etsisivät ja tappaisivat tuntemattomia.
Valmistelisin piilopaikkani jo hyvissä ajoin puhdistuksen yötä varten ja varmaan vetäytyisinkin sinne jo useita päiviä etukäteen, koska puhdistuksen yön aattona joku väkivaltainen jengi saattaisi seurata minua sinne.
Tämähän oli halpisleffa, josta tuli hitti. Jatko-osia tullut ja tv-sarja. Ilmeisesti joku idean ajatuksessa vetoaa maksaviin katsojiin.
Joo, yhteiskuntafilosofisesti ja psykologisesti puhutteleva tarina ja asetelma, mutta hätäisesti toteutettu. Lähtöasetelmasta saisi enemmänkin irti ja tarinasta syvällisemmän.
Sci-fi lajityyppinä mahdollistaa yhteiskuntakokeilu- ja ihmiskoe-tarinoita, jotka ovat karmeita ja varoittavia sekä saavat pohtimaan ihmisyyttä. Se on yksi syy, miksi ne kiehtovat.
Liian suuren osan The Purge -elokuvissakin kahmaisee toiminnallinen rymistely ja väkivaltakauhu. Sitä esitetään mielestäni enemmän kuin on tarinan kerronnan kannalta tarpeen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan oikeasti ymmärrä noiden elokuvien suosiota. Onko tosiaan niin monella ihmisellä piiloteltu halu päästä tappamaan muita ilman pelkoa rangaistuksesta?
Mulle tuo on pelkkää toimintaviihdettä täysin idioottimaisella juonella.
Jos joku pitää elokuvasta Tuulen viemää, oletatko että hän haaveilee salaa orjuuden palauttamisesta ja sotimisesta? Tai jos jonkun lempielokuva on The Passion of Christ, oletatko että hänen salainen haaveensa on päästä ruoskimaan ja kiduttamaan?
Mikä muuten on sinun lempielokuvasi?
Minä piilottelisin. Tosin sen ensimmäisen leffan lopussa jos olisin ollut se perheen äiti jonka miehen naapurit tap poi, olisin mennyt polttamaan niiden talot siinä vaiheessa kun naapurit olisi ollut vankina.
Nehän teki sen kateuttaan joten veisin niiltä sen "vähänkin" mistä olivat kateellisia. Kaikki ne oli ökytaloja eli rahat niiltä palaisi plus se turva ensi vuotta varten.