Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi alkoi soittaa klarinettia :(

Vierailija
03.10.2019 |

Itse olen tosi surkea soittaja, mutta soittimeni oli piano. Jotenkin tuntuu siltä, että siitä pianosta olisi ollut järkevämpi aloittaa, kuin klarinetista, piano kun on todella selkeä soitin eli aloittelijalle helppo, mutta toisaalta vaatii erittäin pitkäjänteistä työtä kehittyä taitavaksi pianistiksi. Sen sijaan olen monelta kuullut, että ovat siirtyneet puhaltimiin vanhemmalla iällä ja päässeet orkesteritasoon saakka. Mietin siis, että lapsen olisi varmaan ollut hyvä aloittaa pianolla ja siirtyä myöhemmin klarinettiin, jos se vielä kiinnostaisi. Mitä mieltä olette?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ottaisitte lapselle sivuaineeksi sen pianonsoiton?

Vierailija
22/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh, ilmeisesti olen tosi huono ilmaisemaan itseäni.

Haluaisin siis, että lapsellani olisi MAHDOLLISUUS päästä pitkälle valitsemansa soittimen opettelussa. Koska hän itse valitsi tuon klarinetin pianon sijaan, minusta se oli hyvä juttu. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä, että koska hän haluaisi oppia soittamaan SEKÄ klarinettia ETTÄ pianoa, mentiin vähän väärässä järjestyksessä, koska pianoa tuskin oppii soittamaan erityisen hyvin vanhemmalla iällä, kun taas klarinetin kanssa se ilmeisesti onnistuu, sillä tunnen useampia ammattimuusikoiksi päätyneitä puhallinsoittajia, jotka ovat vaihtaneet nykyiseen soittimeensa vasta teini-iässä. Omasta soittamisesta ei varmasti olisi pitänyt sanoa mitään, ajatuksena siinä oli vain se, ettei minulla ole omakohtaista kokemusta oikein mistään soittimesta.

ap

Mulla on se käsitys, että se on just toisin päin. Klarinetti ja osa muista puhaltimista ei ole kovin helppoja, kun taas pianon oppii kuka tahansa paljon nopeammin samalle tasolle.

No ei se ihan noin yksinkertaista ole. Pianosta saa helposti äänen ja siinä pääsee nopeammin sille tasolle että soitto vähän kuulostaakin joltakin, mutta pianon soittaminen hyvin onkin sitten todella vaativaa. Ammattiin opiskelevat pianistit harjoittelevat 6-8 tuntia päivässä ja kuitenkin harva heistä konserttipianistiksi päätyy. Hyväksi klarinetistiksi kehittyy vähän vähemmällä työllä vaikka eihän sekään helppoa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se tuon klarinetinkin oppii, kun vaan harjoittelee. Ei siihen pianotaustaa tarvita.

Niin, mutta ei opi pianoa ollenkaan. Jos aloittaisi pianolla oppisi ehkä molemmat, näin järkeilen.

ap

mitä se sulle kuuluu mitä haluaa soittaa! Aikoinaan soitinta valitessa ope sanoi ettei musikaalisuus mihinkään katoa, soittaa tai on soittamatta!

Vierailija
24/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin siis, että lapsellani olisi MAHDOLLISUUS päästä pitkälle valitsemansa soittimen opettelussa. Koska hän itse valitsi tuon klarinetin pianon sijaan, minusta se oli hyvä juttu. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä, että koska hän haluaisi oppia soittamaan SEKÄ klarinettia ETTÄ pianoa, mentiin vähän väärässä järjestyksessä, koska pianoa tuskin oppii soittamaan erityisen hyvin vanhemmalla iällä, kun taas klarinetin kanssa se ilmeisesti onnistuu, sillä tunnen useampia ammattimuusikoiksi päätyneitä puhallinsoittajia, jotka ovat vaihtaneet nykyiseen soittimeensa vasta teini-iässä. Omasta soittamisesta ei varmasti olisi pitänyt sanoa mitään, ajatuksena siinä oli vain se, ettei minulla ole omakohtaista kokemusta oikein mistään soittimesta.

ap

Mulla on se käsitys, että se on just toisin päin. Klarinetti ja osa muista puhaltimista ei ole kovin helppoja, kun taas pianon oppii kuka tahansa paljon nopeammin samalle tasolle.

No ei. Ammattipianistit on aloittaneet kyllä tosi nuorina, ei teineinä, sen sijaan moni ammattipuhallinsoittaja on tosiaan aloittanut vasta esim. 13-15-vuotiaana. Mutta jos puhut vaan jostain joululaulujen säestyksestä niin voi aloittaa vaikka aikuisena.

Vierailija
25/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No ei se ihan noin yksinkertaista ole. Pianosta saa helposti äänen ja siinä pääsee nopeammin sille tasolle että soitto vähän kuulostaakin joltakin, mutta pianon soittaminen hyvin onkin sitten todella vaativaa. Ammattiin opiskelevat pianistit harjoittelevat 6-8 tuntia päivässä ja kuitenkin harva heistä konserttipianistiksi päätyy. Hyväksi klarinetistiksi kehittyy vähän vähemmällä työllä vaikka eihän sekään helppoa ole.

Juuri tällainen käsitys minullakin on. Lisäksi puhallinsoittajia on huomattavasti vähemmän, vaikka puhaltimia orkestereissa on useita (pianoja yleensä vain yksi) ja kilpailua siis myös vähemmän. 

ap

Vierailija
26/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä soitan omaa peräpasuunaa. Todella helppoa, syöt paljon papuja ja xylitolia, kaalia, sipulia yms. Harjottelen just peräpasunoinnin mm kisoihin, omaa soolonumeroa "Kimalaisen lento". 

Suv öössä on piäremisen taikaa, metsä raikaa, kaiken aekaa....

Enempää en oo keksinä mutta nythän myö ollaan pänti ja keikkaa pukkaa?

Vierailija
27/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi jos mietitään ilman ammattimuusikon titteliä, niin pianolla usein säestetään milloin missäkin kissanristiäisissä, klarinetilla harvemmin. 

ap

Vierailija
28/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pianonsoitossa on se selkeä etu, että pianistille musiikin teoria saattaa aueta esim. puhallinsoittajaa helpommin. Puhallinsoittaja kuitenkin soittaa aina vain yksiäänistä stemmaa, pianonsoitossa hyvin pian tulevat vastaan soinnut, sävellajit ja harmoniat. Lisäksi musiikkiopiston myöhemmillä teoriakursseilla, esim. kenraalibasso, pianonsoittotaidosta on kiistämätöntä hyötyä. 

Toisaalta pianonsoittoa voi opiskella myös sivuaineena, tai ihan itsekseenkin puhallinsoittimen ohessa. Säestävän soittimen, kuten pianon tai kitaran, soittotaito myös avaa ihan uudenlaisia mahdollisuuksia musiikin soittamiseen yksin tai erilaisissa kokoonpanoissa puhumattakaan valmiuksista oman musiikin säveltämiseen, jos se puoli alkaa kiinnostaa.

Vierailija
29/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut sekä huilua että pianoa. Pianossa vei 8-9 vuotta päästä samalle tasolle kuin huilussa 4 vuodessa. Jos puhutaan esim. musiikkiopiston tasotutkinnoista. Puhaltimen kanssa pääsee myös orkesteriin hyvin nopeasti.

Vierailija
30/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pianonsoitossa on se selkeä etu, että pianistille musiikin teoria saattaa aueta esim. puhallinsoittajaa helpommin. Puhallinsoittaja kuitenkin soittaa aina vain yksiäänistä stemmaa, pianonsoitossa hyvin pian tulevat vastaan soinnut, sävellajit ja harmoniat. Lisäksi musiikkiopiston myöhemmillä teoriakursseilla, esim. kenraalibasso, pianonsoittotaidosta on kiistämätöntä hyötyä. 

Toisaalta pianonsoittoa voi opiskella myös sivuaineena, tai ihan itsekseenkin puhallinsoittimen ohessa. Säestävän soittimen, kuten pianon tai kitaran, soittotaito myös avaa ihan uudenlaisia mahdollisuuksia musiikin soittamiseen yksin tai erilaisissa kokoonpanoissa puhumattakaan valmiuksista oman musiikin säveltämiseen, jos se puoli alkaa kiinnostaa.

Juuri näin :( Nyt harmittaa lapsen puolesta, mutta soitinta ei noin vain opistossa nyt vaihdeta.

ap

Vierailija
31/31 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen soittanut sekä huilua että pianoa. Pianossa vei 8-9 vuotta päästä samalle tasolle kuin huilussa 4 vuodessa. Jos puhutaan esim. musiikkiopiston tasotutkinnoista. Puhaltimen kanssa pääsee myös orkesteriin hyvin nopeasti.

Huilu onkin yksi helpoimmista soittimista. Puhallinsoittimet ovat yleisesti ottaen paljon helpompia kuin jousisoittimet. Myös piano on rutkasti esimerkiksi viulua helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän