Erokoirat pitkässä juoksussa - kokemuksia asiasta?
Tulipa mieleen herätellä keskustelua tästä asiasta. Meidän perheeseemme kuuluu lapsen lisäksi ihana koira, jonka mies oli hankkinut aikanaan ex-puolisonsa kanssa. Heille oli kuitenkin käynyt niin, että olivat eronneet lähes heti koiran ottamisen jälkeen. Koira oli jäänyt miehelleni, mutta ex hoiti koiraa muutaman viikon välein. Minä tulin kuvioihin noin vuoden päästä heidän erostaan. Kun tästä taas vuoden päästä muutimme yhteen, olin sitä mieltä, etten halua enää, että koiraa kuljetellaan eksälle - halusin, että olemme oma "perheemme". Ex veti asiasta käsittämättömät herneet nenään, vaikkei ollut edes maksanut tippakaan koirasta. Koira oli siis myös laillisesti mieheni omaisuutta.
Taannoin kuulin, että ex on asiasta vieläkin katkera. Mutta voi hyvät hyssykät - mitä ihmettä hän odotti? Koira on ollut meillä yhdessä nyt jo melkein kymmenen vuotta. Että kuljettelisimme koiraa koko sen loppuelämän ajan hänelle parin viikon välein kylään?
Ymmärrän, että koira voi olla hyvin tärkeä. Minusta jokaisen pariskunnan kannattaisi kuitenkin jo koiraa ostaessa miettiä, että kummalle se erotilanteessa menee ja kuka koiran maksaa (maksaja=virallinen omistaja). Itse uskon, että koiran jakaminen voi toimia lähinnä silloin, jos kyseessä on vanha koira eikä ns. jaettavia vuosia ole edessä 14. Lähtökohtaisesti järkevintä mielestäni on, että koira jää vain toiselle.
Millaisia kokemuksia tai ajatuksia teillä on aiheesta?
Kommentit (6)
Pysäytä niiden juoksu. Ei ne loputtoman pitkälle jaksa vaikka eroa pelästyisivätkin.
Puhuttiin tämä asia läpi kun se koira otettiin ja eronkin jälkeen vastuu jaettiin kunnes koira kuoli.
Vaikka kumpikin meni tahoillaan naimisiin koira kävi toisessa kodissaan loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
ööö ja miksi koira ei voisi jatkaa vierailuja hänen toisessa perheessään?
Minusta paremminkin voisi kysyä, miksi olisi pitänyt jatkaa? Koirallekin on stressaavaa, että sitä kuljetetaan paikasta toiseen. Eivät koirat ole kuitenkaan lapsia, eivät ne osaa vuosien päästä kaivata jotain ihmistä, joka joskus oli osa heidän elämäänsä.
Ex miehen ja tämän exän koirja jäi minulle, kun me erottiin. Ex-mies ei ole eron jälkeen ole koiraa huolinut, mutta tämän ex naisen luona koira kyllä käy.
ööö ja miksi koira ei voisi jatkaa vierailuja hänen toisessa perheessään?