Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko keskenmeno vaikuttaa suoliston kuntoon?

Vierailija
03.10.2019 |

Minulla on reilu vuosi keskenmenosta. Menetin huomattavan paljon verta sen yhteydessä, mutta koska hemoglobiini oli silti viitteissä ja hyvä niin ei määrätty rautakuuria eikä seurantaa. Ferritiiniarvot on aina olleet erittäin huonot ferritiiniarvot, joita ei haluttu mitata siinä yhteydessä ja "eihän sillä ferritiinillä ole mitään väliä". Vuoden sisällä on ollut järkyttävää väsymystä ja samalla myös suolisto alkoi oireilla erittäin rajusti, tuli IBS-diagnoosi ja nyt tuntuu, että melkein joka ikistä ruoka-ainetta kohtaan on tullut yliherkkyyttä, vaikka aikaisemmin ei ollut minkäänsortin allergioita yms. Olen myös sairastellut huomattavan paljon. Oikeastaan joka kuukausi olen ollut vähintään viikon sairaana, koska saan kaikki mahdolliset taudit, joita samassa tilassa olevilla on.

Voikohan keskenmenolla olla jotain tekemistä etenkin suolisto-oireiden kanssa, sillä oireilut alkoi pahentua keskenmenon jälkeen huomattavasti? Ennen oli siis viljojen takia turvotusta, nyt en pysty voi syömään vilvoja enää lainkaan ilman, että tulee älytön turvotus ja iho-oireita.
Minulta kysellään vain koko ajan, olenko masentunut ja sivuutetaan nuo fyysiset oireet "on normaalia sairastaa pari flunssaa vuodessa". No entäpä kaksi influenssaa, 10 flunssaa ja joukko muita epämääräisiä oireita? "Oletko masentunut, pitäisikö mennä psykologille puhumaan?" No enpä tunne itseäni masentuneeksi vaan äärimmäisen väsyneeksi. "Niin tuo väsymyshän voi oire masennuksesta." Niin, ja se voi olla myös oire raudanpuutteesta, kilpirauhasesta, munuaisten vajaatoiminnasta ja miljoonasta muusta sairaudesta...

Ja sitten niille, jotka kyselevät voisiko väsymys johtua kilpirauhasesta niin THS on viitteessä, tosin täällä ei suostuta ottamaan kuin TSH ja t4v minulla on myös kiikkunut aivan alarajoilla aikaisempina vuosina (jos raja-arvot on 10-21 niin minulla se on ollut aina 10, TSH heittelee viitteiden sisällä, muttei ikinä ole ollut alle 2), kun aikaisemmassa kaupungissa niitä joskus testattiin. T4v testiä ei suostuta ottamaan, kun TSH on "ihan riittävän hyvä mittari".

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti jotain rautavalmistetta kannattaa käyttää jos on menettänyt paljon verta. Ferritiini laskee ensin ja Hb vasta sitten kun varastot on tosi alhaalla. Ehkä mieluummin joku miedompi valmiste ja monen kuukauden kuuri, 25-50 mg imeytyy täydellisemmin ja sitä pystyy myös käyttää pidempään.

Vierailija
2/10 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle useampi lääkäri sanoi, että koska hemoglobiini on viitteissä niin ei tarvitse. Pidin tosi outona, vointi oli keskenmenon jälkeen erittäin huono vielä pari kk. Vuotokin jatkui noin kuukauden verran ja tuli erittäin pahoja päänsärkyjä. Veri muuttui jossain välissä myös oranssihtavaksi, mutta kaikki sivuutettiin. Päänsärkylääkettä vain. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voisiko runsas verenmenetys olla yhteydessä myös noihin suolisto-ongelmiin? Ap

Vierailija
4/10 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisiko runsas verenmenetys olla yhteydessä myös noihin suolisto-ongelmiin? Ap

Kyllä se on mahdollista. Mene heti omalla rahalla erikoislääkärille tutkimuksiin, että saat olosi kuntoon.

Vierailija
5/10 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee asialle jotain, äläkä täällä itke.

Vierailija
6/10 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen huonot, huomattavan paljon, ääretöntä väsymystä, järkyttävää särkyä, älytöntä turvotusta... ehkä kannattaisi kuvailla tilannetta vähän todenmukaisemmin. Sä olisit jo sairaalassa, jos noin paha tilanne oikeasti olisi.

Vierailija
7/10 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu alhainen ferritiini ja raudanpuute.

Ja IBS. Sisätautilääkäri sanoi, että IBS pahenee myös siitä, kun ferritiini on alhainen. Koska rauta osallistuu myös suoliston asioihin ja suoliston pinnan kuntoon jne. Suolisto-oireet helpottavat, kun ferritiini saadaan kohdilleen.

Eli kyllä nyt kannattaa ryhtyä rautakuurille, jotka ferritiini saadaan ylös ja tsekata kaikki rauta-arvot noin 4 kk välein.

Vierailija
8/10 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen ferritiini voi saada kehon turpoamaan, myös vatsan turpoamaan ja saada aikaan IBS oireita. 

Vierailija
9/10 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen epäillytkin, että IBS ja rauta ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa.  

Yritin inttää lääkärissä ferritiinitestiä, mutta nyt sitten viimeiset kerrat se on täysin torpattu noiden sairastamisten takia, koska kehon tulehdus vääristää ferritiiniarvoja. Viimeiset pari kk on tullut jatkuvasti keltaista räkää, joka alkaa nyt luojan kiitos muuttua kirkkaaksi. Ruokavalio on nyt erittäin rajattu.

Ei se kai auta muuta kuin siirtyä yksityiselle, mutta rahat vähissä. Olen ollut aikalailla työkyvytön viimeiset puolisen vuotta ja suoraan sanottuna maannut sängyssä, kun en jaksa mitään. En ole jaksanut edes käydä lääkärissä sen jälkeen kun tuli neljäs "määrittelemätön hengitystieinfektio"-diagnoosi. Pari viikkoa sitten rupesin syömään maitohappokapseleita ja olo vähän virkeni. Noita määrittelemättömiä hengitystieinfektioita oli vuosia sitten aikaisemminkin. Ap

Vierailija
10/10 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku tulehdustila päällä, ferritiinin mittaus antaa valheellisen korkeita lukemia. Eli todellinen tilanne on huonompi kuin mittaustulos antaa ymmärtää. Raudanpuute vaikuttaa myös kilpirauhasen toimintaan heikentävästi. Toisaalta rauta tavallaan ruokkii tulehdusta, siksi elimistö ei ota vastaan vahvoja annoksia. Eli miedompi annos pitkään käyttöön, kun ei nyt varsinaista anemiaa ole.

Julkisella puolella on jatkuvat säästöpaineet ja järjetön kiire, sen vuoksi tehdään vain ne asiat jotka ovat ehdottoman välttämättömiä. Jonkun mamman väsymys ei liikoja kiinnosta, ennen kuin se on sairaalakunnossa ja sen hoito tulee lopulta kalliimmaksi.