Kasvisruoka ja ilmavaivat
Tykkään kasvisruoasta, mutta se aiheuttaa hirveitä ilmavaivoja. Onko tähän muuta ratkaisua kuin ryhtyä uudelleen lihansyöjäksi ja unohtaa pavut, soija ja runsaat kuidut?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Googlaa FODMAP
Sopiiko tämä helposti kasvissyöjälle?
Toi on kyllä kumma vaiva kun sekasyöjänäkin syötte kumminkin vegaanisia tuotteita ilman ongelmaa :D
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä kumma vaiva kun sekasyöjänäkin syötte kumminkin vegaanisia tuotteita ilman ongelmaa :D
En minä syö sekasyöjänä läheskään päivittäin suurta määrää palkokasveja. Nyt tulee syötyä papuja, (kik)herneitä ja soijaa paljon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä syö sekasyöjänä läheskään päivittäin suurta määrää palkokasveja. Nyt tulee syötyä papuja, (kik)herneitä ja soijaa paljon.
Ap
No älä syö. Helppoa.
Perehdy fodmaphiilareihin. Esimerkiksi linssit ja pavut kannattaa ostaa valmiiksi liotettuina ja vielä huuhdella hyvin ennen käyttämistä. Tofu on soijatuotteista varsin fodmapvapaa. Myös seitan käy useimmille aivan erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että useimmat sekasyöjät ei normaalisti syö suuria määriä papuja, linssejä, soijaa ja vastaavia. Vegaanina noita on sitten vähän pakko syödä reippaasti päivittäin jos haluaa saada ruuasta tarvittavat ravintoaineet.
Kuidun määrää kannattaisi hivuttaa vähitellen ylöspäin, jotta suolisto ehtii tottua. Palkokasveissa on aika hemmetisti kuitua.
Vierailija kirjoitti:
Perehdy fodmaphiilareihin. Esimerkiksi linssit ja pavut kannattaa ostaa valmiiksi liotettuina ja vielä huuhdella hyvin ennen käyttämistä. Tofu on soijatuotteista varsin fodmapvapaa. Myös seitan käy useimmille aivan erinomaisesti.
Miksi liottaminen ja huutelu itse ei riitä?
Seitan on ihan helvettiä kelle tahansa gluteeniherkälle. Olen itse asiassa Hälsans kökin ”soija”nakeille (vehnäproteiinipötköille) velkaa oivallukseni, että iho- ja vatsaoireeni johtuivat gluteenista. On ihanaa olla oireeton.
Palkokasvit ovat ongelma melkein kaikille. Liota, idätä, hapata, kypsennä, jos on pakko käyttää.
Eläinkunnan tuotteet, maito ja munat, sopivat ihmiseläimelle paremmin :)
Siitä vaan alapeukuttamaan <3
Vierailija kirjoitti:
Seitan on ihan helvettiä kelle tahansa gluteeniherkälle. Olen itse asiassa Hälsans kökin ”soija”nakeille (vehnäproteiinipötköille) velkaa oivallukseni, että iho- ja vatsaoireeni johtuivat gluteenista. On ihanaa olla oireeton.
Palkokasvit ovat ongelma melkein kaikille. Liota, idätä, hapata, kypsennä, jos on pakko käyttää.
palkokasvit eivät todellakaan ole mikään ongelma "melkein kaikille". Kyr-sii kun ihmiset esittävät omia mielipiteitään yleisinä totuuksina.
Ihminen on sitä mitä hän syö, röh röh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palkokasvit eivät todellakaan ole mikään ongelma "melkein kaikille". Kyr-sii kun ihmiset esittävät omia mielipiteitään yleisinä totuuksina.
Joo, kasvissyöjät on vihanneksia. Ei aivot toimi.
Ilmavaivat johtuvat siitä, että suolesi seinämää nälissään järsineet suolistomikrobit viimein saavat kuituja ja riemastuvat. Pieretys menee ohi nopsasti, kun kasvisruuasta tulee säännöllistä.
Ota Cuplatonta tai lääkehiiltä, jos häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kasvissyöjät on vihanneksia. Ei aivot toimi.
Miksihän te lihansyöjät silti olette helppoja tunnistaa heikosta argumentoinnista ja huonosta äidinkielen taidosta?
Varmaan syöt lihasi ilman mausteita ja perunoita. Mausteet ja perunat kun ovat kasveja.
Vierailija kirjoitti:
Ilmavaivat johtuvat siitä, että suolesi seinämää nälissään järsineet suolistomikrobit viimein saavat kuituja ja riemastuvat. Pieretys menee ohi nopsasti, kun kasvisruuasta tulee säännöllistä.
Ota Cuplatonta tai lääkehiiltä, jos häiritsee.
Voi yhden kerran, ensin syödään sopimatonta ruokaa, sitten haitat lääkitään apteekkitavaralla :D:D:D
Googlaa FODMAP