Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennus sairauden ylidiagnosointi

01.10.2019 |

Masennus on tilastojen valossa yleistynyt, jossain määrin näin varmaan onkin, mutta joukkoon mahtuu myös vääriä diagnooseja. Todennäköisesti, koska ihmiset diagnosoivat itse itselleen masennuksen.

Yksi syy on se, että ihmiset eivät aina oikein käsitä, että masentunut mieliala ja masennus niminen sairaus on kaksi eri asiaa.

Esimerkkejä? Mielipiteitä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuka tahansa ole pätevä antamaan masennusdiagnoosia.

2/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. henkilö voi kärsiä esim. esi- tai vaihdevuosioireista ja siksi kärsiä masentuneesta mielialasta ilman varsinaista masennus sairautta. Todellinen ongelma olisi hoidettavissa estrogeenillä.

Henkilö kärsii pelkistä motivaatio-ongelmista ja tyytymättömyydestä, eikä masennus sairauden aiheuttamasta todellisesta, sairauteen kuuluvasta toimintakyvyn laskusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuka tahansa ole pätevä antamaan masennusdiagnoosia.

Ei niin.

Vierailija
4/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on masennusdiagnoosi. Loppujen lopuksi masennuksen kanssakin oppii elämään silloin kun se on pitkittynyt. Masennuksesta tulee siten osa arkea. Yritän, ettei se vaikuttaisi tekemisiini. Sen vuoksi minulla on tarkka päiväjärjestys, joka on kuin koulun lukujärjestys, koska muuten ei tulisi tehtyä mitään mainittavampaa.

5/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on masennusdiagnoosi. Loppujen lopuksi masennuksen kanssakin oppii elämään silloin kun se on pitkittynyt. Masennuksesta tulee siten osa arkea. Yritän, ettei se vaikuttaisi tekemisiini. Sen vuoksi minulla on tarkka päiväjärjestys, joka on kuin koulun lukujärjestys, koska muuten ei tulisi tehtyä mitään mainittavampaa.

Tsemppiä

Vierailija
6/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että olen aina ollut masentunut. Tietty alakuloisuus on osa luonnettani. En ole mikään hymynaama.

7/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Medioissa ei ainakaan puhuta oikein muista mielen sairauksista. Se on aina masennus. Siitä on kyllä paljon juttuja. Ja tuntuukin, että "jokaisella" on (ollut) se.

Vierailija
9/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse diagnosoituja sairauksia ei yleensä lasketa tutkimuksiin mukaan.

Vierailija
10/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on yksinäisyyttä, kovaa stressiä, läheisyyden ja kosketuksen puutetta, liikkumattomuutta, epävarmuutta tulevaisuudesta, huonoa itseluottamusta, mm. työssä uupumista, surua kuten ero käsittelyä jne. Masennus on oire jostakin ja nämä oireet muuttavat mm. hormonitoimintaa ja aivokemiaa. Siksi se on ylidiagnosoitua, koska ihmisillä esiintyy todella usein jotakin nuista tai montaa yhtäaikaa. On löydettävä syy oireille ja hoidettava se osa-alue elämästä kuntoon.

Vierailija
11/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on yksinäisyyttä, kovaa stressiä, läheisyyden ja kosketuksen puutetta, liikkumattomuutta, epävarmuutta tulevaisuudesta, huonoa itseluottamusta, mm. työssä uupumista, surua kuten ero käsittelyä jne. Masennus on oire jostakin ja nämä oireet muuttavat mm. hormonitoimintaa ja aivokemiaa. Siksi se on ylidiagnosoitua, koska ihmisillä esiintyy todella usein jotakin nuista tai montaa yhtäaikaa. On löydettävä syy oireille ja hoidettava se osa-alue elämästä kuntoon.

Olen 99.9 % samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
12/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsyys aiheuttaa masennusta. Siksi suomalaiset on masentuneita lokakuusta toukokuulle.

Vierailija
13/13 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Tähän ei erillistä lääkärin diagnoosia tarvita.