Onko muita TODELLA pienikokoisia vauvoja?? Meillä puolivuotias..
..Tyttönen varsinainen kirppu!!! ½-vuotis nlassa mitat olivat vain 5890g ja 63,2cm py41cm!! Tiedän, lukujahan nuo vaan ovat mutta silti välillä huolestuttaa!! Toisinaan likka myös syö huonosti :P Ja meikän huoli vaan lisääntyy. Oli myös pieni syntyessään (rv39+6) 2915g ja 49cm. Hoikka ja siro siis ollu pienen ikänsä..
Täysimetin likkaa 4kk jonka jälkeen alotin kiinteet.Nyt syö 3 kiinteetä ' ateriaa' päivässä ja tissiä (+välillä Nannia päälle).
Ajattelin jo että mun rinnoista tulee jotain säälittävää kurrilitkua kun tytön painokäyrät on ollu niin laskussa pitkään.Ihan pelottaa neuvolakäynnit vaikkei terkka olekaan niin huolissan.Minä olen vain omassa päässäni tehnyt kärpäsestä härkäsen (tai toisin päin..) :P
Monet itkut olen asian tiimoilta vääntänyt mutta ei ne taida saada tyttöä kasvamaan sen nopeammin ;P Pitäis varmaan vaan yrittää relata,mutta tiiättehän..äitiys teettää kaikkea kummallista ;)
Taidoissa ei jää mitenkään jälkeen ikäisiään,päinvastoin. Välillä pienuudesta on selkeää hyötyä.Pääsee ' ketterästi' liikkumaan ja jaksaa kannatella itseään hyvin.Seisoi tomerasti itse jo 4kk iässä!!Kääntyikin tosi aikaisin. Eli eikai tässä pitäisi huolestua :)
Mutta huhuilisinkin nyt MUITA pienikokoisia vauvoja (tai siis heidän äitejään)!!
Mitä ovat neuvolassa mieltä..?
Minkäkokoisia te vanhemmat olette/olette olleet?
Kuinka paino ja pituus on kehittyny puolen vuoden jälkeen?
*utelias*
Ja sitten ihan vaan sitä kuuluisaa vertaistukea!! :))
Kiitos vastanneille!!
-Tiggr ja sintti tyttönen 6kk
Kommentit (10)
Siis,
Jos kasvaa tasaisesti, eli vaikkakin käyrän alapuolella, niin kuitenkin sen suuntaisesti niin ei mitään syytä huoleen. Jos kasvu hidastuu niin huolestu vasta sitten.
Ja yleisesti on ilmeisesti niin että pienet pääsevät aiemmin liikkeelle.
Terveisin " ei niin pienen" puolivuotiaan äiti
Meillä neuvolatädin mukaan pienehkö 5 kk tyttö, mitat 5 kk -neuvolassa olivat 64 cm ja 6690 g. Mutta sopusuhtainen omankokoisekseen. Sinun puolivuotiaasihan kyllä on vielä pienempi. Mutta en usko, että mitään syytä huoleen, kun kerran kasvaa kokoajan!! Pylly pystyyn.. =) eiku pää pystyyn!!
Itekin olen aika pieni (=lyhyt) ollut pienenä, mm. 6 kk vanhana 65 cm/7680 g ja vuoden vanhana 74 cm/9600 g, mutta nyt jo 162 senttinen.. =)
Maasta se pienikin ponnistaa!
Meidän neiti oli 6kk neuvolassa 6,15 kg ja 63,5 senttiä. Py oli 41,5 cm. Tyttö oli siis aika samankokoinen kun teidän neiti. Meidän tyttö syntyi rv 38 tasan ja oli 2,84 kg ja 47,5 cm. Syntyessään tyttö oli siis pituudessa - 2 käyrällä. Kolmen kuukauden ikäisenä pituuskäyrä oli noussut - 1:lle, mutta tämän jälkeen se lähti taas laskuun ja päätyi takaisin -2:lle. Siellä tyttön kasvu sitten pysyikin, kunnes 8 kk neuvollassa pituus oli taas noussut lähelle -1. 10 kk ikäisenä tyttö oli 8,5 kg ja 71 senttiä. Minäkin täysimetin 4 kk. Meidän tyttö on aina ollut aika hyvä syömään. Ei tyttö nyt mitään valtavia määriä syö, mutta nätisti sen mitä tarvitsee. Minäkin olin aluksi huolissani tytön kasvusta; eteenkin kun me vanhemmat ollaan noin keskimittaisia (minä 168 ja mies 175). Lisäksi me olemme omien sisarussarjojemme lyhimmät (minulla on 174 ja 180 senttiset sisaret). Meidänkin tytöllä siis luulisi olevan geenejä kasvaa edes keskimittaiseksi. Enää en jaksa tytön kasvua murehtia, kun kerran tyttö kasvaa ja on tyytyväinen ja virkeä. Neuvollan täti ei ole oikeastaan ollut huolestunut lainkaan. Monta kertaa on tytön neuvolakortitiin kirjoittanut, että hyvin kasvaa.
Täällä yksi " pieni kokoisen" tytön äippä. Elikkäs tyty oli syntyessään (rv41+2) 49cm ja painoi 3155g pipo 33.5. Aikas pieni. 5kk neuvolassa mitat oli 6500g ja 62,5 cm. Silloin neuvola täti sanoi, jollei ensi kerralla ole tullut " pyrähdystä" , niin asiaa aletaan tutkia. 6kk neuvola mitat oli 6930g ja 64.2 cm, terkkari oli " tyytyväinen" , käyrä menee vaakatasossa eikä ole laskusuunnalla, kuten aiemmin. Nyt jännityksellä oottelen kesäkuun 8kk lääkärikäyntiä/mittoja. Saas nährä..
Ite oon 175cm ja mies on 190cm. Kattelin omaa neuvolakorttia ja suht samoilla mitoilla mennää tytyn kanssa, syntymämitatkin oli melko samat, ainoostaan painoin 50g enemmän. Mittaus kerroilla oon ollu noin 1½cm pidempi. Kun näi maalaisjärjellä aattelee, ni en oo ehkä vielä huolestunut tytyn mitoista, kun tosiaan samoilla mitoilla mennään ja ite kannan nyt 175cm vartta ja hyvin jakselen..
Mutta.. toki alan huolestua enemmän, jos kasvu ei kunnolla lähde nousemaan...
Tässä tämä tarina..
-eekkis-
Täältä löytyy myös yhden, pienen tytön (7kk) äiti!
Meillä neiti syntyi rv 39+2 käynnistyksellä ja tytön mitat olivat syntyessään 2540g, 46cm ja py32cm.
Ensimmäiset 3kk tyttö kasvoi hurjaa vauhtia, mutta sitten se hidastui.
5kk tyttö laitettiin lääkärille, koska pituuskasvu oli lähes tyssännyt; viimeisten kuukausien aikana pituutta oli tullut vain n.0,5cm/kk. Mitat olivat tuolloin 5960g, 62cm py 40cm.
Vietiin lääkärille mieheni ja minun neuvolakortit, jotta lääkäri näki, miten me ollaan joskus lapsena kasvettu. Mieheni on ollut lähes saman kokoinen syntyessään kuin tyttäremme ja minulla on vauvana seurattu painon nousua 5-7kk iäissä. Lääkäri totesi, että tyttö seuraa isänsä kasvua, mutta antoi kuitenkin lähetteen labraan verikokeisiin varmuuden vuoksi. Emme kuitenkaan ole käyneet labrassa, koska tiedämme, että tyttömme kasvu on geneettistä. Neiti syö hyvin, kehittyy aikataulussa ja jopa sen edellä, on nauravainen ja iloinen tyty.
Nyt neidillä on siis ikää 7kk ja vähän aika sitten tulimme neuvolasta. Mitat olivat 6320g, 65,5cm ja py41cm. Painoa ei ollut tullut kuin 205g viime käyntiin verrattuna, mutta pituutta oli kasvanut 2cm. Py-mittaan oli tullut 1cm lisää. Tyttö on kova liikkumaan ja harjoittelee konttaamista, joten energian kulutus on valtava. Terveydenhoitaja ehdottikin, että lounaaseen ja päivälliseen voisi lisätä 1tl ihan tavallista rypsiöljyä, niin se lisää sitä energiaa elimistössä. (jää jotain kasvuunkin :) )
Meillä tyttö on siis ihan vain perinnöllisesti siro ja kasvaa siinä omalla käyrällä. Ei sen kummempaa.
Tuskin teilläkään sen kummempaa on ja kyllähän ne neuvolassa puuttuu asiaan jos on tarvetta.
-Pepca-
jos kasvaa omalla käyrällään hyvin ja muuten on virkeä ja hyvinvoiva lapsi. Nimittäin olen vierestä seurannut kummityttöni (nyt 6 vuotta) taistelua tuon alhaisen painokäyrän takia ja monta kertaa olen meinannut hiukset repiä päästäni :-).
Hän siis syntyi 40+4 viikolla ja oli pieni jo syntyessään, alle kolmikiloinen ja 48 cm pitkä. No neuvolassa kun syynättiin oikein tarkasti, niin siitä seurauksena äiti oli aivan hysteerinen lapsen kanssa.
Suunnilleen mitä vain sai suusta menemään alas, niin sitä neidille annettiin. Ei säännöllisiä ruoka-aikoja tms, vaan jos ei ruoka kelvannut niin äiti kulki lapsen kanssa lusikka kourassa ympäri taloa. Tarjosi pipareita yms, jotta tämä söisi jotain.... tätä oli inhottavaa seurata vierestä, kun lapsi kuitenkin oli ihan terve. Ei vaan suostunut syömään...
Tästä seurauksena neiti on vieläkin erittäin nirso, valikoi tarkasti mitä syö ja syö hiiren annoksia. meillekään en häntä halua ottaa , kun on niin valikoiva; vain tietty mehu tai leipä käy, ja jos sitä ei ole niin ei suostuta syömään mitään....ARGH!!! Ja äitinsä tekee lapsen tahdon mukaan....
Tämä vaan pienenä esimerkkinä siitä, miten ääripäähän vanhemmat voivatkin mennä...
Mami + Aino neitonen lähes 5 kuukautta
vauvana myös pienikokoinen. Synt. täysiaikaisena 3100 kg ja puolivuotiaana 6010 kg / 68 cm. Olin myös koko lapsuuteni laiha ja huono syömään. Siitä oli se etu että olin ketterä ja hyvä urheilussa. Aikuisiällä ei ole paino-ongelmia ollut eli nyt mitat kun oma vauva on 4,5 kk 166 cm / 55 kg eli samat kuin ennen raskautta Poikani koko on nyt 4,5 kk:ta vanhana 5850 kg / 63 cm / 41.
Siskon tyttö oli myös vauvana suurinpiirtein tuon kokoinen kuin sinun vauvasi ja todella huono syömään myös vanhempana. Nyt hän on 17 v n. 160 cm pitkä ja pelaa kilpaa sulkapalloa sekä valmentaa.
En tiedä oliko näistä mitään apua mutta meidän suvussa on ainakin pienikokoisia vauvoja mutta muuten terveitä.
Meillä myös pieni vauva, tosin vähän ennen aikojaan syntynyt. 6 kk neuvolassa mitat muistaakseni noin 6,5 kg ja 63 cm. Kyllä se minuakin välillä mietityttää, vaikka nuo mitat vielä ovatkin normaalin rajoissa. Muiden lapset vain tuntuvat olevan niin paljon isompia!
Kasvua on seurattu tiiviisti neuvolakäynneillä, pitkään jopa kahden viikon välein. Minusta sekin on omiaan vääristämään kasvukäyriä. Välillä on kasvu ollut ihan pysähdyksissä, välillä taas tullut isoja harppauksia. Isommat lapset tuntuvat kasvavan tasaisemmin, koska heidän kasvuaan seurataan harvemmin. Eihän kukaan kasva tasaisesti koko ajan, välillä on pyrähdyksiä. Ja jos lapsi kehittyy " henkisesti" hyvin eli taidot karttuu, niin ei pitäisi olla huolta.
Mukava kuulla ettei olla ainoita hoikkeliineja ;)
Aina kun ' valitan' aiheesta kavereille niin he vain käskevät minua katsomaan peiliin.. ;P Niin noh,en tosiaan ole itsekään mikään jätti.Pituutta vaivaiset 158cm.Että taitaa typy tulla äitiinsä.En ole löytänyt omaa nlakorttia josta voisin katsoa omat vauva-ajan mittani.Täytyypä metsästää :). Mieheni on 178cm pitkä eli ihan normaalipituinen.
En ole väkisin tuputtanut tytölle ruokaa koska en halua että hänelle tulisi mitään ' kammoa' :P
Muistelin tässä että olin itsekin lapsena aika huono syömään mutta aikuisiällä ihan kaikkiruokainen. Ja AINA olen ollut niitä luokkani pienimpiä..Että jos vaan saisin omasta päästäni tämän huolen pois.. Geeneistä tuo koko taitaa kuitenkin olla kiinni.Eli turha kait tässä on märehtiä sen kummemin.. :)
Ihanaa kesää kaikille<3
-Tiggr ja Nea-kirppunen ;)
Kun et ole saanut vertaistukea muutoin, niin pistämpä omat mittani:
synt 3400g/49cm
6kk 6800g/63cm
12kk 9050g/74cm
Tuosta nyt voi nähdä, ettei välttämättä ole hukkapätkä vuoden iässä, vaikka puolen vuoden iässä olisikin: aika huima 11cm kasvupyrähdys puolessa vuodessa! (kovana tahtina pidetään jo 1,5cm/kk).