Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako jatkaa opiskelua?

Vierailija
29.09.2019 |

Opiskelen nyt kolmatta vuotta sairaanhoitajaksi. Tekeillä on opinnäytetyö ja pari muuta kurssia ja valmistuisin ensi vuonna. Kesällä kuitenkin sain tietää, että minulla on glioblastooma. Siis aivokasvain, jota ei voida parantaa. Oloni on tällä hetkellä kuitenkin suht ok, pystyn arkielämään ainakin suunnilleen.

Minulle on ehdotettu opiskelun keskeyttämistä, mutta toisaalta myös on ehdotettu jatkamistakin. Itsekin halusin alunperin jatkaa, jatkoinkin elokuussa ihan normaalisti. Aluksi tuntui, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa. Olen kuitenkin alkanut pelkäämään tajuttomuuskohtauksia, vaikka en ole niitä enää kuukausiin saanutkaan. Nämä pelot aiheuttavat jotain paniikkikohtauksen oireita, mikä voimistaa pelkoa. Opettajat ei tiedä, opiskelukaverit ei tiedä, enkä halua kertoa. Ulkoisesta olemuksesta näkyy vain laihtuminen, mikä ei sekään kiinnitä kauheasti huomiota.

Tiedän, että en välttämättä tule ikinä valmistumaan, jos en ehdi. Saati ehdi työelämään. Minulla ei ole kuitenkaan elämässä muuta sellaista, mikä täyttäisi arjen, ei perhettä eikä työtä. Siksi opiskelu tuo edes jotain muuta sisältöä elämään.

En odota mitään vertaistukea, lähinnä halusin vain kirjoittaa.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet opiskelun mielekkääksi, niin jatka toki. Tietty jossain vaiheessa olotila voi muuttua huonompaan ja kaduttaa, ettei käyttänyt ns. tervettä aikaa matkusteluun, elämyksiin, perheen kanssa viettämiseen jne. Vaikea sitä on ulkopuolisena arvella, mutta tee niin kuin tuntuu hyvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan