Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko hakea tohtoriohjelmaan eri alalle kuin mistä itse on valmistunut?

Vierailija
29.09.2019 |

Haluaisin hakea väitöstutkijan paikkaa yhdestä poikkitieteellisestä, mutta kuitenkin teknologia-alaan painottuvasta yksiköstä, kun itse olen valmistunut media-alalta (olen sisällöntuottaja).

Väitöskirjani aihe on aika humanistinen, mutta kysymyksenasettelu liippaa enemmän teknologia-alaa kuin omaani. Aihe siis sekoittelee molempia aika tasapuolisesti. Kansainvälistymismahdollisuudet oman alani tutkijakoulussa vaikuttavat heikommilta, ja työllistymisen kannaltakin tämä toinen yksikkö olisi parempi veto. Graduni ei liippaa teknologiaa kuin korkeintaan vähäsen, mutta aihevalintani on kuitenkin perusteltavissa graduni pohjalta. Sain työstäni aikanaan laudaturin ja tutkijalta kehotuksen jatkaa väitöskirjaan, jos se kiinnostaa.

Kysymys: tiedättekö tapauksia, jossa joku olisi saanut väitöstutkijan paikan alalta, joka menee vähän sivuun hänen omastaan? Jos ei minulla ole alla kursseja teknologia-alalta, voinko päästä silti tekemään väitöskirjaa ko. yksikköön? En ole löytänyt yliopistojen sivuilta kunnon vastauksia tähän.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään tapausta. Väitöskirjastahan pitää olla ko. oppiaineen professorin hyväksymä tutkimussuunnitelma ennen kuin kannattaa hakea. Itse kyselin saman tiedekunnan, mutta toisen oppiaineen kohdalta paikkaa poikkitieteellisen tutkijakouluun, eikä suositeltu hakemaan. En olisi saanut paikkaa, ja sitä perusteltiin sopivan ohjaajan puutteella. Et voi tehdä väitöskirjaa, jos siellä ei ole ketään, joka on perehtynyt sinun oppialaasi. 

Vierailija
2/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä yhtään tapausta. Väitöskirjastahan pitää olla ko. oppiaineen professorin hyväksymä tutkimussuunnitelma ennen kuin kannattaa hakea. Itse kyselin saman tiedekunnan, mutta toisen oppiaineen kohdalta paikkaa poikkitieteellisen tutkijakouluun, eikä suositeltu hakemaan. En olisi saanut paikkaa, ja sitä perusteltiin sopivan ohjaajan puutteella. Et voi tehdä väitöskirjaa, jos siellä ei ole ketään, joka on perehtynyt sinun oppialaasi. 

Ko. yksikössä olisi omaan alaani perehtynyt ohjaaja, ja tutkimussuunnitelmankin uskoisin pystyväni tekemään. Tietenkään en pysty itse arvioimaan, kelpaako se. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Itsekin olen tehnyt väitöskirjan eri alalle (tuotantotalous) kuin mistä olen valmistunut maisteriksi (valtiotieteet) . Joitakin täydentäviä opintoja jouduin tekemään.

Vierailija
4/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ko. yksikössä olisi omaan alaani perehtynyt ohjaaja, ja tutkimussuunnitelmankin uskoisin pystyväni tekemään. Tietenkään en pysty itse arvioimaan, kelpaako se. 

Ap

Ennen kuin alat tehdä tutkimussuunnitelmaa, niin kysy professorilta, että onko se edes periaatteessa mahdollista. Tutkijakouluissahan myös sinun pitäisi kyetä opponoimaan muita, kyse ei ole pelkästään omasta tutkimuksestasi. Mutta mikäpä estää kysymästä proffalta, sittenpähän tietää varmuudella. 

Vierailija
5/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa oikea työpaikka äläkä nysvää suotta.

Vierailija
6/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alat ovat kohtuullisen lähellä toisiaan, niin en usko olevan mahdotonta. Kysymällähän tuo selviää.

Vierailija
7/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kait sitä hakea mutta siitähän se on kiinni että sopiiko se tutkimusala tämän uuden laitoksen muuhun toimintaan tai pystytkö itse taustallasi opiskelemaan uuden laitoksesi tarvittavat kurssit ja seminaarit yms. 

Vierailija
8/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kait sitä hakea mutta siitähän se on kiinni että sopiiko se tutkimusala tämän uuden laitoksen muuhun toimintaan tai pystytkö itse taustallasi opiskelemaan uuden laitoksesi tarvittavat kurssit ja seminaarit yms. 

Tosiaan. Varmaan Ap:n kannattaa katsoa millaisia opintoja tohtorin tutkintoon tuossa tiedekunnassa kuuluu ennen kuin kysyy professorilta. Samaten kannattaa katsoa maisteriopintojen sisältö. Humanistinen ja teknologinen ala poikkeavat kuitenkin aika paljon toisistaan. 

Vierailija
9/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ota yhteyttä suoraan ko. ohjaajaan ja kysy häneltä. Olen itse töissä teknillisessä yliopistossa tietotekniikan alalla, ja tiedän yhden kasvatustieteilijän, joka teki väitöskirjan ohjelmoinnin opetuksesta ja oppimisesta. Myös käyttöliittymätutkimuksen puolella on ollut psykologeja tutkijoina.

Paljon on kiinni myös siitä, kuinka kova kilpailu ajattelemasi tutkijakoulun paikoista on.

Vierailija
10/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtoritason peliliike kysyä asiaa täällä. Täällähän päivystävät kaikkien tohtoriohjelmien kaikki vastuuhenkilöt. Ihan turha kysyä suoraan ohjelmasta vastaavalta.

Vierailija
11/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monilla aloilla kannustetaan poikkitieteellisiin näkökulmiin. Kyllä teknologiaa voi, ja kannattaakin, tarkastella myös humanistisesta näkökulmasta.

Vierailija
12/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuaineopiskelijoita tiedän, jotka ovat yhdistäneet kasvatustieteitä ja tietojenkäsittelytiedettä tutkimuksessaan. Ovat olleet ammatiltaan koodareita oikeasti, vaikka valmistuneet opettajiksi. Paljon riippuu siitä, onko yliopistolla jokin sellainen tutkimusohjelma, johon tutkimuksesi aihe sopisi. 

Vierailija
13/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sanoit, että ohjelma on poikkitieteellinen, miksei siis voisi?

Vierailija
14/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

o/

Täällä yksi. Tosin tein monitieteellisen maisterintutkinnon, mutta väikkäri on (soveltavan) biologian puolelta. Luonnontieteellisiä kuitenkin molemmat, eli ei ihan tekusta humanistiseen tai päinvastoin.

Onnistuu, jos pohjatieto maisteriohjelmasta on riittävä ja/tai gradusi esim. sivuaa jatko-opintojen aihetta. Ihan laidasta laitaan ei varmasti ole mahdollista, vaan jokin selkeä yhtymäkohta aikaisempiin opintoihin pitää olla. Uskoisin tällaisessa tapauksessa olevan helpompaa, jos haet nk. valmiiksi määriteltyyn väitöstyöhön, johon pystyt perustelemaan pätevyytesi vs. että teet itse tutkimussuunnitelmankin hakuun. Tämä siis tosiaan veikkaukseni, ei varma tieto.

Vierailija
15/15 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

o/

Täällä yksi. Tosin tein monitieteellisen maisterintutkinnon, mutta väikkäri on (soveltavan) biologian puolelta. Luonnontieteellisiä kuitenkin molemmat, eli ei ihan tekusta humanistiseen tai päinvastoin.

Onnistuu, jos pohjatieto maisteriohjelmasta on riittävä ja/tai gradusi esim. sivuaa jatko-opintojen aihetta. Ihan laidasta laitaan ei varmasti ole mahdollista, vaan jokin selkeä yhtymäkohta aikaisempiin opintoihin pitää olla. Uskoisin tällaisessa tapauksessa olevan helpompaa, jos haet nk. valmiiksi määriteltyyn väitöstyöhön, johon pystyt perustelemaan pätevyytesi vs. että teet itse tutkimussuunnitelmankin hakuun. Tämä siis tosiaan veikkaukseni, ei varma tieto.

Noin saa varmemmin paikan, väittäisin, alalla kuin alalla. Itse tehdyt väikkärin aiheet eivät niin hyvin menesty. Jo gradun aihe tulee valmiiksi annettuna tai sitä suositellaan.