Matematiikan sanalliseen tehtävään apua?
Hei! Tätä sanallista tehtävää on nyt monta iltaa ja yötä pähkäilty meidän aikuisopiskelijaryhmässä, eikä olla päästy edes yhtälöön asti. Koulun resursseista johtuen suoritamme matematiikan opintojaksot verkko-opintoina. Osaisiko joku auttaa tämän peruslaskun kanssa?
Kolmilapsinen perhe saa teatterilippuja. Pekka saa 40%, Eveliina 20%, Esko 1/3 lipuista. Äiti yhden ja isä yhden. Montako lippua kukin saa ja montako niitä on yhteensä?
Kiitos avusta, jos sellaista saan :)
Kommentit (16)
Ai niin ja x= 1 yhtälöpariksi sitten tuon toisen lisäksi. Ensin siis ratkaiset y:n tuosta ja sitten sijoitat x:n paikalle 1.
Kiitti! Meillä oli virheenä varmaan tuo, että kokonaismäärä oli X ja yksi lippu vain 1. Viimeisestä matikan kurssista aikaa noin 20v, ei ihan heti palaudu mieleen 😅.
Tai itse asiassa ei tarvita edes tuota x:ää vaan voi laittaa suoraan 2+ 0,4y + 0,2y + 1/3y = y
Ratkaiset y:n ja sitten lasket kunkin lapsen osuuden siitä.
2/5•N+ 1/5•N +1/3•N +2 = N
<=> (6 + 3 + 5)/15•N + 2 = N
<=> N - 14/15•N = 2
<=> 1/15•N = 2
<=> N = 30.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti! Meillä oli virheenä varmaan tuo, että kokonaismäärä oli X ja yksi lippu vain 1. Viimeisestä matikan kurssista aikaa noin 20v, ei ihan heti palaudu mieleen 😅.
No itse asiassa onnistuu noinkin, tuohon jo laitoin toisen tavan. Mikähän teillä sitten on ollut ongelmana, jos ei noin ole onnistunut?
Heh, lähäriopinnot vissiin kyseessä?
Eikös tuo ole sellaista seiskaluokan matikkaa?
Ei siinä tarvitse tehdä edes mitään yhtällöä. Alkaa vain siitä, että Pekka saa 2/5, Eveliina 1/5 ja Esko 1/3. Muuntelee nimittäjät yhteensopiviksi, jotta isä ja äitikin saavat lippunsa.
Mulla tämä menee ainakin päässä, mutta kynä ja paperi voi auttaa.
Kukaan ei saa yhtään lippua, koska Anna Kontula sosialisoi ne. Ei noin montaa lippua yksi perhe saa omistaa.
Mikä ala teillä on?
Vähän huolestuttaa, miten työt tulee sujumaan. Tuo pitäis mennä ihan päättelemällä päässä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala teillä on?
Vähän huolestuttaa, miten työt tulee sujumaan. Tuo pitäis mennä ihan päättelemällä päässä.
Aion annostella lääkkeesi, kun tulet visiitille sairaalaan. Joten elä morkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala teillä on?
Vähän huolestuttaa, miten työt tulee sujumaan. Tuo pitäis mennä ihan päättelemällä päässä.
No kieltämättä ihmetyttää, jos tällaista tehtävää on mietitty monta iltaa ja yötä eikä ryhmässä kukaan ole osannut.
Olin jokin aikaa sitten käymässä Stadin ammattiopistossa. Yhdessä ovessa luki "lääkelaskujen tukiopetus" :D
Nehän on siis aloittajan esimerkkiäkin helpompia. Pelkkää yksikköjen muuntelua ja simppeliä kerto- ja jakolaskua.
Aiku ootte ihania :D. Kyllä mekin vastaus saatiin ihan vaan päässä päättelemällä, mutta opettajalle tuskin riittää vastauksena pelkkä lippujen määrä, vaan haluaa yhtälön myös.
Onneks lääkelaskuja ei lasketa samaan tapaan. "Annat Pekalle 40%, Eveliinalle viidenneksen ja lopuille mitä dosettiin jäljelle jää."
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala teillä on?
Vähän huolestuttaa, miten työt tulee sujumaan. Tuo pitäis mennä ihan päättelemällä päässä.
Jos kysytään yhtälöä, pelkkä vastaus ei riitä. Huolestuneisuus tarpeetonta.
"Ei olla päästy edes yhtälöön asti." Minä ainakin ymmärsin, että mitään ei ole ratkaistu.
Itse asiassa lääkelaskuissa tulee samanlaista päättelyä, vaikka ei täsmälleen samanlaista tehtävänasettelua. Liuoksen pitoisuuden laskemisessa pyöritellään lukuja ihan samalla tavalla.
Seli, seli ap
Ihan selvästi aloituksessa sanotaan, että teillä ei ole hajuakaan miten edes lähestyä tehtävää saati että se olisi ratkaistu :D
Mutta täytyy toivoa, että pää pelaa loppuun asti, ettei teidän laskutaitoitejen varassa pidä olla.
Lippujen määrä yhteensä y
Yksi lippu x
x + x + 0,4y + 0,2y + 1/3y = y
Siitä vain ratkomaan