Oletko tarkistanut, paljonko tulet saamaan eläkettä
Katsoin työeläke.fi sivuilta ja eläkkeeni tulisi olemaan 2200-3000e/kk, riippuen siitä, jäänkö 65v vai 70v tai jotain siltä väliltä.
Palkkani on nyt 4000e/kk, joten nettotulot tippuu lähes tonnin kuussa. Asumiskulut ja muut pitää suhteuttaa tuohon sitten ajoissa. Säästöjä voi sitten käyttää matkusteluun ja muuhun extraan. Aikaa säästöjen keräämiseen 15 vuotta.
Kommentit (34)
Up! Aika harva näyttää olevan kiinnostunut tulevaisuudestaan ja siihen varatumisesta.
Miten minä näen sieltä vain kertymän enkä mitään ennustetta. Ja se kertymä jotenkin mystisesti tuntuu pysyneen paikallaan kymmenen vuotta, koska sieltä on lähtenyt kaikenlaista pois lakimuutosten vuoksi.
Tääl jokaisella mammalla vähintään kuusinumeroinen summa osakkeissa jotka saatu korkoa korolle 10 euron kuukaussijoituksilla, niin ei tarttee mitään eläkkeitä miettiä.
Joku kolme tonnia, jos jään ennen kuuskymppisiä. Tietysti nettona.
Vierailija kirjoitti:
Miten minä näen sieltä vain kertymän enkä mitään ennustetta. Ja se kertymä jotenkin mystisesti tuntuu pysyneen paikallaan kymmenen vuotta, koska sieltä on lähtenyt kaikenlaista pois lakimuutosten vuoksi.
Oletko nyt työelämässä. Siis tuloja?
Ennusteen voi laskea laskurilla joka löytyy etusivulta kirjautumatta.
Olen tarkastanut, ennuste 2300, eiköhän tuo riitä kun lapset on lentäneet pesästä ja asuntolaina maksettu pois (pari vuotta ennen eläkeikää).
Vierailija kirjoitti:
Mullakin näkyi kertymä, noin 900/kk, onko tämä sitten odotettavissa oleva eläke? Huhheijaa... Olen pian 50v, joten ensimmäisistä työvuosista ei edes ole kertynyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt työelämässä. Siis tuloja?
Joo, katsoin Veritaksen työeläkeotteen. Ilmeisesti olisi pitänyt katsoa jostain muualta?
Katsokaa työeläke.fi
Mulle se näyttää nykyistä palkkaa isompaa kuukausipalkkaa??
Vierailija kirjoitti:
Ennusteen voi laskea laskurilla joka löytyy etusivulta kirjautumatta.
Olen tarkastanut, ennuste 2300, eiköhän tuo riitä kun lapset on lentäneet pesästä ja asuntolaina maksettu pois (pari vuotta ennen eläkeikää).
Kukaan ei pysty sanomaan riittääkö se vai ei, koska kukaan meistä ei kykene ennustamaa mikä on 2300€ ostovoima 20-30 vuoden päästä. Kun olin vuonna 1996 nuori ylioppilas 10 000 markkaa bruttona oli tosi hyvä palkka. Nyt se olisi tosi huonosti.
Jos 2300€ ostovoima on yhtä hyvä 30 vuoden kuluttua kuin nyt, sillä pärjää hienosti. Jos ostovoima putoaa inflaation ansiosta puoleen, niin nälkä tulee monella.
Alimman eläkeiän mukaan 995 e, korkeimman 1293. Tavoite-eläkeikä 68 v ja 8 kk, silloin eläkettä 1183.
45v kirjoitti:
Mulla joku 500 € :D
Mulla vähän päälle 400.
noin 50-v
45v kirjoitti:
Oletko ollut työttömänä välillä?
Työt aloittaessani eläke oli laskennallisesti 60% palkasta, noista ajoista on tultu rajusti alas. Aika paljon tulot tulevat putoamaan ja samalla verotus kiristymään, jos/kun eläkkeelle joskus pääsen.
Alimman mukaan n. 1600€ ja ylimmän reilu 2000€
Jos ostovoima pysyy samana niin kyllähän tuolla elää, kun on asuntolaina jo maksettu tuossa vaiheessa :) Ihan kummalla tahansa noista summista.
Just katoin, että 3500 euroa nettona, jos jään eläkkeelle 60-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
45v kirjoitti:
Oletko ollut työttömänä välillä?
En.
Minulle näyttää ennuste 2200€, jos jään 65v eläkkeelle. Aikaa enää 8 vuotta.