Painoindeksikysely! Olemmeko todellakin ylipainoinen kansa?
Painoindeksin voi laskea täällä: https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri/uusi-painoindeksil…
Kommentit (29)
Painoindeksi on todella huono mittari. Itse olen 167/72 ja rasvaprosentti (viime viikolla mitattu) on 19,5.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi on todella huono mittari. Itse olen 167/72 ja rasvaprosentti (viime viikolla mitattu) on 19,5.
Mä painan saman verran, olen sentin pidempi ja rasvaprosenttini on 37!
Nuo rajat on vähän normaaleista bmi-rajoista poikkeavat. Esim. normaalipainon alarajana pidetään normaalisti 18,5. Täten myös henkilö jonka BMI on esim. 17.5 ei ole niinkään merkittävästi alipainoinen, vaan pelästään lievästi.
25.3 oli minulla eli lievä läski olen😆
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Olen raskaana (37+0), keväällä sain painon tippumaan 96 kilosta 84 kiloon, nyt painan taas 94-95 kg.
Pituutta on 168 cm. Käväisin siis juuri ja juuri lievän ylipainon puolella, nyt taas raskauskilojen kanssa merkittävä.
Ensi kesäksi tähtään normaalipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta. Mulla lähti paino nousemaan heti kun aloin treenata. Silti nyt paremmassa ja tiiviimmässä kunnossa kuin pari vuotta sitten pienemmällä painoindeksillä.
158cm ja 56kg. Normaaliin asettuu. Omasta mielestäni vielä saa osa läskistä vaihtua lihakseen. Osan rasvasta olen jo saanut sulatettua ja lihasta tullut tilalle. Paino on kyllä nyt kääntynyt nousuun, mutta samapa tuo, kunhan rasva vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilainen kehon koostumus sinulla. Kyllä minullakin paino pysyy samassa vaikka puntti treenin avulla laihdun.
7.4kg ylipainoa. Tiedossa on, mutta liikuntaa lisäämällähän tuo ylipaino on tullut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Aikanaan oli työpaikan tarjoama testipäivä ja yhden erittäin lihaksikkaan ja hyvä kuntoisen työkaverini BMI oli suurempi, kuin minun. Ja minä olen sellainen tyypillinen "isävartaloinen" tapaus. Eli hieman mahakas, mutta ei mikään merkittävästi ylipainoinen. Vielä.
174 cm ja 97 kg. menee merkittävään ylipainoon. Toivon, että saisin asian korjattua, kunhan mielenterveysongelmat ryhtyisi korjaantumaan (olin 120 kg pahimmillani mutta laihduin tuon reilut 20 kg kun mielenterveys lähti parempaan suuntaan, nyt on tullut taas jumahdus mutta toivon, että terapiasta olisi apua)
Euroopan keskikastia ollaan tässäkin. Ei lähellekään läskeimpiä, mutta parannettavaa totisesti on.
18,5 minulla.
Tuon mukaan lievä alipaino, mutta kuulun mielestäni kuitenkin sarjaan "laiha läski", koska kyllä minulla on kertynyt keskivartaloon jonkin verran nuoruusvuosista.
Vierailija kirjoitti:
174 cm ja 97 kg. menee merkittävään ylipainoon. Toivon, että saisin asian korjattua, kunhan mielenterveysongelmat ryhtyisi korjaantumaan (olin 120 kg pahimmillani mutta laihduin tuon reilut 20 kg kun mielenterveys lähti parempaan suuntaan, nyt on tullut taas jumahdus mutta toivon, että terapiasta olisi apua)
Tsemppiä sinulle!
Normaali paino kun BMI 21. Vielä 35-vuotiaana se oli 18,5, parikymppisenä 16 kieppeillä. Eli nelikymppisenä oon nyt tällainen normaali 😄.
150cm/84.5kg eli sairaalloinen ylipaino. Lukema harmittaa, vaikka olen yrittänyt laihduttaa ja parantamalla elintapoja
26 oli painoindeksi. Entisen mukaan 25.5. Tosin olen vain 160 cm pitkä, ja tuon uuden painoindeksin mukaan kerryttää ylipainoa juuri lyhyille.
Treenatussa kunnossa olen, treenitunteja kertyy viikossa yli 10, välillä jopa lähempänä 20 ja muutenkin suosin hyötyliikuntaa eli kävelen joka paikkaan, jos mahdollista. Vaatekoko on XS tai S, lihaksikas olen ollut pienestä asti.
Mahaan saan pari pientä makkaraa aikaiseksi, jos istun lytyssä, mutta rasvaprosentti on muuten aika pieni. Muutos tapahtui lasten syntymän jälkeen, sitä ennen olin normaalipainoinen, teininä jopa alipainoinen. Kavereiden kanssa juuri keskusteltiin tästä, kaikki sanoivat, että jos laihduttaisin muutamankin kilon, niin olisin jo liian laiha. Usein kuulen kommentteja siitä, että pitäisikö syödä enemmän
Vierailija kirjoitti:
26 oli painoindeksi. Entisen mukaan 25.5. Tosin olen vain 160 cm pitkä, ja tuon uuden painoindeksin mukaan kerryttää ylipainoa juuri lyhyille.
Treenatussa kunnossa olen, treenitunteja kertyy viikossa yli 10, välillä jopa lähempänä 20 ja muutenkin suosin hyötyliikuntaa eli kävelen joka paikkaan, jos mahdollista. Vaatekoko on XS tai S, lihaksikas olen ollut pienestä asti.
Mahaan saan pari pientä makkaraa aikaiseksi, jos istun lytyssä, mutta rasvaprosentti on muuten aika pieni. Muutos tapahtui lasten syntymän jälkeen, sitä ennen olin normaalipainoinen, teininä jopa alipainoinen. Kavereiden kanssa juuri keskusteltiin tästä, kaikki sanoivat, että jos laihduttaisin muutamankin kilon, niin olisin jo liian laiha. Usein kuulen kommentteja siitä, että pitäisikö syödä enemmän
Joo ei tuo painoindeksi taida toimia kuin alaspäin, eli sieltä näkee paremmin sen kun menee alipainon puolelle. Ylipainossa jätetään lihasmassa kokonaan huomioimatta. Lisäksi mielestäni sairaalloisen laiha luetaan normaalipainoksi. Pyörittelin laskuria omalla pituudella ja 69kg antaa tuloksen normaalista painosta alarajan tuntumassa. Jos oikeasti painaisin sen verran niin eipä minussa olisi kuin luut ja nahka, tokkopa pystyssä pysyisin.
Joskus olen nykyistä painoani enemmän painanut, n. 15kg, eli oikeasti läski indeksin mukaan. Silloin oli lihasmassaa enemmän ja masukin nykyistä pienempi :D
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Tuossa laskurissa sanotaan, että on UUSI painoindeksi. BMI:ni oli 21,6, vanhalla laskukaavalla kuulemma olisi 21,5.
Eli mitä tämä uusi laskuri ottaa paremmin huomioon?
Huvittaa kyllä se, että aiemmin laihaläskinä indeksini oli alle 21, nyt treenatun vartalon BMI on korkeampi, vaikka sitä läskiä itseään on taatusti vähemmän!
Parilla kilolla merkittävän puolella. Skaala omalla pituudella melkein 20 kiloa tuossa kategoriassa.