Toimiiko (ex)työnantaja nyt ihan lain mukaan?
Olin töissä eräässä henkilöstöfirmassa, jonka kanssa ilmeni ja yhä ilmenee useita vaikeuksia.
Kahdesta palkastani piti ulosmitata 1/3 ulosoton määräyksellä ja tämä lukikin palkkakuitissa - mutta summaa ei kummallakaan kerralla ulosmitattu palkanlaskijan toimesta vaan vasta, kun itse kyselin ja jopa vaadin asiaa kun velkani ei lyhentynyt vielä parin viikon päästäkään palkanmaksusta. Työnantajan mukaan molemmilla kerroilla kyse oli teknisestä viasta, mikä toki on mahdollista mutta kuulostaa myös hämärältä, koska vaatimiseni jälkeen 2 päivän päästä summa oli uo:lla... Hassu sattuma.
No, firma irtisanoi minut myöhemmin puhelimitse ja samassa puhelussa pyysin kirjallisen irtisanomisilmoituksen toimittamista postitse mahdollisimman pian, sanoivat että totta kai.
Nyt 3 viikkoa myöhemmin sain postitse työtodistuksen, mutta en irtisanomisilmoitusta. Paitsi että olen oikeutettu siihen, tarvitsen sen myös te-toimistoon saadakseni työttömyyskorvausta joka on jäissä niin kauan, kunnes tosite irtisanomisesta on heillä.
Onko jotain, mitä voin tehdä/mihin vedota koska ei kuulosta kovin oikealta nyt ex-työnantajan puolelta?
Kommentit (6)
Ei minulta työkkäri ole koskaan irtisanomisilmoitusta vaatinut, työtodistus riittää, kunhan siinä on työsuhteen päättymisen syy. Tosin minut on irtisanottu tuta-syistä, ei siksi, että olen omilla toimilla sen aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulta työkkäri ole koskaan irtisanomisilmoitusta vaatinut, työtodistus riittää, kunhan siinä on työsuhteen päättymisen syy. Tosin minut on irtisanottu tuta-syistä, ei siksi, että olen omilla toimilla sen aiheuttanut.
Minulla ei lue työsuhteen päättymisen syitä, ainoastaan työkohteet ja päivämäärät sekä kellonajat, jolloin minulla on ollut vuoroja. Ikään kuin siis olisin tarkoituksella ollut vain tuon ajan töissä, vrt. kesätyöt. Ja nyt siis työkkäri on pyytänyt minulta irtisanomisilmoitusta, jonka itsekin pyysin entiseltä työantajalta 3 viikkoa sitten...
ap
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni työtodistuksen pitäisi riittää, mutta työkkäri saattaa haluta nähdä irtisanomisilmoituksen, jos sellainen on. Kaikissa firmoissa sellaista käytäntöä ei ylipäätään ole. Työtodistuksesta pitää käydä ilmi päättymissyy, ja jos syy on koeaika, niin pitää käydä ilmi kumpi osapuoli on koeaikapurun tehnyt.
Siinä tapauksessa sun täytyy taas soittaa sille ex- työnantajalle ja sanoa suorat sanat, että tarvitset sen ilmoituksen missä näkyy työn alkamis ja päättymispäivät jne. Jos ei ala kuulumaan niin sitten yhteyttä ilmeisesti aluehallintoviraston työsuojeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei lue työsuhteen päättymisen syitä, ainoastaan työkohteet ja päivämäärät sekä kellonajat, jolloin minulla on ollut vuoroja. Ikään kuin siis olisin tarkoituksella ollut vain tuon ajan töissä, vrt. kesätyöt. Ja nyt siis työkkäri on pyytänyt minulta irtisanomisilmoitusta, jonka itsekin pyysin entiseltä työantajalta 3 viikkoa sitten...
ap
Pyydä uudestaan, esim. sähköpostitse.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
Päättämisperusteiden ilmoittaminen työntekijälle
Työnantajan on työntekijän pyynnöstä viivytyksettä ilmoitettava tälle kirjallisesti työsopimuksen päättymispäivämäärä sekä ne hänen tiedossaan olevat irtisanomisen tai purkamisen syyt, joiden perusteella työsopimus on päätetty.
Työtodistus
Työsuhteen päättyessä työntekijällä on oikeus saada pyynnöstään työnantajalta kirjallinen todistus työsuhteen kestosta ja työtehtävien laadusta. Työntekijän nimenomaisesta pyynnöstä todistuksessa on lisäksi mainittava työsuhteen päättymisen syy sekä arvio työntekijän työtaidosta ja käytöksestä. Työtodistuksesta ei saa ilmetä muuta kuin mitä sen sanamuodosta käy ilmi.
Ota yhteys aluehallintoviraston työsuojeluun.