vesirokko & vastasyntynyt
Nyt voikin käydä niin, että esikoisella itää parhaillaan vesirokko ja kakkosen laskettu aika huomenna...
Onko vastasyntyneelle vesirokko vaarallinen, vai onko imettämisellä jotain suojavaikutuksia?? Onpa kurjaa jos esikoinen sairastaa vesirokkoa kun pitäis tulla sairaalasta kotiin =(
Kommentit (3)
ja täten siirtää vasta-aineensa vauvaankin. Mutta näin ei siis keskosilla, eikä sellaisilla vauvoilla, joiden äiti ei ole sairastanut vesirokkoa. Taisi olla mahdollisimman sekava selitys, toivottavasti sait jotain irti.
Vesirokossa kun vauva syntyi. Lääkärit miettivät kotiin pääsyä, mutta päästivät minut kotiin 3vrk ikäisen vauvan kanssa, sillä varjolla että vauvalla on suoja minun kauttani, koska olin rokon sairastanut.
Toisin kävi; vauvalla oli ikää 2vkoa kun sai vesirokon :((( Onneksi kyllä lievänä. Siitä kaksi viikkoa niin oli korvatulehdus ja siitä alkoi infektiokierre joka ei ole vieläkään ohi(ikää1,5v).
Tällä kokemuksella pysyisin vauvan kanssa sairaalassa/vauva pysyisi, kunnes vesirokko olisi ohi.
Tosin on saatavana globuliinia joka voidaan vauvaan pistää , jotta välttyy tartunnalta.
silloin vauvasi on saanut sinulta vasta-aineita, jotka suojelevat joitakin kuukausia. Asia on toinen, jos sinulla ei ole sitä rokkoa ollut, en tiedä pitääkö silloin tehdä jotain toimenpiteitä... Siksi et voi viedä esikoista sairaalaan, sillä sieltä voi löytyä vauvoja, joilla vasta-aineita ei ole ja vesirokko voi olla hengenvaarallinen vastasyntyneelle. Meidän vauva kun oli teholla, niin sanottiin, että jos vaikka meidän muista lapsista joku on nähnytkin ihmisen jolla vesirokko, niin kahden viikon poissaolo sairaalasta automaattisesti, siis niiden lapsien, ei minun. Meillä ei kukaan lapsista ole sitä sairastanut, joten sairastumisriski on aina olemassa. Tällöin juuri sanoivat että meidän vastasyntynyt vauva on suojassa koska olen itse sen rokon sairastanut, mutta kaikkien muiden ei välttämättä olekaan. Varsinkin keskoset vaaravyöhykkeessä. Onnea synnytykseen!!