Janette Lumituuli, olisiko hassu nimi?
Muutamat varmaan nikkini muistaakin eli pähkäilin nimiä Janette, Jasmin, Jenni jne. kun kaikki sisaruksetkin alkaa J:llä. Jennin kannallahan jo kovasti olin tai yleensäkin joku Jenni-alkuinen nimi. Yhtäkkiä alkoikin tuntua, että Jenni on niin tavallinen ja palasin takaisin Janetteen, joka meillä oli siis mielessä jo 2003, kun tämän pikkuviitosen yritys aloitettiin (juu, aikaa on tosiaan kulunut keskenmenoineen ym.).
Sairaalaan lähtevään paperiin laitoin jo hätäkasteen osalta tytön kohdalle Janette Aleksandra ja pojan kohdalle Jiri Elias (eli pojan nimi muuttui kokonaan aiemmin suunnittelemastamme). Aiemminhan mulla oli ykkösvaihtoehto Janeten toiseksi nimeksi Marianne, mutta sekin alkoi tuntua jotenkin tylsältä, joten jäljelle jäi Janette Aleksandra tai Janette Kristiina.
Tänään katselin vielä nimilistoja ja törmäsin nimeen Lumituuli. Minusta jotenkin kaunis ja sointuva nimi ja lisäksi tykkään yleensäkin tuulesta. Se vaan, että vauvan pitäis syntyä syyskuun alussa, joten olisko hassua laittaa nimeksi Lumituuli? Syyskuun alussahan saattaa olla vielä tosi lämmintä. Ja mieskin on vielä kaikenlisäksi kesäihminen, joten tyrmää varmaan tuon nimen heti, mutta ainahan ei ole pakko tyytyä miehen tahtoon ;-). Meidän sukunimi on muuten Lappalainen, joten koko nimi olisi Janette Lumituuli Lappalainen. Aika kivastihan se yhdityisi tuohon lappalaisuuteen, vaikkei me ihan Lapissa asutakaan.
Jos jollain tulee mieleen joku erityisen hyvä luontonimi toiseksi nimeksi, niin saa ehdottaa. Ihan leikilläni ajattelin sellaista nimikokonaisuutta kuin Jasmiini Suvituuli, mutta ihan vakavasti ajateltuna kumpikaan nimi ei oikein sytytä. Hauska vaan leikkiä noilla nimillä, kun aikaa vielä sinne ristiäisiin on :-).
Kommentit (10)
kuin SYYSTUULI. Sopisi siihen, että vauva syntyy syyskuussa tai ainakin syksyllä jos ei ihan laskettuna aikana tule.
Janette nimeä olenkin jo kommentoinut. Minusta se on edelleen aika vaikea nimi suomalaislapselle, koska nimellä on monta tunnettua ja mahdollista lausumismuotoa (esim. ' dzäneett' , ' dzanet' , ' janet' ) ja suomeksi sanottuna (kuten kirjoitetaan) se ei kuulosta kauniilta, valitan.
Mutta että Lumituuli. No rehellisesti sanoen itse inhoan niin syvästi kuin olla ja voi sekä lunta että tuulta, että tiedän, että tuota nimeä en ikinä ikinä lapselleni antaisi!! Mutta. Eihän se haittaa, kun hän onkin teidän lapsenne! :o) Laita vaan Lumituuli, jos siitä tykkäät! Lumituuli on soinnikas nimiyhdistelmä, u-kirjaimet molemmissa nimissä yhdistävät mukavasti. Ja ennen kaikkea se sopii minusta erityisen ja harvinaisen hyvin sukunimeenne!
Ennen minäkin ajattelin, että esim. Noel nimen voi antaa vain jouluna syntyneelle, mutta kun pidän nimestä ja mietin asiaa, että eihän ihmiset aina tiedä milloin kenelläkin on synttärit? Joten miksi jättää kaunis nimi siksi käyttämättä? Lumituulihan voi liittyä muuhunkin kuin lapsen syntymän aikaan, se voisi olla vaikkapa miehesi ja sinun mukava muisto niiltä ajoilta, kun tärppäsi... ;o)
Entäs sitten:
Janette Tuulia
Janette Tuulianna
Janette Tuuliina
Janette Tuulikki
Janette Merituuli
niinkuin Lumituulikin. Oikein kukava yhdistelmä, vaikka ei minun makuuni erityisesti olekkaan. Janette on hiukan " hienosteleva" ja Lumituulessa en pidä merkityksestä ...lunta ja tuulta.
Janette Aleksandra on hyvä yhdistelmänä.
Jenni-Tuulia olisi kiva!
Tuulie ei oikein miellytä omaa korvaa. Syystuuli tietysti sopisi paremmin tuohon syntymäajankohtaan, mutta siitä puuttuu kokonaan se soinnikkuus mikä on Lumituulissa.
Tuulia on ihan ok, mutta tuntuu hieman tavanomaiselta. Lisäksi tuo alku-T tulee hieman liian nopeasti Janetessa olevan tupla-T:n perään. Meri on meiltä niin kaukana, että Merituuli tuntuu vähän sopimattomalta.
Itse en ole tehnyt tuosta Janeten ääntämisestä mitään ongelmaa. Se on vaan Janette ja sillä hyvä. Voisihan Juliastakin tai vaikka Jennasta ajatella ihan yhtä hyvin, että ne pitäisi ääntää kuten englanninkielessä ja varmasti paljon muitakin nimiä löytyy, joista voisi ajatella samalla tavalla ;-).
@Tintti:
Jenni-Tuulia olisi kiva!
Jenni-Tuulia ON kieltämättä kiva :-).
että minusta Janette on helppo lausua. Ei tulisi mieleenkään lausua sitä muuten kuin se kirjoitetaan, suomalainen henkilö kun kyseessä.
Heips!
Janette Lumituuli on minusta aika prinsessamainen nimi, mutta sehän ei haittaa. Siis Lumituuli sopii minusta kyllä kivasti Janetten kanssa ja teidän sukunimenne kanssa nimi olisi siis a i v a n l o i s t a v a!
Janette Aleksandra on myös hyvin kaunis nimi, mutta sukunimenne kanssa Lumituuli on ylivoimainen. :D ...Ja Aleksandra tuntuu jotenkin tavanomaiselta.
Mieleen tuli vielä sukunimeen myös sointuvat
Leinikki ja Lemmikki, mutta kyllä Lumituuli on hienompi.
Minä en valitettavasti pidä Janetesta. Jasmiini sen sijaan olisi mielestäni kiva. :-)
Mutta kuten moneen kertaan todettu, makuasioita.
nimeen, joita on vain 1 kpl Suomessa, ihme kyllä. Kerran tuulesta tykkäät, niin miten olisi toisena nimenä TUULIE. Minusta aivan ihana!
Minä en itse löydä mitään selitystä mitä Lumituuli tarkoittaisi.. ehkä hieman liian erikoinen minun makuuni, mutta sillähän ei ole mitään merkitystä loppupeleissä mitä muut ajattelee. Jos se on teistä SE nimi, niin ehdottomasti antakaa se! :)