Kuinka usein käyt papassa, jos tulos on ollut aina OK?
Olen itse käynyt viimeksi syksyllä 2004, ja kun äsken varasin aikaa synnytyksen jälkeiseen kierukan laittoon, en huomannut kysyä, että riittääkö tuo aika papasta vielä. Vai olisiko tässä välissä käytävä uudelleen kokeessa ennen kierukkaa?
Kommentit (4)
Kierukkaa asennettaessa voidaan muuten siirtää bakteereja/pahanlaatuisia soluja kohtuun, jos tunnet naisen anatomiaa?? Mitä lyhyempi aika papasta, sen parempi.
Jos papaluokka on aina ollut ykköstä, riittää sen ottaminen 2-3 vuoden välein, sanoo meidän sairaanhoitopiirin gynekologian ylilääkäri. Joskus voi ottaa jopa harvemmin, varsinkin jos partneri on pysynyt samana.
kätilö ehkäisyneuvolasta
Minulla on partneri ollut sama 16 vuotta. Varasin aikani juuri ehkäisyneuvolasta, jossa olin ollut äitiysneuvolankin asiakkaana. Miksi tuttu vanha hoitaja ei sitten kiinnittänyt huomiota tähän seikkaan? Jos kerran papastani on jo kohta 2 vuotta, olisi silti antamassa kierukkaa?
mutta terveydenhuollon alalla on eri käytännöt riippuen asuinpaikkakunnasta/kuntayhtymästä/sairaanhoitopiiristä. Itse haluaisin ilman muuta papan otettavan ennen kierukan laittoa em. perusteella, ja varsinkin jos siitä on noin pitkä aika
Ja papa on otettu kierukanlaiton yhteydessä. Ihan vaan varoiksi, koska on aina ollut puhdas. Yksityisellä ainakin onnistuu näin.