Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mennä takaisin kotiin? Paluumuutto Suomeen ajatuksissa

Vierailija
22.09.2019 |

Englanniksihan on sanonta, että "you can’t go home again", viitaten siihen, että paluu esim. lapsuuden paikoille tai työelämästä kouluun ei olekaan yhtä romanttista ja palkitsevaa kuin sen olisi kuvitellut olevan.

Olen asunut 11 vuotta keski-Euroopassa ja viime aikoina on iskenyt oikein kunnon kipinä sille, että muuttaisin takaisin Suomeen. Käyn Suomessa muuten 1-2 kertaa vuodessa ja aina poislähteminen on yhtä haikeaa.

Olen suunnitellut, että myyn talon täällä pois, pakkaan kamat ja ostan Suomesta oman kodin. Työpaikka kyllä järjestyisi.

Onko täällä joku tehnyt samaa? Oliko muutto takaisin Suomeen sittenkään sen arvoista?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun expat lähtee muualle töihin, hän kuvittelee jo valmiiksi muualla olevan erilaista... kun expat palaa takaisin kotimaahan, hän kuvittelee kaiken olevan samanlaista kuten ennenkin... mitä kauemmin on poissa sitä enemmän asiat ovat muuttuneet palatessa.

Vierailija
2/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Aluksi tulee kulttuurishokki kun kaikki vilkuilee vaan pitkin seiniä ettei katseet vahingossakaan kohtaa ja naapurikaan ei uskalla olla näkevinään ettei vaan joudu juttusille. Sitten huomaa miten mukavaa on kun hommat oikeasti toimii ja sovitut asiat ja aikataulut pitää kutinsa.

Mulle koti on suomalaisessa metsässä. Sitä on tietysti pk-seudulla vähemmän ja vähemmän. Mutta Keski-Euroopan luonto ei ikinä tuntunut samalla lailla omalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tänne kannata tulla. Kaikin tavoin henkisesti ahdas ilmapiiri.

Vierailija
4/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että en lähtenyt aikoinaan Suomesta sen vuoksi, että kyllästyin Suomeen vaan muista syistä. Olin nuori ja halusin nähdä maailmaa yms. Olen rakentanut hyvän elämän täällä muualla, mutta kaipaan Suomeen. Viime aikoina enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Moni sanoo, että Suomessa odottaisi sääntöviidakko, mutta yrittäkääpä saada vaikka Saksassa tai Sveitsissä kännykkäsopimusta, vuokranantajat kusettavat joka käänteessä jne.

Vierailija
5/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu ylenmääräiseen v**tuiluun , jota saat tavalla tai toisella osaksesi kun uudet tuttavuudet kuulevat, että olet asunut oikein ulkomailla. Älä kulttuurishokissasi missään tapauksessa kritisoi Suomea, suomalaisuutta, suomalaisia.

Vierailija
6/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tänne kannata tulla. Kaikin tavoin henkisesti ahdas ilmapiiri.

Henkisesti ahdas ilmapiiri on vain ja ainoastaan tällä palstalla. 

Vierailija
7/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pidän Suomea edelleen kotimaana. Tai siis miellän itseni suomalaiseksi enkä saksalaiseksi. Onhan täällä myös hyvät puolensa, esim. ihmisten avoimuus, mutta olen alkanut kaipaamaan Suomesta yhä enemmän myös konkreettisia asioita: jäätelöä, leipää, karkkia, TV-ohjelmia jne. No, kaikkea tuota saa tietysti netistä ja olonsa voi sitä kautta tehdä suomalaisemmaksi, mutta ei se riitä.

Ärsyttää mm. se virallisuus joka paikoissa. Tunnen esimieheni jo 9 vuotta ja kutsun häntä edelleen "Herr Xxxxx" ja teitittelen, koska se kuuluu työpaikkakulttuuriin. Siihen on oppinut ja se tulee automaattisesti, mutta voisin kuvitella, että Suomessa se kanssakäyminen olisi vapaampaa? -ap

Vierailija
8/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sittenkin mökki Suomesta, tai muu sysyeemi, pieni kerrostaloasunto kesämökiksi.

Vierailija
9/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä pidän Suomea edelleen kotimaana. Tai siis miellän itseni suomalaiseksi enkä saksalaiseksi. Onhan täällä myös hyvät puolensa, esim. ihmisten avoimuus, mutta olen alkanut kaipaamaan Suomesta yhä enemmän myös konkreettisia asioita: jäätelöä, leipää, karkkia, TV-ohjelmia jne. No, kaikkea tuota saa tietysti netistä ja olonsa voi sitä kautta tehdä suomalaisemmaksi, mutta ei se riitä.

Ärsyttää mm. se virallisuus joka paikoissa. Tunnen esimieheni jo 9 vuotta ja kutsun häntä edelleen "Herr Xxxxx" ja teitittelen, koska se kuuluu työpaikkakulttuuriin. Siihen on oppinut ja se tulee automaattisesti, mutta voisin kuvitella, että Suomessa se kanssakäyminen olisi vapaampaa? -ap

Suomessa ollaan etunimiväleissä kaikkien pomojen kanssa. Teitittely olisi kiusallista. 

Vierailija
10/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on maailman parhaimmat asunnot, ei kosteutta ja suihkusta tulee tasaisen lämmintä vettä, systeemi toimii mutta henkinen ilmapiiri on ahdas ja elämä liian tylsää italian vuosien jälkeen. Olen katunut takaisin muuttoa.

Vierailija
11/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu ylenmääräiseen v**tuiluun , jota saat tavalla tai toisella osaksesi kun uudet tuttavuudet kuulevat, että olet asunut oikein ulkomailla. Älä kulttuurishokissasi missään tapauksessa kritisoi Suomea, suomalaisuutta, suomalaisia.

Vieläkö tällaista kettuilua ulkomailla asumisesta harrastetaan Suomessa? Ei kai ulkomailla asumisessa ole enää mitään erikoista ja aika moni nuori aikuinen on asunut hetken tai pitempään jossain muualla ja se on jo ihan tavallinen juttu. Joskus 20-25 vuotta sitten oli eri asia.

Vierailija
12/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut takaisin Suomeen, enkä kadu. Alun perinkin tarkoitus oli tulla takaisin. Oma maa mansikka.

Vierailija
13/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö tällaista kettuilua ulkomailla asumisesta harrastetaan Suomessa? Ei kai ulkomailla asumisessa ole enää mitään erikoista ja aika moni nuori aikuinen on asunut hetken tai pitempään jossain muualla ja se on jo ihan tavallinen juttu. Joskus 20-25 vuotta sitten oli eri asia.

Ei tuollaista ole ikinä missään laajemmassa mittakaavassa edes harrastettu. Joku yksittäinen juntti jossain on saattanut olla noin kateellinen. Tuo että se olisi yleistä on vihervasemmistolaisten persereikien keksimä vale.

Vierailija
14/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit muuttaa, koti on juuri sitä varten myös Sinulle. Tervetuloa kotiin!

Vierailija
15/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut useammassakin maassa ja palannut niistä takaisin Suomeen. Itse en ole huomannut mitään mentaalista ahtautta tai ihmisvihaisuutta - tai ainakin se on monessa muussa maassa vielä kovempaa.

Mutta tähän ehkä vaikuttaa sekin, että mun oli aina tarkoituskin palata parin vuoden päästä takaisin, enkä siis a) koskaan ajatellut lähteväni Suomesta siksi, että Suomessa olisi jotain vikaa enkä b) koskaan ryhtynyt mihinkään suuriin identiteetinuudelleenmuokkauksiin asuinmaan muuton perusteella.

Se on tietysti ihan selvä, että jos olet viimeksi ollut Suomessa lapsena, niin elämä aikuisena ei ole samanlaista, ja jos olet viimeksi ollut paria viikkoa pidempään 15 vuotta sitten, niin yhtä ja toista on sen jälkeen muuttunut. Tämä pätee missä tahansa.

Vierailija
16/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kannattaa tulla tänne pimeään verohelvettiin palelemaan 9kk vuodesta. Työpaikkojen ilmapiiri on keskimäärin perseestä, siinä ei paljoa sinuttelut lämmitä. Management by perkele on johdon mantra. Palkkausta pyritään heikentämään kaikin keinoin jatkuvasti ja saat olla varpaillasi jatkuuko työt kuinka kauaa enää. Jos jäät työttömäksi, yhteiskunta tekee selväksi että se on omaa syytäsi. Julkinen terveydenhuolto ajetaan hiljalleen alas sote uudistuksen myötä. Äläkä vaan matkusta mihinkään tai aja ainakaan autolla koska ilmastonmuutos. Mutta jos ajat kuitenkin autolla ja maksat siitä itsesi kipeäksi, älä missään tapauksessa aja ylinopeutta, muuten voit vapaasti ajaa säännöistä ja muista piittaamatta.

Suomessa on reilu meininki. Matti ja Maija maksaa.

Vierailija
17/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisinpaluu on usein hankalaa. Luulen, että se johtuu siihen, että ajatellaan, että sen voi tehdä tuosta vain ilman kulttuurishokkia, koska luullaan kaiken olevan tuttua.

Poismuuttaessa ollaan hyvin varauduttu hankaluuksiin ja ollaan jo asennoiduttu valmiiksi, että ongelmia ja vaikeuksia voi tulla. Jos paluumuuton tekee samalla asenteella, niin pääsee henkisesti helpommalla.

Vierailija
18/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa odotella Rinteen hallituksen kaatumista. Siinä vaiheessa asunnot ovat puoli-ilmaisia kun talous on tyritty.

Vierailija
19/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös Saksasta ja joskus leikittelen ajatuksella, että muuttaisin Suomeen. Vihaan saksalaista tönkkökulttuuria teitittelyineen yms. Mutta luulen, että ikävöisin täältä useampia asioita kuin toisinpäin olen Suomesta ikävöinyt. Ja lapset kasvavat täällä hyvässä ympäristössä sellaisten arvojen ympäröiminä, joita itse kannatan. Suomesta kuulee taas paljon negatiivista, kiusaamista yms. Tuskin koskaan lähden Suomeen kokonaan mutta ehkä kesäasunto olisi kiva, myöhemmin voisin viettäää siellä useamman kuukauden vuodessa.

Vierailija
20/37 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan osta asuntoa muuttotappioalueelta. Osta Helsingistä niin saat sen myytyä jos et viihdy.