Amerikassa käyneet! Onko Amerikassa oikeasti sellaista mitä sarjat ja elokuvat antavat ymmärtää?
Suunnittelen matkaa Amerikkaan ja aloin miettimään onko siellä oikeasti sellaista mitä sarjat ja elokuvat antavat ymmärttää. Käsittääkseni Amerikassa on kaksinaisjakoinen kulttuuri esim. seksin suhteen eli ollaan avoimia ja sitten taas on niitä, jotka tuomitsevat avoimesti seksuaaliset ihmiset. Liberaalit vs konservatiivit. On köyhyyttä ja paljon rikkaita, töitä tehdään paljon ja ahkerasti, työpäivät ovat pitkiä ja vakuutuksilla mennään. Mitä muuta?
Kommentit (52)
Tosi raskas maa olla, kun siellä on sitä small talkkia joka paikassa. Oon aina ihan puhki ja ihanaa saada tilattua kotilennolla jotain ilman että kysellään ummet ja lammet. Pelkästään kahvikupin ostaminen aamu unenpöpperössä aiheuttaa väristyksiä, kun pitäis kertoilla onko kaikki hyvin ja miten olen nukkunut. Antais vaan kahvin eikä kyselis.
Amerikkalaiset ovat todella auttavaisia toisia kohtaan, ja ovat hyvin yhteisöllisiä ja osallistuvia. Kertovat mielellään asioita, ja neuvovat ulkomaan elävää mielellään kaikissa asioissa. Sellainen piirre on, että heitä ei juurikaan kiinnosta ulkomaan elävän kotimaan asiat, tai ulkomaiden asiat ylipäätään. Ymmärrän hyvin, sillä oman maan asioissa on paljon kiinnostuksen kohteita, ja seurattavia asioita. Oikeastaan on ihan liikaa kaikkea, ei aika enää riitä maailman asioille. Toki uutisista voi seurata muunkin maailman tapahtumia ja ilmiöitä, mutta oma osavaltio voi jo olla pieni maailma, ja senkin asioissa on tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kapitalismi ja täällä sosialismi. Itse pidän normaalista markkinataloudesta.
Ja siihen kapitalismiin ei usko enää jenkitkään, vain joku 80-luvulle jumiutunut suomalainen jaksaa rääkyä ulkoaopittuja mantrojaan, eikä tajua, että se juna meni jo.
Luepa vaikka amerikkalaisen Financial Timesin viime keskiviikkona julkaistu artikkeli liberaalista markkinataloudesta, joka uhkaa paitsi demokratiaa on myös tehotonta
https://www.ft.com/content/5a8ab27e-d470-11e9-8367-807ebd53ab77
Kaikkein vähiten epäonnistuneiden maiden listalla on aina semisosialistiset Pohjoismaat, joissa on älytty suitsia kapitalismia. Se on yksinkertaisesti järkevää. Muuten joudutaan veden ja kohta vissiin ilmankin kanssa samaan soppaan kuin mitä ollaan sähkönjakelun kanssa - kokkarit vapautti infran kilpailulle ja senhän piti olla parasta kuluttajalle, mitä voi tapahtua, hinnat tippuvat, voi kilpailuttaa, voi itse ostaa yhtiöiden osakkeita, sähköjakelu on varmaa ja toimivaa jne. Juu, niivvvarmaan.
Vierailija kirjoitti:
Tosi raskas maa olla, kun siellä on sitä small talkkia joka paikassa. Oon aina ihan puhki ja ihanaa saada tilattua kotilennolla jotain ilman että kysellään ummet ja lammet. Pelkästään kahvikupin ostaminen aamu unenpöpperössä aiheuttaa väristyksiä, kun pitäis kertoilla onko kaikki hyvin ja miten olen nukkunut. Antais vaan kahvin eikä kyselis.
Pysy Suomessa pilkkimassa ja juomassa laihaa kahvia termospullosta.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset ovat todella auttavaisia toisia kohtaan, ja ovat hyvin yhteisöllisiä ja osallistuvia. Kertovat mielellään asioita, ja neuvovat ulkomaan elävää mielellään kaikissa asioissa. Sellainen piirre on, että heitä ei juurikaan kiinnosta ulkomaan elävän kotimaan asiat, tai ulkomaiden asiat ylipäätään. Ymmärrän hyvin, sillä oman maan asioissa on paljon kiinnostuksen kohteita, ja seurattavia asioita. Oikeastaan on ihan liikaa kaikkea, ei aika enää riitä maailman asioille. Toki uutisista voi seurata muunkin maailman tapahtumia ja ilmiöitä, mutta oma osavaltio voi jo olla pieni maailma, ja senkin asioissa on tekemistä.
Jep. Itseni yllätti myös se, että ihmiset kertoivat ylpeydellä etteivät ole kertaakaan käyneet oman osavaltionsa rajojen ulkopuolella. Myös uskonnon ja kirkkojen vahva asema useimpien arjessa oli itselleni hieman yllättävää. Nämä em. siis Kaliforniassa.
En tiedä miksi aina näissä ketjuissa on niin paljon epäilijöitä kun osa vastaajista oikeasti asuu USA:ssa. Meitä yhdysvaltalaisen miehen kanssa naimisissa olevia ja täällä asuvia on yllättävän paljon. Ja kun ketju on tällainen, jonka aiheesta on omakohtaisia kokemuksia niin miksi ei vastata? Paitsi tietty jos halutaan vain turistikokemuksia niin ok.
Itsellä yllätti ehkä eniten just ihmisten (ainakin näennäinen) uskonnollisuus ja kirkossa ahkerasti käynti - monella sosiaaliset ympyrät pyörii oman kirkon ympärillä ja osa tuttavista käy bible studies -piireissä viikollakin. Ja kirkkoja on joka kulmassa. Juu, ylipainoisia on paljon, mutta ei minusta niin paljon kuin suomalaiset monesti ennakkoon ehkä luulisivat. Voi tietty olla aluekohtaistakin. Kuten moni on todennutkin, niin tää on todella iso maa ja alueelliset kulttuurierot on toisinaan ihan merkittävät. Kuten myös urbaanien ja ruraalialueiden erot
wt-sakkia yllätävän paljon. Ja tietenkin myös black trash porukkaa löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kapitalismi ja täällä sosialismi. Itse pidän normaalista markkinataloudesta.
Ja siihen kapitalismiin ei usko enää jenkitkään, vain joku 80-luvulle jumiutunut suomalainen jaksaa rääkyä ulkoaopittuja mantrojaan, eikä tajua, että se juna meni jo.
Luepa vaikka amerikkalaisen Financial Timesin viime keskiviikkona julkaistu artikkeli liberaalista markkinataloudesta, joka uhkaa paitsi demokratiaa on myös tehotonta
Kaikkein vähiten epäonnistuneiden maiden listalla on aina semisosialistiset Pohjoismaat, joissa on älytty suitsia kapitalismia. Se on yksinkertaisesti järkevää. Muuten joudutaan veden ja kohta vissiin ilmankin kanssa samaan soppaan kuin mitä ollaan sähkönjakelun kanssa - kokkarit vapautti infran kilpailulle ja senhän piti olla parasta kuluttajalle, mitä voi tapahtua, hinnat tippuvat, voi kilpailuttaa, voi itse ostaa yhtiöiden osakkeita, sähköjakelu on varmaa ja toimivaa jne. Juu, niivvvarmaan.
Oliko Haavisto tosiaan kokoomuksessa kun vapautti asiasta vastaavana ministerinä sähköinfran kilpailulle? Mietipä uudestaan.
Onko Suomessa tosiaan ssmanlaista kuin Aki Kaurismäen elokuvissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko Haavisto tosiaan kokoomuksessa kun vapautti asiasta vastaavana ministerinä sähköinfran kilpailulle? Mietipä uudestaan.
LOL Joko kokkareilla on alkanut denialismi - ei me kyllä koskaan...
a) vihreät on kokkareiden puisto-osasto aina ja ikuisesti
b) on lopulta samantekevää, kenen ministerin virkakaudella jokin päätös lopulta toteutetaan, olellisempaa on kuka muutosta on ajanut (kokkarit) ja kuka on sen siunannut (kokkareiden äänestäjät).
Joo kyllä se on koska kaikki elokuvat ja sarjat perustuvat aina 100% todellisuuteen. Muita yhtä viisaita kysymyksiä?
Tuskin suomituristi ensimmaiseksi menee taman britin kuvaamille alueille. USAsta voi editoida vaikka minkalaista ohjelmaa, luonnonpuistoista saisi aivan erilaisen kuvan.