Keliakiaa sairastavat purnasivat joku vuosi sitten
erityiskorvaustensa poistumisesta. Gluteeniton ruoka maksaa kuitenkin kaikille ihan saman verran.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
palstalla uusi hullu, gluteenihullu
Keliaakikot on jollain tavoin gluteenihulluja.
Sairastan keliakiaa eikÀ mun ruoka maksa yhtÀÀn enempÀÀ kuin terveiden ruoka. Ei kaupoissa hinnoitella ruokaa asiakkaiden mukaan.
Siis mitÀ hel*ettiÀ, keliaakikon on pakko ostaa sitÀ gluteenitonta!
Se, ettÀ joku terve haluaa noudattaa gluteenitonta ruokavaliota omasta tahdostaan, on ihan eri asia.
No ainakin minun allergisen lapsen ruoka maksaa paljon enemmÀn kuin perheen muiden lasten. EhkÀ keliakiassa on helpompi korvata tarvittavat aineet (vitamiinit yms) jollain toisella. Ja onhan siinÀ tavallaan vain yksi ryhmÀ jota vÀlttÀÀ. En ole perehtynyt lasten keliakiaruokavaluoon.
Hinnan takia myös aikaa menee enemmÀn, kun pitÀÀ tehdÀ usein kahdet ruuat. Ei ole varaa tehdÀ allergiselle sopivia ruokia koko perheelle.
No Hei , kyseiseen sairauteen ainoa hoito on ruokavalio.Jos et syö gluteenitonta ruokaa niin pahin seuraa sairaudesta on ohutsuolen syöpÀ.Gluteeniton ruoka on kallista, esim Reissumies-paketti maksaa noin 1,15⏠vastaava gluteeniton tuote 4,25⏠, eli tuosta voit verrata , mitÀ keliaakikkona elÀminen maksaa.LisÀksi kuidun saanti on useimpien keliaskikkojen suuri ongelma, joten esim viljatuotteita suositellaan syötÀvÀksi riittÀvÀsti.Esim diabeetikot saavat Suomessa ilmaiset insuliini, samoin monessa muussa sairaudessa korvataan lÀÀkkeet osittain tai kokonaan-paljonko nÀmÀ maksavat/kk?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikÀÀn uusi hullu, on jankuttanut samaa jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
No Hei , kyseiseen sairauteen ainoa hoito on ruokavalio.Jos et syö gluteenitonta ruokaa niin pahin seuraa sairaudesta on ohutsuolen syöpÀ.Gluteeniton ruoka on kallista, esim Reissumies-paketti maksaa noin 1,15⏠vastaava gluteeniton tuote 4,25⏠, eli tuosta voit verrata , mitÀ keliaakikkona elÀminen maksaa.LisÀksi kuidun saanti on useimpien keliaskikkojen suuri ongelma, joten esim viljatuotteita suositellaan syötÀvÀksi riittÀvÀsti.Esim diabeetikot saavat Suomessa ilmaiset insuliini, samoin monessa muussa sairaudessa korvataan lÀÀkkeet osittain tai kokonaan-paljonko nÀmÀ maksavat/kk?
Gluteeniton ruoka maksaa kaikille saman verran. Reissumies ei ole gluteenitonta.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitÀ hel*ettiÀ, keliaakikon on pakko ostaa sitÀ gluteenitonta!
Se, ettÀ joku terve haluaa noudattaa gluteenitonta ruokavaliota omasta tahdostaan, on ihan eri asia.
Totta kai keliakiaa sairastava noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Ei se kuitenkaan maksa enempÀÀ kuin muillekaan.
NÀin se vain on! Itse syön vain ulosteita koska edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Tais olla ihan sama hullukka kirjoittelemassa nÀitÀ juttuja silloinkin, kun tÀmÀ korvaus poistui.
Purnaus oli ihan aiheellista. Onneksi korvaus sÀilytettiin edes lapsilla, ja ilmeisesti vÀhÀvarainen aikuinen voi saada pienen lisÀn toimeentulotukeen. Itse en sitÀ korvausta vÀlttÀmÀttÀ tarvitse, ja pidÀn sitÀ sikÀli hieman epÀreiluna, ettÀ on muitakin sairauksia, esim. suolistosairaudet, missÀ tarvitaan tiukkaa ruokavaliota, eikÀ niitÀkÀÀn korvata mitenkÀÀn.
KyllÀ, kyllÀ, saman verran maksaa kaikille.
Erona vain se, ettÀ terve ihminen voi valita itse ostaako sitÀ reissumiestÀ vai kalliimpaa gluteenitonta leipÀÀ.
Keliaakikko ei tÀtÀ valintaa voi tehdÀ, ainakaan, jos haluaa pitÀÀ hiuksensa pÀÀssÀ, hampaansa suussa ja muutenkin pysyÀ työkykyisenÀ, eikÀ halua ennenaikaiseen hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Erona vain se, ettÀ terve ihminen voi valita itse ostaako sitÀ reissumiestÀ vai kalliimpaa gluteenitonta leipÀÀ.
Keliaakikko ei tÀtÀ valintaa voi tehdÀ, ainakaan, jos haluaa pitÀÀ hiuksensa pÀÀssÀ, hampaansa suussa ja muutenkin pysyÀ työkykyisenÀ, eikÀ halua ennenaikaiseen hautaan.
Ei noihin sitÀ "erikoisleipÀÀ" tarvitse. Gluteenitonta ruokaa on kaupat tÀynnÀ kaikille samalla hinnalla. Marttyyriksi ei pidÀ ryhtyÀ sairauden varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Keliakiaa sairastavalla on valinnan mahdollisuus valita gluteenitonta syötÀvÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko ei tÀtÀ valintaa voi tehdÀ, ainakaan, jos haluaa pitÀÀ hiuksensa pÀÀssÀ, hampaansa suussa ja muutenkin pysyÀ työkykyisenÀ, eikÀ halua ennenaikaiseen hautaan.Ei noihin sitÀ "erikoisleipÀÀ" tarvitse. Gluteenitonta ruokaa on kaupat tÀynnÀ kaikille samalla hinnalla. Marttyyriksi ei pidÀ ryhtyÀ sairauden varjolla.
Onhan sitÀ, jos tyytyy vihanneksiin, hedelmiin, pakattuun lihaan/kalaan ja maitotuotteisiin. Aika ankeaa.
Vai on keliaakikon marttyyreita đ