Miten vanhempien alkoholismi on vaikuttanut elämääsi?
Kysymys yllä. Seuraan kauhuissani ystävättäreni alkoholisoitumista avioeron jälkeen. Olen huolissani 10-vuotiaasta pojasta. Miten äidin ja uuden kumppanin viininhuuruinen elämä vaikuttaa lapseen. Tällä kysymyksellä haen kai oikeutta omassa mielessäni tehdä lasua...
Kommentit (5)
Traumat, ahdistus sekä masennus on selätettävinä.
Luottamuspulasta olen hiljalleen päässyt yli, alkanut tuntea itseäni riittäväksi ihmisenä sekä löytänyt omaa ääntäni.
Jaa, ei kait mitenkään. Ihan mukava ja turvallinen lapsuus ollut kuitenkin.
Lapsena häpesin ja pelkäsin humalassa olevaa äitiä. Sulkeuduin koska äiti syytti juomisesta minua. Jos käyttäydyin huonosti se oli syy juoda. Tajusin vasta aikuisena että huono käytökseni johtui äidin juomisen aiheuttamasta ahdistuksesta eikä siitä että olisin jotenkin huono ja paha lapsi.
Olen aina tuntenut erillisyyttä, yksinäisyyttä, masennusta ja ahdistusta. Äiti ei ikinä myönnä että juominen vaikutti minuun. Hän juo yhä...
En elä normaalin aikuisen elämää. Olen ahdistunut ja masentunut luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena häpesin ja pelkäsin humalassa olevaa äitiä. Sulkeuduin koska äiti syytti juomisesta minua. Jos käyttäydyin huonosti se oli syy juoda. Tajusin vasta aikuisena että huono käytökseni johtui äidin juomisen aiheuttamasta ahdistuksesta eikä siitä että olisin jotenkin huono ja paha lapsi.
Olen aina tuntenut erillisyyttä, yksinäisyyttä, masennusta ja ahdistusta. Äiti ei ikinä myönnä että juominen vaikutti minuun. Hän juo yhä...
En elä normaalin aikuisen elämää. Olen ahdistunut ja masentunut luuseri.
Et sinä ole luuseri. Hae apua.
Puhu ystävällesi. Vakavasti. Vanhemman alkoholismi haavoittaa lasta syvästi. Itse työstän lukuisia tunnelukkoja ja epämääräistä pahaa oloa ja ahdistuneisuushäiriötä vieläkin, nelikymppisenä. Oikeastaan muistot rysähtivät päälle omien lasten myötä ja sairastuin masennukseen. On vaikea olla olematta katkera. Sain oman vanhemmuuden myötä vasta ymmärryksen siitä miksi minulla on koko ikäni ollut viallinen olo.